وحید کاظمزاده که در نشست بررسی حقوق متقابل بیمار و پزشک سخن میگفت و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، با بیان اینکه مسئولان بیمارستانها و پزشکان معالج از نظر شرعی و قانونی مکلفند بیمار را درصورت عدم استطاعت مالی مداوا کنند، تصریح کرد: درصورت عدمتوانایی بیمار در پرداخت هزینهها، باید دولت، بیمه یا صندوقهای حمایتی این هزینهها را متقبل شوند.
کاظمزاده بیشترین نارضایتی مردم از پزشکان را در زمینه عدمرعایت اخلاق پزشکی عنوان کرد و ادامه داد: مردم از منشور حقوق بیمار اطلاع کمی دارند و تاکنون عزم جدی برای اجرای آن بهوجود نیامده است.دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی، با بیان اینکه اطلاعرسانی به بیماران که جزء حقوق مسلم آنان و جزء اخلاق پزشکی محسوب میشود، در جامعه مورد غفلت واقع شده و منشور حقوق بیماران در بیمارستانهای دولتی فقط قاب شده است.
او دریافت مطلوب خدمات سلامت، تصمیمگیری آزادانه، در اختیار داشتن اطلاعات کافی، رعایت حریم خصوصی و دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات را از مهمترین حقوق بیماران برشمرد و ادامه داد: متأسفانه نوبتدهیهای طولانی در مطبها و بیمارستانها و زدوبندهایی که در این زمینه صورت میگیرد حقوق مسلم بیماران را نقض کرده و باید گفت در این زمینه آشفتهبازار و نابسامانی وجود دارد.
کاظمزاده همچنین تاکید کرد: البته همانگونه که پرستاران و کادر درمانی موظف به اجرای منشور بیماران هستند، بیماران نیز باید حقوق پرستاران را رعایت کنند و در واقع به همان میزان که پرستاران موظف به احترام به بیماران و ارائه بهترین مراقبتها هستند، مردم نیز باید به پرستاران احترام بگذارند و از برخوردهای کلامی و فیزیکی با آنان خودداری کنند.