دور چهارم سفرهای استانی با رویکردی متفاوت‌تر از 3دور قبلی انجام می‌شود.

نامه نگاری

  این دور از سفرهای استانی بنا به گفته نزدیکان محمود احمدی‌نژاد از جمله فاطمه بداغی و مجتبی ثمره هاشمی، معاون حقوقی و دستیار ارشد رئیس‌جمهور برای بررسی موانع پیشرفت مصوبات استانی در 3دور قبلی انجام می‌شود. این دور از سفرهای استانی با انجام 3سفر به استان‌های اردبیل، همدان و خراسان جنوبی کلید خورده است و ادامه دارد.

پیش از انجام این سفر، محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته بود که در این دور از سفرها برای پیگیری اجرای همه مصوبات در استان‌های کشور برنامه‌ریزی می‌شود تا دولت‌های بعدی هیچ دغدغه‌ای از ناحیه عملکرد دولت‌های نهم و دهم نداشته باشند.

این جمله را رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی که در همدان داشت هم به زبان آورد و تکرار کرد: دور چهارم از سفرهای استانی برای بررسی مصوبات 3 دور قبلی و رفع موانع احتمالی در مسیر اجرای مصوبات انجام می‌شود تا در پایان دولت دهم هیچ‌ کار انجام نشده‌ای باقی نمانده باشد.

او این دور از سفرهای استانی خود را از استان اردبیل شروع کرد و سؤالی را در اذهان به‌وجود آورد که چرا دور چهارم سفرهای استانی از اردبیل شروع شده است؟ این سؤالی بود که محمود احمدی‌نژاد به محض ورود به اردبیل به آن پاسخ داد و گفت: دلبستگی من و ملت ایران به این استان بسیار عمیق و ماندگار است. دین بزرگی از مردم اردبیل به گردن من بود و می‌خواستم به مردم این استان ادای دین کنم.

در کنار محمود احمدی‌نژاد چندی پیش فاطمه بداغی معاون حقوقی او نیز از بررسی موانع پیشرفت مصوبات استانی در هیات دولت خبر داده بود اما علاوه برآن، مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور، روایتی دیگر از اجرایی شدن مصوبات استانی به دست داده و گفته است: حدود 75 درصد مصوبات دور دوم سفر‌های استانی در تمام استان‌ها اجرایی شده است.

اما نمایندگان ملت در مجلس، روایتی دیگر از اجرایی شدن مصوبات استانی در حوزه‌های انتخابیه خود دارند. این اواخر در مجلس هر نماینده‌ای به وکالت از مردم حوزه انتخابیه‌اش بخشی از نطق میان دستورش را به انتقاد از اجرایی‌نشدن مصوبات سفرهای استانی اختصاص می‌دهد.

علی اسلامی‌پناه، نماینده جیرفت و عنبرآباد در این باره می‌گوید: در دور دوم سفرهای استانی دولت، در مصوبه‌ای تاکید شد که خط لوله گاز رسانی به جیرفت و عنبرآباد از مسیر خط لوله صلح 90 کیلومتر بگذرد و تا پایان سال 1389 نیز به اتمام برسد اما با وجود این شاهدیم که هنوز کلنگ آغاز این پروژه به زمین نخورده است.

موسی قربانی، نماینده مردم قائنات در مجلس نیز با بیان اینکه هم‌اکنون مهم‌ترین درخواست مردم از دولت اجرای مصوبه‌های سفرهای استانی است، گفته است: اتصال خراسان جنوبی به شبکه راه‌آهن کشور به‌وسیله مسیر چابهار به بیرجند و بیرجند به مشهد، دوبانده کردن راه‌های استان، افزایش اعتبار استان خراسان‌جنوبی و بسیاری موارد دیگر که جزو مصوبه‌های سفرهای استانی هستند، باید اجرایی شوند.

جلال محمود‌زاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: بیش از۹۰درصد مصوبات سفر سوم و ۷۵درصد مصوبات سفر دوم و ۵۰ درصد مصوبات سفر اول در استان آذربایجان غربی و شهرستان مهاباد اجرایی نشده است؛ از همین رو مردم نسبت به نتیجه سفرهای استانی ناامید شده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد خود گفته است که در دور چهارم سفرهای استانی هر یک از وزرا مسئول رسیدگی به یکی از شهرستان‌های آن استان خواهند شد. او همچنین گفته است که در این دور از سفرهای کابینه، باید به همه شهرستان‌ها سر بزنیم و به مراجعات مردمی در هر شهرستان پاسخ دهیم.

برخی منتقدان دولت می‌گویند این دور از سفرهای استانی بیشتر جنبه تبلیغاتی برای دولت دارد، اما دولت این موضوع را رد کرده است؛ موضوعی که حتی مهدی خورشیدی، داماد رئیس‌جمهور و دبیر شورای مشاورین رئیس‌جمهور نیز اخیرا به آن واکنش نشان داده و با اشاره به آغاز دور چهارم سفرهای هیات دولت تصریح کرد: اینکه دولت در ۲سال پایانی عمر خود بخواهد در دور چهارم از سفرهای استانی به شهرستان‌ها سفر کند، نیازمند وجود انگیزه زیادی است؛ از همین‌رو وقتی شاهدیم که دولت با این انگیزه بالا پای کار آمده و نظر رهبری نیز همین است، همه باید در این راه به دولت کمک کنند.

خورشیدی درباره برخی اظهارنظرها که دور چهارم سفرهای استانی دولت را تبلیغاتی می‌دانند، خاطرنشان کرد: دولت از اول با این مدل کار کرده و این نبوده که جایی تند باشد و جای کند و از اول محکم به پیش می‌رفته بنابراین اینکه بگوییم سفرهای استانی دور چهارم تبلیغاتی است درست نیست.

نمایندگان و مردم از اجرا شدن مصوبات استانی در دور اول راضی هستند اما مصوبات دور دوم و سوم هنوز روی زمین است. دولت اعلام کرده در دور چهارم سفرهای استانی پیگیر اجرایی شدن این مصوبات خواهد شد اما باید منتظر شد و دید آیا در 2 سال باقیمانده از عمر دولت، اجرای پروژه‌های کلانی که در استان‌های مختلف مصوب شده کلید می‌خورد یا خیر؟

کد خبر 150350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز