مهدی نوید ادهم در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به بومی شدن درس جغرافیای استان شناسی گفت: یکی از درسهای موثردر آموزش و پرورش درس جغرافیاست و هدف از این درس آشنا کردن دانشآموزان با جغرافیای استان، کشور و جهان است و به همین دلیل از مقطع ابتدایی تا دبیرستان این درس ارائه میشود.
وی افزود: در سالهای اخیر بحثی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مبنی برآشنایی دانش آموزان با جغرافیای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان در کنار جغرافیای طبیعی مطرح شد تا زمینههای تقویت هویت ملی برای آنها فراهم شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: براین اساس درس جغرافیای استان شناسی در مقطع دبیرستان طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به درس استان شناسی تغییر نام یافت.
نوید ادامه داد: هدف از ارائه این درس با محتوای جدید آشنایی دانشآموزان با ابعاد مختلف جغرافیای استان محل شکونتشان است.
وی اضافه کرد:با توجه به اینکه جغرافیای استانی و شناخت آثار و مواریث فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان نباید در تعارض با شناختهای ملی قلمداد شود، از این رو شورای عالی آموزش و پرورش سال گذشته تصویب کرد که این طرح تدوین و به صورت آزمایشی در شش استان کشور اجرا و در صورت موفقیت به استانهای دیگر تعمیم داده شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهارکرد: با توجه به نتایج خوب این طرح در سال گذشته مقرر شد طی یک برنامه سه ساله و تا سال تحصیلی 92 بومی شدن جغرافیای استان شناسی مقطع دبیرستان به استانهای سراسر کشور تسری یابد.
به گفته نوید ادهم، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کتب خوبی را در این زمینه تدوین کرده و بر اساس برنامه زمانی در استانهای کشور اجرا خواهد شد.