چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه شهری: از حدود 3 میلیون خودروی در حال تردد در شهر تهران 2 میلیون و پانصد هزار خودرو حتی بر مبنای استاندارد 20 سال پیش اروپا آلاینده محسوب شده و بر اساس استاندارد کنونی اروپا می‌بایست تردد آنها متوقف شود.

در حالی که از سال 1379 کارخانه‌های خودروسازی کشور ملزم به رعایت ملاحظات زیست‌محیطی شده‌اند، هنوز عمده خودروهای تولیدی کشور آلاینده بوده و همین موجب شده است با وجود هشدارهای مکرر کارشناسان محیط زیست و بهداشت محیط، آلودگی هوای تهران همچنان روند صعودی داشته باشد.
یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در این‌باره می‌گوید که خودروهای تولید قبل از سال 79 در هر کیلومتر تردد بین 30 تا 200 گرم آلودگی تولید می‌کنند در حالی که صنعت خودروسازی کشورهای اروپایی به دلیل برخورداری از استانداردهای یورو 1،2،3و4 در حد 3 گرم در هر کیلومتر آلودگی دارند.وی ادامه می‌دهد: امسال قریب 70 روز وضعیت هوای تهران در شرایط هشدار بود که به دلیل تداوم این وضعیت به‌ویژه در شهریور و بهمن ماه جاری اعلام وضعیت بحران دور از ذهن نمی‌نمود.
وی با در نظر گرفتن این‌که امسال برای نخستین بار کمیته اضطراری آلودگی هوا در تهران هیچ جلسه مشترکی با 16 عضو خود تشکیل نداده و تنها به اعلام یک‌سری توصیه‌های بهداشتی از طریق رسانه‌ها اکتفا کرده گفت: گرچه توصیه‌های بهداشتی در شرایطی که هوای تهران در وضعیت هشدار قرار داشته باشد امری قانونی است اما شخصاً به عنوان یکی از اعضای کمیته اضطراری کاهش آلودگی هوا این شیوه مدیریت را نمی‌پذیرم و معتقدم به دلیل ضعف مصوبات قانونی مشخص نشده چنانچه وضعیت هوای تهران به مدت طولانی در وضعیت هشدار باقی بماند آیا باز هم باید به اعلام یک‌سری توصیه‌های بهداشتی اکتفا شود؟وی یکی از عمده‌ترین راههای کاهش آلودگی هوا را استفاده 80 درصد مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی ‌دانست که این مهم جز در صورت تزریق تعداد لازم اتوبوس، تاکسی، ون، تکمیل خطوط مترو و افزایش ظرفیت قطارهای آن میسر نیست.حیدرزاده مشاور زیست محیطی شهردار تهران نیز متولی آلودگی هوا را یک کمیته اجرایی به همین نام در سازمان حفاظت محیط زیست می‌داند که برخلاف دولت گذشته و به‌رغم بحرانی بودن وضعیت آلودگی هوا به‌جای هر دو هفته یک‌بار هر ماه تشکیل و به بررسی و پیگیری برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا می‌پردازد.
وی خواستار آن شد به منظور تحقق برنامه‌های این کمیته نخست وزن اعضای آن به سطح وزرای دولت به عنوان عناصر تصمیم گیرنده افزایش یابد و مجلس نیز با تشکیل کمیسیون محیط زیست که مهمترین دغدغه هزاره سوم دنیا به‌شمار می‌رود در امر نظارت و پیگیری مصوبات این کمیته نقش مؤثری بازی کند؛ علاوه بر آن تعداد جلسات این کمیته اجرایی به‌جای هر ماه به هر هفته یک بار افزایش یابد.
وی در این باره خواستار به‌روز شدن مصوبات قانونی شد و گفت: قوانین مربوط به آلودگی هوا مربوط به سال 74 است. از آن موقع تاکنون 11 سال می‌گذرد و شهر دچار تحولات بنیادین شده است که همین امر ضرورت تدوین مقرراتی البته با ضمانت اجرایی و شرایط روز را می‌طلبد.
کد خبر 14668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز