گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران که میهمان اتاق بازرگانی تهران بود در نشست مشترک با اعضای اتاق بازرگانی تهران، بر آغاز و تداوم همکاری مدیریت شهری با اتاق تهران تاکید کرد.

مهدی چمران در این نشست ضمن تاکید بر همکاری شورا با اتاق تهران گفت: اقتصاد شهر یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود. وی یادآور شد: یکی از اصول مورد توجه مدیریت شهری، توجه به اقتصاد شهر و بنگاه‌ها و صنوف اقتصادی شهری است. بر همین اساس در هنگام تدوین و تهیه طرح جامع و تفصیلی به مسائل اقتصادی شهر دقت شد، همچنین به‌دلیل رشد جمعیت و آلودگی هوا و زیست‌محیطی برخی صنوف تولیدی و خدماتی در شهر، سیاست اقتصادی شهر در آینده بر ایجاد تاسیسات پاک و تولید علم تاکید دارد.

مهدی چمران با اشاره به 2 فصل مربوط به قوانین شوراها در قانون اساسی گفت: براساس قانون اساسی یک پارلمان محلی به نام شورا شکل گرفته که باید در مسائل مدیریتی شهرها و روستاها فعال باشد. چمران افزود: همانگونه که برای مسائل کلان و عام مملکت توسط پارلمان اصلی کشور یعنی مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته می‌شود، امور خرد و جزئیات و اصول مدیریتی شهری و روستایی باید به شوراها واگذار شود، درحالی‌که متأسفانه هنوز مردم برای امور خردشان به نمایندگان مراجعه می‌کنند و نمایندگان مجلس نیز وارد دخالت در امور خرد شهری می‌شوند.

چمران افزود: متأسفانه قوانین شورا در غیبت شورا تهیه و تصویب شده و به همین دلیل آنچه برعهده شوراها گذاشته شده شورای شهرداری است نه شورای شهر و به همین دلیل است که روابط ما با نهادهایی چون اتاق بازرگانی کم است و ما هم نمی‌توانیم در امور شهری چندان دخالت کنیم. مهدی چمران از سیستم فاضلاب تهران به‌عنوان یک نمونه یاد کرد و توضیح داد: مثلا اگر ما در سیستم فاضلاب تهران ورود نمی‌کردیم طبق محاسبات خودشان تکمیل آن 110 سال طول می‌کشید. بودجه درنظر گرفته شده برای فاضلاب تهران در سال 82 حدود یک میلیارد تومان بود که ما موفق شدیم با مذاکره و رایزنی آن را 50 برابر کنیم تا بتوانیم در 12 سال آینده، شبکه فاضلاب را تکمیل کنیم. خود این سازمان‌ها نیز برای رتق و فتق امور خود از ورود و حضور شورای شهر استقبال می‌کنند. چمران در ادامه اتاق تهران را پایگاه و مغز اقتصادی شهر توصیف کرد و گفت: اقتصاد شهر بسیار مهم است. شهری که اقتصاد قوی نداشته باشد همانند شهری است که پایه‌های فرهنگی ندارد و ما هم به‌عنوان شورای شهر که در امور فرهنگی حضور داریم می‌خواهیم در امور اقتصادی هم حضور داشته باشیم و به شهر کمک کنیم.

در ادامه یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به اهمیت فعالیت‌های اقتصادی در شهر تهران گفت: 60 تا 70 در صد مسائل اقتصادی کشور در شهری رقم می‌خورد که رئیس شورای شهرش امروز میهمان اتاق تهران است. رئیس اتاق تهران اظهار امیدواری کرد که ارتباط میان پارلمان اقتصادی تهران با نهاد شورای شهر تهران به‌عنوان پارلمان اجتماعی پایتخت پررنگ‌تر شده و تبادل آرا و نظرات این دو پارلمان در توسعه هرچه بیشتر کلانشهر تهران اثرگذار باشد.

رئیس اتاق تهران گفت: ما درصدد ایجاد ارتباط بهتر با همه نهادها و سازمان‌های مرتبط با کسب و کار هستیم و درنظر داریم ارتباط کاری خود را با نهادهایی مثل شورای شهر تهران نهادینه کنیم. وی افزود: به‌طور قطع مشکلاتی در حوزه کسب و کار شهر تهران وجود دارد که شورای شهر و شهرداری تهران می‌توانند با کمک فعالان اقتصادی شهر درصدد رفع آن برآیند. در ادامه جلسه فعالان اقتصادی مسائل و مشکلات خود درخصوص عدم‌وجود زمینه‌های ارتباطی با مدیریت شهری را عنوان کردند. بر همین اساس مقرر شد شورای شهر چگونگی حضور نماینده‌ای را جهت شرکت در کمیسیون تشکل‌ها و امور اجتماعی اتاق بررسی کند.

کد خبر 152048
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز