سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

امیر بهادری‌نژاد: سال گذشته دقیقا درچنین زمانی، همایشی در مقر فیفا با موضوع دلالی بازیکن - و اگر بخواهیم فانتزی صحبت کنیم، کارگزاران نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال- برگزار شد.

دلالی در فوتبال

 در همان کنفرانس مقامات فیفا به صراحت اعلام کردند که از فصل آینده - یعنی همین فصلی که هم‌اکنون در آن قرار داریم- دیگر فیفا برای آنها مجوز فعالیت صادر نخواهد کرد و اداره کارگزاران به فدراسیون فوتبال کشورها و باشگاه‌ها سپرده خواهد شد. البته قرار شد که فیفا برای سهم کارگزاران - یا همان پورسانت- از محل نقل و انتقال بازیکنان، سقف در نظربگیرد که این سقف 3درصد است.

اینگونه به‌نظر می‌رسد که فیفا از اداره کارگزاران به ستوه آمده و دیگر نمی‌خواهد در این بازی خطرناک و وقت‌گیر مشارکت داشته باشد. در حال حاضر 5718 کارگزار با مجوز رسمی فیفا در سراسر جهان مشغول به‌کار هستند که بیشترین تعداد متعلق به ایتالیا با 727کارگزار است و کشورهای سیشل، فیلیپین و کره‌شمالی هرکدام با یک کارگزار، دارای کمترین واسطه بازیکن هستند. البته بسیاری از کشورها هم دلال با مجوز رسمی فیفا ندارند؛ ضمن اینکه هزاران دلال بدون مجوز رسمی در جهان به فعالیت می‌پردازند.به هر حال تصمیم اخیر فیفا عملا راه را برای دلالی همگان باز گذاشته است و به عبارتی هرفرد علاقه‌مند یا سودجویی می‌تواند به حرفه دلالی بازیکن روی آورد.بسیاری از کارشناسان معتقدند که فیفا با این اقدام خود صورت‌مسئله را پاک کرده است. به‌عنوان مثال راب یانسن، رئیس اتحادیه کارگزاران فوتبال اروپا می‌گوید: هنگامی که مشکل سرقت از بانک‌ها وجود دارد، راه مقابله با آن، بستن بانک نیست بلکه باید با پدیده سرقت مبارزه کرد. حال که در دلالی بازیکنان مشکل وجود دارد نباید دلالی را به کلی تعطیل کرد بلکه باید شرایط دریافت مجوز دلالی را سخت‌تر کرد.

کارشناسان همچنین معتقدند که از این تصمیم فیفا تنها بازیکنان ضعیف و متوسط ضرر خواهند کرد و تفاوتی برای بازیکنان سرشناس ایجاد نخواهد شد. رافائل ویکی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال سوئیس می‌گوید: بازیکنان سرشناس اغلب اعضای خانواده خود را به‌عنوان مدیر برنامه‌هایشان برمی‌گزینند و به همین دلیل از تصمیم فیفا مبنی بر توقف صدور مجوز کارگزاری ضرر نخواهند کرد اما بیشترین ضربه را بازیکنان متوسط و گمنام متحمل خواهند شد چون آنها به هرحال به فردی که از حقوق قانونی آنها حین امضای قرارداد با باشگاه دفاع کند نیاز دارند؛ همچنین چون باشگاه‌ها معمولا به‌دنبال بازیکنان گمنام نمی‌روند، دلال بازیکن باید همواره به‌دنبال باشگاه برای بازیکن تحت حمایت خود باشد.

مطمئن باشید از این پس بازیکنان گمنام مجبور خواهند شد که یک وکیل، حسابدار یا یک فرد غیرمتخصص را به‌عنوان مدیر برنامه خود برگزینند؛ به عبارتی ساده‌تر ورود افراد غیرمتخصص به حوزه کارگزاری می‌تواند وضعیت این پدیده را آشفته‌تر از گذشته کند.همچنین حالا که سازمان بزرگی چون فیفا عملا در مهار تخلف‌های کارگزاران فوتبال ناتوان شده و توپ را به زمین فدراسیون فوتبال کشورها انداخته است، باید این تغییر رویه فیفا را یک هشدار جدی در نظر گرفت که فدراسیون فوتبال ایران نیز از این قضیه مستثنا نیست. در حال حاضر دلالی به ریشه فوتبال ایران نفوذ کرده و موریانه‌وار در حال تخریب آن است. باید قبل از خشک شدن این درخت، چاره‌ای عاجل برای حفظ آن از موریانه دلالی اندیشید.

کد خبر 147473

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز