شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

محسن تولایی: با سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه، زنجیره سفرهای ایشان در جایگاه رهبری به استان‌های مرزی غرب کشور کامل شد.

بسیجیان - کرمانشاه - رهبر

کرمانشاه با دو استان مرزی کردستان و آذربایجان‌غربی در بالادست و استان‌های ایلام و خوزستان در پایین دست خود همسایه است و نقطه میانی مرزغربی کشور محسوب می‌شود. اهمیت این موضوع از آنجاست که نوار مرزی غرب کشور از ابتدای انقلاب تاکنون همواره فراز و فرودهای امنیتی زیادی را در مواجهه با تهدیدهای تجزیه‌طلبانه و مبارزه با گروه‌های تروریستی پشت سر گذاشته است. فقر، محرومیت و نرخ بالای بیکاری در این مناطق نیز همواره از مشکلات اساسی این استان‌های مرزی بوده و در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه شاهد بودیم که بیکاری دغدغه اصلی مردم و مسئولین محلی بود. در سفر به گیلانغرب رهبری با اشاره به مشکلات این منطقه گفتند: همانطور که امام جمعه محترم شما الان گفتند و درست گفتند - و من خوشم آمد از اینکه امام جمعه نیازهای مردم را، نیازهای شهر را، مسئله خود بداند و دنبال کند - نرخ بیکاری بالاست و علاوه بر آن، عوارض بیکاری، یعنی چیزهایی از قبیل اعتیاد، در این منطقه وجود دارد.

معمولاً سفرهای رهبری به مناطق غربی حساسیت‌های خاص خود را داشته که نخستین آن در سال1369 به استان ایلام بود. سال 1375 از شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقاط مرزی غرب کشور یعنی آذربایجان غربی و خوزستان بازدید شد و سفر به کردستان نیز در سال 88 اتفاق افتاد.

کرمانشاه با سفر رهبری در 20مهرماه به این استان، روزهای شلوغ و پررفت‌وآمدی را پشت سر ‌گذاشت. در واقع اگرچه سفرهای مقام معظم رهبری به استان‌های کشور اجرایی محسوب نمی‌شوند اما گام بسیار مهمی در جهت آگاهی از مشکلات، دغدغه‌ها و نیازمندی‌های استانی هستند؛ به‌گونه‌ای که در سفر اخیر نمایندگان مقام معظم رهبری از 21مهرماه سفر خود را به شهرستان‌های استان کرمانشاه برای بررسی مشکلات، موانع و رفع آنها آغاز کردند. حضور و سخنرانی مقام معظم رهبری در اجتماع عمومی مردم کرمانشاه و در جمع روحانیون، ایثارگران، نیروهای مسلح، بسیجیان و نخبگان و نیز سخنرانی در جمع مردم گیلانغرب و پاوه گویای نکات مهمی درخصوص استان کرمانشاه و سیاست داخلی و خارجی کشور بود که به‌صورت فراگیرمطرح شدند و در اینجا مروری بر اهم آنها می‌شود.

در دیدار با دانشجویان کرمانشاه

سیاست داخلی
ما با تحزّب مطلقاً مخالف نیستیم. اینکه خیال کنند ما با حزب و تحزّب مخالفیم، نه، اینطور نیست. یک جور حزب، تقلید از احزاب کنونی غربی است یعنی مجموعه‌ای برای کسب قدرت. یک گروهی با هم همراه می‌شوند، از سرمایه و پول و امکانات مالی خودشان بهره‌مند می‌شوند، یا از دیگران کسب می‌کنند و یا بندوبست‌های سیاسی می‌کنند برای اینکه به قدرت برسند. یک گروه هم رقیب اینهاست؛ کارهای مشابه اینها را انجام می‌دهد تا آنها را از قدرت پایین بکشد، خودش بشود جایگزین. این نه، هیچ‌وجهی ندارد. اگر کسانی در داخل کشور ما با این شیوه دنبال تحزّب می‌روند، ما جلویشان را نمی‌گیریم. اما من اینجور حزبی را تأیید نمی‌کنم. اینجور حزب‌سازی، اینجور حزب‌بازی معنایش عبارت است از: کشمکش قدرت؛ این هیچ وجهی ندارد.
امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ یعنی مردم با رأی مستقیم خودشان رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند؛ تا الان هم شیوه بسیار خوب و تجربه‌شده‌ای است. اگر یک روزی در آینده‌های دور یا نزدیک - که احتمالاً در آینده‌های نزدیک، چنین چیزی پیش نمی‌آید - احساس بشود که به جای نظام ریاستی مثلا نظام پارلمانی مطلوب است- مثل این‌که در بعضی از کشورهای دنیا معمول است- هیچ اشکالی ندارد.

سیاست خارجی
آزادی غربی در زمینه اقتصاد، همین مطالبی است که می‌بینید؛ همین «اقتصاد آدام اسمیتی» و رسیدن به این وضع دیکتاتوری اقتصادی موجود دنیا که الان دارد انحلال و فروریختگی خودش را به‌تدریج نشان می‌دهد. مراد ما از آزادی که این نیست. آزادی انسانی به معنای آزادی اخلاقی، بی‌بندوباری فرهنگی غربی نیست. ما نباید برای اینکه خودمان را در چشم غربی‌ها شیرین کنیم، دم از حرفی بزنیم که آنها می‌زنند؛ که حرف غلط است، باطل است و امروز دارد بطلان خودش را نشان می‌دهد. ما از احترام به انسان، احترام به زن حرف می‌زنیم؛ این نبایستی اشتباه بشود با آنچه در غرب زیر این مفاهیم ترجمه می‌شود و گفته می‌شود و بیان می‌شود.

در دیدار با مردم پاوه

دغدغه‌های منطقه
دو خصوصیت در منطقه پاوه وجود دارد: یک، دینداری و خصوصیت دوم، روشنفکری است. جوانان این منطقه - آنطوری که من اطلاع دارم و گزارش‌های دقیقی را ملاحظه کردم - جوانان روشنفکری هستند. بخش مهمی از این امتیازات برمی‌گردد به این مرد عالم و مجاهد، این جناب ماموستا قادری؛ روحانی هم عالم و هم روشنفکر.
یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های من، مسئله بیکاری در این استان است.

سیاست داخلی
من اصرار دارم که در سراسر کشور، چه آن مناطقی که سنی و شیعه در کنار هم زندگی می‌کنند، چه آن مناطقی که فقط شیعه‌اند، یا آن مناطقی که فقط سنی هستند، همه جوری رفتار کنند که دشمن بفهمد در این کشور نمی‌تواند به بهانه اختلاف مذهب، میان مذاهب اسلامی اختلاف ایجاد کند.

سیاست خارجی
ما هیچ ادعایی در قبال این ملت‌ها نداریم؛ ما نمی‌گوییم ما رهبر شما بشویم، شما از ما یاد بگیرید؛ ابداً، ما چنین ادعاهایی نمی‌کنیم؛ هر ملتی خودش با استعدادهای خود، با شخصیت‌های خود، با توانایی‌های خود، راه را پیدا خواهد کرد و راه خواهد رفت؛ اما شک نیست که کسانی که در این کشورهای بیدارشده و نجات‌یافته، مثل مصر و تونس و بعضی جاهای دیگر و حتی کشورهایی که در آنها هنوز نظام‌های تحمیلی و طاغوتی بر سر کار است، اما مردم بیدار شده‌اند، در همه این کشورها، چشمی و نگاهی به ملت ایران وجود دارد.

راه موفقیت این است که در مقابل دشمن، انسان یک قدم هم عقب‌نشینی نکند؛ و الّایک قدم عقب‌نشینی در مقابل دشمن، موجب تشجیع دشمن در چنگ انداختن و دست انداختن می‌شود. جمهوری اسلامی این افتخار را دارد که در طول این 32سال، یک قدم در مقابل دشمن عقب‌نشینی نکرد.

در دیدار با بسیجیان کرمانشاه

سیاست داخلی
ما مردمسالاری را قبول داریم، آزادی را هم قبول داریم، اما لیبرال‌دمکراسی را قبول نداریم. واژه لیبرال‌دمکراسی در اصطلاح مردم عالم، در معرفت و شناخت مردم عالم، با یک مفاهیمی همراه است که ما از آن مفاهیم بیزاریم؛ نمی‌خواهیم آن اسم را روی مفهوم پاکیزه و سالم و صالح و خالصِ خودمان بگذاریم؛ لذا ما برای نظام مطلوب خودمان، اسم جدید می‌گذاریم؛ می‌گوییم مردمسالاری اسلامی، یا جمهوری اسلامی؛ یعنی نام جدید انتخاب می‌کنیم. یا برای تقسیم درست ثروت و استفاده همگان از ثروت‌های عمومی، که یکی از اهداف والا و اساسی اسلام است، از واژه «سوسیالیسم» استفاده نمی‌کنیم. با اینکه سوسیالیسم هم از لحاظ معنای لغوی ناظر به همین معناست، لیکن با یک مفاهیم دیگری همراه است که ما از آن مفاهیم بیزاریم.

یک واقعیت‌هایی در تاریخ و در جامعه همراه شده که ما آنها را قبول نداریم. اصطلاح «استکبار» را، اصطلاح «استضعاف» را، اصطلاح «مردمی بودن» را مطرح کردیم و آوردیم. ما آوردیم، یعنی انقلاب آورد، نه اینکه اشخاص خاصی در این زمینه تأثیر حتمی و قاطعی داشته باشند.

بسیجی که در سال 58 تشکیل شد، نیازهای آن روز را تأمین می‌کرد - این یک نیاز بود - امروز بسیج نوع نیازهای دیگری را برآورده می‌کند. مسائلی که امروز مطرح است، آن روز مطرح نبود. امروز بسیج ما در زمینه علم، در زمینه ابتکار، در زمینه نوآوری، پیشرو است. این هم هنر امام بود. امام در همین نوشته‌ای که در آذر 67 مرقوم کردند - یعنی آخر عمرشان، تقریباً 10سال بعد از آن نوشته اول - از دانشجویان و طلاب می‌خواهند که بسیج تشکیل بدهند؛ بسیج دانشجو و بسیج طلبه.

در دیدار با مردم گیلانغرب

سیاست داخلی
این منطقه، منطقه مستعدی است؛ از لحاظ آب، از لحاظ خاک، از لحاظ آب و هوا، از لحاظ جهات گوناگون، استعدادهای بالفعل‌نشده‌ای وجود دارد؛ آن وقت همان طور که امام جمعه محترم شما الان گفتند و درست گفتند - و من خوشم آمد از اینکه امام جمعه نیازهای مردم را، نیازهای شهر را، مسئله خود بداند و دنبال کند - نرخ بیکاری بالاست و علاوه بر آن، عوارض بیکاری، یعنی چیزهایی از قبیل اعتیاد، در این منطقه وجود دارد.

ما در این سفر اطلاعات خودمان را تکمیل کردیم. مسئولین هم ان‌شاءالله می‌آیند، با آنها هم در میان گذاشته خواهد شد. به قدری که برای دولت امکان باشد، توانایی داشته باشد، قطعاً خدمات لازم ارائه خواهد شد.

سیاست خارجی
رئیس‌جمهور آمریکا 2سال قبل به مصر رفت تا یک مقدار تملق اسلام و مسلمان‌ها را بکند، بلکه بتواند افکار عمومی دنیای اسلام را به‌خودش متوجه و منعطف کند. نتیجه چه شد؟ یک اقلیت کوچک - یعنی گروه حاکم؛ همین حسنی مبارک معزولِ برکنار شده - طرفداری کردند، اما عموم ملت مصر و عموم ملت‌های منطقه فریب این ظاهرسازی را نخوردند. امروز شما می‌بینید شعار ضد‌آمریکا در همان کشورها برپاست.

برای اینکه جمهوری اسلامی را منزوی کنند، «ایران‌هراسی» را عمومی کنند، مرتباً حرف پشت سر حرف می‌آورند. نه، ایران طرفدار ملت‌هاست، طرفدار مظلومین است.

در دیدار با مردم کرمانشاه

دغدغه‌های منطقه
مردم این استان با وجود چندگونگی، از لحاظ قومی، از لحاظ مذهبی، حتّی از لحاظ گویشی، در کنار هم، مهربان، با سلم و مدارا و برادروار زندگی می‌کردند و می‌کنند؛ این خصوصیت بسیار مثبتی است که باید بر آن پافشاری کرد، آن را حفظ کرد و افزایش داد.
این استان استعداد عالی کشاورزی دارد،چندین مرکز مهم اقتصادی کشور در فاصله‌های برابر و متقاربی با این شهر و این استان قرار دارند.جوان‌های استان توجه کنند و بدانند که در چه موقعیتی، در چه منطقه حساس و دارای امتیازی زندگی می‌کنند. البته مشکلات وجود دارد، که ان‌شاءالله باید مسئولین همت‌های خودشان را بگمارند بر رفع کامل مشکلات؛ که در رأس مشکلات این استان، مسئله اشتغال است. مسئله اشتغال در اینجا، از متوسط کشور، حساس‌تر است و باید نسبت به امر اشتغال در این استان توجه ویژه‌ای بشود.

سیاست داخلی
مردم صداقت را توقع دارند، عمل به وعده‌ها را توقع دارند، پرهیز از مناقشات را توقع دارند، پرهیز از سرگرم شدن به حواشی و مسائل فرعی را توقع دارند، امانت و پاکدستی و برخورد با متخلف و خائن را توقع دارند؛ اینها در صدر مطالبات مردم قرار دارد. اگر ما مسئولین کشور یک وقتی یک کاری را نتوانیم انجام بدهیم - یک جاده‌ای، یک سدی، یک کار اقتصادی - بیاییم به مردم بگوییم نمی‌توانیم انجام بدهیم، مردم حرفی ندارند.

مردم حرفشان آنجاست که ما در زمینه برخورد با متخلف کوتاهی کنیم، در دنبال‌گیری از عدالت کوتاهی کنیم؛ مردم اینها را نمی‌پسندند، مردم از این چیزها عصبانی می‌شوند. اقدام مدبرانه، عزم راسخ، عدالت‌خواهی، مسئله مبارزه با فساد اداری و فساد مالی، مهم است.

سیاست خارجی
این چیزی که به‌عنوان «جنبش وال استریت»، مردم آمریکا را به هیجان آورده، مهم است. سعی کردند این را کوچک نشان بدهند، الان هم سعی می‌کنند کوچک نشان بدهند. همین آقایانی که مدعی هستند آزادی بیان لازم است و طرفدار آزادی هستند، تا 2-3 هفته از شروع این جنبش، از همه روزنامه‌های مهم آمریکا، فقط یک روزنامه خبر این حرکت را منتشر کرد؛ بقیه به سکوت برگزار کردند!

دنیا در حال یک پیچ تاریخی است. ملت عزیز ما، ملت‌های مسلمان، امت عظیم اسلامی، می‌توانند نقش ایفاء کنند. اینجاست که اسلام، تعالیم اسلام، روش اسلام به کار نیاز مردم دنیا می‌آید؛ و اینجاست که نظام جمهوری اسلامی می‌تواند الگو بودن خودش را برای همه مردم دنیا اثبات کند.

کد خبر 149072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز