نه بنزین استاندارد داریم نه خودروی استاندارد، چرا که تولید بنزین مرغوب معطل ساخت خودروی باکیفیت و تولید خودروی باکیفیت معطل تولید بنزین مرغوب است!وحید نوروزی با بیان اینکه وقتی به تولیدکنندگان میگوییم چرا بنزین با کیفیت یورو 3 و 4 تولید نمیکنید، میگویند هر وقت خودرویی با این استاندارد ساختند ما هم سوخت آنها را تامین میکنیم، خاطرنشان کرد: وقتی به خودروسازان میگوییم چرا خودروی با کیفیت یورو 3 و 4 نمیسازید، میگویند هر وقت سوختی با این استاندارد تولید کردند خودروی مورد نظر را میسازیم!
مشاور زیست محیطی معاون شهردار تهران با طرح این پرسش که خبر توقف شمارهگذاری 2خودرو از 2خودروساز در چند سال اخیر برای چندین بار شنیده شده، گفت: درحالیکه این دو خودرو بارها بهدلیل نمره پایین تهدید به توقف شماره گذاری شدهاند اما متولیان مربوطه به صراحت از آنها دفاع کرده و اعلام میکنند هیچ مشکلی برای شماره گذاری این دو خودرو ندارند.
دو دلیل آلودگی هوا
در این ارتباط مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با اشاره به اینکه با گذشت 173 روز از سال90 شهروندان تهرانی حتی یک روز هم هوای پاک تنفس نکردهاند، اظهار کرد: این در حالی است که در نیمه دوم سال بهدلیل پایداری و وارونگی هوا کارشناسان پیشبینی کردهاند آلودگی و انباشت آلایندهها افزایش خواهد یافت. یوسف رشیدی یکی از دلایل مهم آلودگی بالای هوای تهران را استاندارد پایین خودروهای تولید داخل دانست و تصریح کرد: تردد روزانه2.5 تا 3 میلیون دستگاه خودرو در تهران میزان انتشار انواع آلایندهها را تشدید کرده است.
این مدرس دانشگاه با اعلام اینکه 80 تا 90 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه به ویژه خودروهای شخصی است، اضافه کرد: سوختی که در حال حاضر در خودروها استفاده میشود از کیفیت و استاندارد مناسبی برخوردار نیست و بهعنوان نمونه وجود 770 ppm گوگرد در گازوئیل داخلی درحالیکه استاندارد جهانی آن 50 ppm است، یک فاجعه محسوب میشود.رشیدی با بیان اینکه بنزین ترکیبات خطرناکی دارد و اگر نسوخته وارد هوا شود به شدت سرطانزا خواهد بود، گفت: در مقایسه با کیفیت سوخت کشورهای پیشرفته، بنزین ما جایگاه مناسبی ندارد و اگر در پیشرفتهترین خودروهای دنیا هم سوخت بدون کیفیت و غیر استاندارد استفاده شود، علاوه بر آسیب جدی که به موتور خودرو وارد میشود، آلودگی زیادی نیز در هوا منتشر خواهد شد.
در این هوای سمی نمیشود نفس کشید
همچنین یک کارشناس محیط زیست خودروی بیکیفیت و بنزین بیکیفیت را مهمترین عوامل ابتلا به امراض قلبی و ریوی دانست و اظهار کرد: ما هم از کیفیت پایین خودروها رنج میبریم و هم از کیفیت پایین سوخت و این در حالی است که خودروسازان تقصیر را به گردن سوخت میاندازند و مسئولان سوخت، خودروها را مقصر میدانند و در این بین مردم ضرر میکنند.اسماعیل کهرم با اشاره به اینکه غلظت آلایندههای هوا در آسمان تهران بالاست و در واقع تهرانیها سم تنفس میکنند، تصریح کرد: ریههای مردم تهران از این حیث آسیب دیده و دامنه امراض قلبی و ریوی روزبهروز در حال گسترش است و متأسفانه بسیاری از مردم بر اثر بیماریهای ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
این مدرس محیط زیست دانشگاه تهران در پایان با تاکید بر اینکه با بلایی که خودروهای بیکیفیت سر ما آورده دیگر دراین هوا نمیشود نفس کشید، خاطرنشان کرد: آلایندههای زیست محیطی خودرو و بنزین که درتولید آن از بنزن 50درصد استفاده میشود، 10برابر استاندارد 5درصدی کشورهای پیشرفته است و بسیار خطرناک و سرطان زاست.