مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

در حالی که طی روزهای گذشته واگذاری زمین‌های هزار متری برای ساخت باغ - ویلا و ایجاد باغشهرها در اطراف شهرها مطرح شده است، کارشناسان چنین طرح‌هایی را در تقابل با منابع طبیعی و مغایر قوانین شهرسازی کشور می‌دانند.

vila

دکتر فریدون رهنمایی، استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با تاکید بر غیرکارشناسانه‌بودن این طرح به مشکل کمبود آب در شهرهای بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: مشکل آب در تهران، قم و کرج جدی است و با توجه به این موضوع صحبت از ایجاد باغشهرها کاملا غیرمسئولانه است.

رهنمایی ادامه داد: 2 مسئله جدی در موضوع تامین آب در کلانشهرهایی همچون تهران وجود دارد که یکی از آنها استفاده تمام از آب‌های کشاورزی برای مصرف خانگی و دیگری لغو شدن اسناد مربوط به استفاده از آب کرج برای تهران است. در واقع ایجاد جامعه شهری در دامنه البرز نیز موجب شده که علاوه بر نبود فرهنگ درست مصرف آب در کشور همه منابع آبی نیز به جوامع ایجاد شده در دامنه‌های البرز اختصاص بیابد. این استاد دانشگاه کمبود آب را مشکل جدی ایران دانست و در واکنش به سخنان مطرح‌شده در مورد ایجاد باغشهرها یا ویلاباغ‌ها افزود: نمی‌دانم چه کسانی سخن از ایجاد باغ‌ویلا در اطراف شهر زده‌اند اما می‌دانم که چیزی از جغرافیای این مملکت نمی‌دانند چون اگر تنها نگاهی به تصویرهای ماهواره‌ای از ایران که در سازمان مدیریت وجود داشت می‌کردند، می‌دانستند که شهرهای کشور درست روی بهترین زمین‌های کشاورزی ایجاد شده‌اند و با توسعه هر متر مربع از شهر یک متر مربع زمین کشاورزی خوب نابود می‌شود.

از سوی دیگر اهداف برنامه‌ریزی شده طرح‌های جامع و هادی شهرهای کشور مصوب شورای‌عالی شهرسازی هرگونه ساخت‌و‌ساز با اهداف مسکونی در حریم شهرها را مطلقا ممنوع اعلام کرده است. این قانون برای شهرهای مختلف کشور تغییراتی را پذیرفته است؛ از آن‌جمله در طرح جامع تهران که در آذر سال 86 به تصویب شورای‌عالی شهرسازی رسید، حریم شهر تهران 6 هزارکیلومترمربع تعیین شد. در واقع طرح ایجاد باغشهرها و واگذاری هزار متر زمین به هر خانواده ایرانی، در تضاد با قوانینی است که در سال‌های گذشته مورد تصویب هیات دولت قرار گرفته و طرحی است مغایر با قوانین جاری شهرسازی کشور. مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران در این باره گفت: براساس تعاریف شهرسازی، حریم شهرها شامل محدوده‌ای از اراضی است که باید مورد حفاظت قرارگیرد.

مجید پاکساز با اشاره به اینکه عموما حریم شهرها به فعالیت‌های کلان زیست‌محیطی اختصاص می‌یابند و نباید مورد استفاده سکونتگاهی قرار گیرند، افزود: ما نمی‌توانیم در حریم شهرها سکونتگاه‌های جدید احداث کنیم. در واقع احداث یک شهر جدید در حاشیه شهرها، با تمامی معیارها و اصول شهرسازی در تضاد است. وی حریم شهرها را تنفسگاه اصلی آنها دانست و اظهار داشت: استقرار فعالیت‌هایی نظیر کشاورزی، باغداری، خدمات شهری در حریم شهرها هستند گزینه‌هایی که در طرح‌های مختلف پیش‌بینی شده و هر گونه توسعه سکونتگاهی مغایر با معیارهای شهرسازی است. پاکساز همچنین یادآور شد که در تهیه طرح‌های موضوعی که پس از طرح‌های جامع و تفصیلی در دست تهیه است، ساماندهی حریم تهران در دستور کار است. لذا تا زمانی که این طرح آماده نشود و به تصویب مراجع قانونی نرسد هرگونه تصمیم‌گیری درخصوص ساخت‌وساز در حریم شهرها فاقد وجاهت قانونی است. پاکساز در پایان تاکید کرد: حریم شهرها جایی است که سکونت در آن مجاز نیست.

کد خبر 139467

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز