وجه غالب و سهم پررنگ اقتصاد در رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی انکارناشدنی است، چه نامگذاری 3 سال پیاپی با محوریت اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف و سرانجام جهاد اقتصادی، به‌مثابه چراغ راهنمایی است برای سیاستگذاران، تصمیم‌سازان و البته مردم ایران اسلامی تا اقتصاد را از حاشیه به متن آورند اما دریغ که به‌نظر می‌رسد با گذشت 6 ماه از سال90، شعار بنیادین جهاداقتصادی از متن به حاشیه رفته است.

بازخوانی دیدگاه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری خود نشان از اهمیت و ضرورت موضوع دارد، چه جهاداقتصادی دیگر یک مطالبه ملی است که اقدام ملی می‌طلبد. آنچه می‌خوانید بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری درخصوص جهاد اقتصادی است تا اندکی به‌خود آییم و بیندیشیم که آیا همه ضرورت‌های جهاد اقتصادی را دقیق درک کرده‌ایم؟

از جمله اساسی‌ترین کارهای دشمنان ملت ما و کشور ما در مقابله با کشور ما، مسائل اقتصادی است. ما بایستی توجه کنیم به اساسی‌ترین مسائل کشور و محور همه اینها به‌نظر من مسائل اقتصادی است. لذا من این سال را «سال جهاد اقتصادی» نامگذاری می‌کنم و از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخش‌های دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی می‌شوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصه اقتصادی با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم.

پیام نوروزی 1390

آنچه در این زمینه با عنوان شاخص وجود دارد و مهم است، رشد پرشتاب کشور به میزان تعیین شده در برنامه پنجم است که اعلام شده است؛ یعنی حداقل رشد 8درصدی. در این رشد، سهم بیشتر مربوط به بهره‌وری است... کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در کشور، از جمله مسائل بسیار اساسی و مهم است... . مشارکت مستقیم مردم در امر اقتصاد، لازم است. این نیازمند توانمند شدن است، نیازمند اطلاعات لازم است.

اگر ما بخواهیم این حرکت عظیم اقتصادی در کشور در سال 90 انجام بگیرد، یک الزاماتی هم دارد. اولاً روحیه جهادی لازم است... دوم، استحکام معنویت و روح ایمان و تدین در جامعه است... یک شرط دیگر این است که کشور به مسائل حاشیه‌ای مبتلا نشود... یک شرط دیگر، حفظ اتحاد و انسجام ملی است.

من به مسئولین کشور به‌طور جد این را تذکر و هشدار می‌دهم. ممکن است مسئولین از هم گله داشته باشند که همیشه بوده... طبیعت کار هم همین است... ممکن است گله‌ها بحق هم باشد؛ اما این را نباید در عرصه افکار عمومی بیاورند، ذهن مردم و دل مردم را ناراحت کنند، مردم را مأیوس کنند؛ پس انسجام قوا با یکدیگر، هماهنگی قوا با یکدیگر هم مهم است.
آنچه من از مسئولین و از مردم عزیزمان توقع دارم، این است که این شعار را بشنوند، باور کنند و دنبال کنند. تابلوکردن و در و دیوار را پرکردن و عکس زدن و اینها هیچ لزومی ندارد. اگر هزینه‌ای نداشته باشد، لزومی ندارد؛ اگر هزینه داشته باشد، اشکال هم دارد. هیچ لزومی ندارد کارهای پرهزینه را انجام بدهند.

بیانات در حرم رضوی در نخستین روز فروردین 90

جهاد اقتصادی، صرفا تلاش اقتصادی نیست. جهاد یک بارِ معنایی ویژه‌ای دارد. هر تلاشی را نمی‌شود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویارویی با دشمن، مفروض است... جهاد اقتصادی، یعنی مبارزه اقتصادی... در این جهاد اقتصادی همه شریکند.

بیانات در جمع مردم و کارکنان صنعت نفت، عسلویه،‌ 8 فروردین 90

هم مردم، هم مسئولین باید دست به دست هم بدهند، امسال این حرکت جهاد اقتصادی را شروع کنند... شعارهای سال به معنای شروع این جریان است، نه اینکه مخصوص امسال است.

بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم استان فارس، 2 اردیبهشت 90

در سال جهاد اقتصادی، به‌نظر من یکی از قلم‌های مجاهدت اقتصادی مردم این است که بروند سراغ کالای ساخت داخل؛ آن را بخواهند. البته این طرف قضیه هم این است که کالای ساخت داخل بایستی قانع‌کننده باشد؛ بایستی دوامش، استحکامش، مرغوبیتش جوری باشد که مشتری را قانع کند؛ این هر دو در کنار هم، یک کار لازم و واجبی است... مسئله اشتغال، کارآفرینی، پرداختن به زیرساخت‌های اقتصادی، صنعت، کشاورزی و... مسائل مهمی است. همه اینها کارهای اساسی است و پرداختن به هر کدام از اینها جهاد فی‌سبیل‌الله است.

بیانات در دیدار کارگران سراسر کشور ،7 اردیبهشت 90

همه شواهد نشان‌دهنده این است که دشمن امروز روی چند نقطه تکیه اساسی دارد. از واضح‌ترین‌هایش، یکی مسئله اقتصاد است. به زانو درآوردن کشور از لحاظ اقتصاد، عقب‌راندن و پس راندن کشور در زمینه اقتصاد، که منتهی بشود به فلج پایه‌های اقتصادی، منتهی بشود به نومیدی مردم، یکی از کارهای اساسی دشمنان است. این(مسئله)، هم برای مجلس، هم برای دولت، هم برای یکایک مسئولانی که در بخش‌های مختلف مشغول تلاش هستند، خط روشنی را ترسیم می‌کند که چه باید کرد.

بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 8 خرداد 90

اولین شرط موفقیت در این جهاد عظیم اقتصادی برآورد درست و امیدآفرین از شرایط کشور و ارائه آن به افکار عمومی است... و باید این نگاه امیدآفرین را مقدمه‌ای برای هر پیشنهاد و طرحی قرار داد و در توضیح و تشریح وضعیت از نگاه منفی و سیاه‌نمایی پرهیز کرد چرا که در سایه امید، نشاط حاصل می‌شود... سیاست‌های کلی اصل 44 را، ریل‌گذاری جدید در اقتصاد کشور است... و ایجاد جرأت و جسارت در بخش خصوصی برای حضور در میدان‌های بزرگ اقتصادی، از وظایف مهم اتاق بازرگانی محسوب می‌شود... فعالان اقتصادی که در مجموعه اتاق بازرگانی جمع می‌شوند، باید با احساس مسئولیت و با امید، نقش خود را در شرایط و وضع کنونی کشور تعریف و ایفا کنند... . هدف دشمنان از ایجاد این فشارها، ناامیدی مردم و به شکست کشاندن انقلاب اسلامی بود اما اینها نمی‌توانند بر حرکت مردمی و خدایی ملت ایران فائق شوند چرا که مطمئن هستیم تا وقتی که دل‌ها پر از امید و در کنارش مجاهدت باشد بر همه این توطئه‌ها فائق خواهیم آمد.

بیانات در دیدار رئیس و هیأت رئیسه اتاق‌های ایران و تهران، 21 تیر 90

ما امسال را «سال جهاد اقتصادی» اعلام کردیم. سیاست استکباری، زمین زدن ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی از راه اقتصاد است. تحریم‌ها گرچه بهانه‌اش مسئله انرژی هسته‌ای است اما دروغ می‌گویند؛ عامل طرح مسئله تحریم‌ها، انرژی هسته‌ای نیست... هدف تحریم‌ها، فلج‌کردن اقتصادی است... هدف دشمن، زمین زدن جمهوری اسلامی است؛ یعنی زمین زدن ایران اسلامی؛ یعنی زمین زدن ملتی که با حضور خود، با پشتیبانی خود، با حمایت خود، این نظام را تا امروز پیش برده و رشد داده و رونق داده. بنابراین بایستی در مقابلش مجهز بود. جبهه مقابل را باید شناخت، ابزار و سلاح او را باید شناخت و ضد‌آن سلاح را باید آماده کرد؛ این جهاد اقتصادی می‌خواهد.

جهاد یعنی چه؟ هر تحرکی اسمش جهاد نیست. یکی از خصوصیات این تحرک که اسمش جهاد است، این است که انسان بداند این در مقابل دشمن است؛... جهت دومی که در مفهوم جهاد حتماً بایستی ملاحظه بشود، استمرار و همه‌جانبگی، هوشمندانه و مخلصانه بودن است. بنابراین جهاد اقتصادی یعنی حرکت مستمرِ همه‌جانبه هدفدارِ ملت ایران با نیت خنثی‌کردن و عقیم کردن تلاش خصم‌آلود و غرض‌آلود دشمن.نکته دیگر این است که ما در سند چشم‌انداز، برای کشورمان رتبه اول را در بخش‌های مهم و حیاتی و اساسی پیش‌بینی کردیم؛... دیگران طبعاً نمی‌ایستند تا ما برویم اول بشویم؛ دیگران هم دارند کار می‌کنند، تلاش می‌کنند. البته ما نظیف‌تر و شریف‌تر و نجیبانه‌تر حرکت می‌کنیم؛ اما معتقدیم می‌شود به آن مرحله اول رسید، اگر سرعت را بیشتر و منضبط‌تر بکنیم. لذا این احتیاج دارد به جهاد.

بیانات در دیدار فعالان بخش اقتصادی،26 مرداد 90

کد خبر 147381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز