دولت از سال گذشته تا‌کنون پیگیر تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی بوده اما طبق اظهارات وزیر کار مبنی بر تغییر وضعیت نیروهای شرکتی به شرکت‌های تعاونی اینگونه برداشت می‌شود که سیاست‌های قبلی در این خصوص در حال تغییر است.

لطف‌الله فروزنده

با لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور گفت‌وگو کردیم.

  • آیا سیاست دولت برای ساماندهی نیروهای شرکتی تغییر کرده است؟

دستگاه‌های اجرایی موظفند به‌منظور تقویت و حمایت از بخش غیردولتی اقدام لازم برای آموزش، ساماندهی، ایجاد تحصیلات، کمک مالی، رفع موانع اداری و خرید خدمت از بخش غیردولتی را براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد به عمل آورند. به این ترتیب یکی از راه‌های واگذاری کارهایی از قبیل فعالیت‌های پشتیبانی، همان شرکت‌های واسطه‌ای است.

یک راه دیگر این است که نیروهای قرارداد کار معین به‌طور مستقیم با دولت کار کنند و راه سوم که به‌نظر ما راه بهتری است، تشکیل تعاونی توسط همین نیروهاست تا خودشان سهامدار این شرکت‌ها شده و به‌عنوان طرف قرارداد دستگاه‌های دولتی وارد عمل شوند. حسن این کار این است که نوعی خصوصی‌سازی‌ صورت گرفته با این ویژگی که به افراد اجحاف نمی‌شود و درون دستگاه مسئول هستند و از آنجا که خودشان سهامدار هستند، بر افزایش بهره‌وری کار تلاش می‌کنند. در حال حاضر این طرح در دولت مدنظر است.

  • در مورد نیروهای متخصص چه برنامه‌ای دارید؟

بخشی از نیروهای متخصص پس از صدور مجوز سهمیه استخدام و برگزاری آزمون به‌صورت استخدام پیمانی تغییر وضعیت می‌دهند و بخشی از آنها نیز به‌صورت کار معین می‌مانند. براساس قانون دستگاه‌ها می‌توانند 10 درصد پست‌های خود را نیروی کار معین داشته باشند. بنابراین تکلیف نیروهای متخصص فرق می‌کند اما برای نیروهایی که حالت پشتیبانی دارند، شرکت تعاونی تعریف می‌شود.

  • عملکرد دستگاه‌ها درخصوص تبدیل وضعیت نیروهای متخصص چگونه است؟

بیشتر دستگاه‌ها به تکالیف خود در این خصوص عمل کرده‌اند. عمده نیروهای با این شرایط در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و نیرو بود که تغییر وضعیت آنها انجام شده است. در وزارت نفت هم بخشی از این نیروها در قالب آزمون در حال تبدیل به نیروهای پیمانی هستند. به علاوه، دولت هم به‌صورت مستمر پیگیری‌های لازم را درخصوص تخلفات احتمالی انجام می‌دهد.

  • اما وزارت نفت تفسیر خاصی دارد و حتی اقدام به برگزاری آزمون کرده است.

2 تصمیم درخصوص شرکت نفت در حضور آقای رئیس‌جمهور گرفته شد. یکی اینکه نیروهای شرکتی که با شرایط وزارت نفت مطابقت داشته و متخصص هستند، برای تبدیل شدن به نیروی پیمانی آزمون بدهند. هم‌اکنون این شرکت تصمیم به جذب حدود 4 هزار نیروی پیمانی دارد که اولویت را به نیروهای شرکتی داده‌اند.

بخش دیگر که عمدتا نیروهای عملیاتی هستند و بیشتر آنها دیپلم یا زیر دیپلم هستند، قرار شد شرکت تعاونی تشکیل شده و ساماندهی شوند. با این روش مشکل نیروها حل می‌شود چرا که خودشان سهامدار هستند و انگیزه کار بیشتری دارند. در این حالت چون مدیر و کارگر یکی است، امنیت شغلی افراد نیز بیشتر می‌شود. ورود نیرو به این تعاونی‌ها براساس نیاز دستگاه و برگزاری آزمون صورت می‌گیرد. اما پرونده نیروی شرکتی بسته خواهد شد.

  • وضعیت نیروهایی که فعلاً ساماندهی شده‌اند، چه می‌شود؟

پس از الگوسازی در شرکت‌های چهارگانه صنعت نفت، به‌تدریج این کار در بقیه دستگاه‌ها نیز اجرا خواهد شد. اما افرادی که در سال گذشته قرارداد کار معین شده‌اند به کارشان ادامه خواهند داد. اگر این مدل در نفت جواب داد افق دید دولت این است که در بقیه دستگاه‌ها نیز چنین برنامه‌ای پیاده شود.

 

کد خبر 143890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز