گروه شهری: مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر طرح بحث افزایش فرمانداری‌های شهر تهران را مسئله‌ای فرعی و غیرقابل اجرا دانست؛ وی پیش از این هم بارها در این باره واکنش نشان داده بود و با غیرکارشناسی دانستن این طرح از آن انتقاد کرده بود.

مهدی چمران، با بیان اینکه نظر شورای شهر این است که تهران باید تنها یک فرمانداری داشته باشد، افزود: افزایش تعداد فرمانداری‌ها به 10 یا 12 واحد به هیچ عنوان کارشناسی نیست و ما با آن مخالفیم. رئیس شورای اسلامی شهر تهران، همچنین تصریح کرد: اگر قرار باشد تهران چون شهر بزرگی است تعداد فرمانداری‌هایش هم اضافه شود، باید 22 فرمانداری در 22 منطقه تهران ایجاد و فعالیت کنند. وی افزود: اگر قرار باشد تعداد فرمانداری‌ها افزایش پیدا کند شورای شهر نیز از طریق استانداری و وزارت کشور مصوبات خود را پیگیری خواهد کرد و دیگر نمی‌توانیم با فرمانداری کار کنیم.

خیال‌پردازی برای پایتخت

این در حالی است که معصومه ابتکار، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از طرح افزایش فرمانداری‌های تهران، این طرح را بیشتر شبیه یک خیال پردازی دانست و آن را غیرقابل اجرا خواند. وی در گفت‌وگو با شهرنوشت، با بیان اینکه طرح افزایش فرمانداری‌های تهران و واگذاری بخشی از وظایف شهرداری به آنها موضوعی غیراجرایی و غیرکارشناسی است، افزود: تهران یک شهر است و یک شهرداری هم دارد، بنابراین هر فردی که موضوع افزایش فرمانداری را به میان می‌کشد به‌طور حتم اطلاعی از وضعیت شهر و مناسبات آن ندارد.
رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران در این باره تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد افراد و دستگاه‌هایی که موضوع افزایش فرمانداری‌ها را مطرح می‌کنند دغدغه تامین امنیت تهران را دارند اما باید بدانند این طرح نه تنها امنیت تهران را تامین نمی‌کند بلکه به مشکلات عدیده آن دامن می‌زند.

معصومه ابتکار،رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حال حاضر حریم تهران مشکلات زیادی را به پایتخت تحمیل می‌کند. استانداری تهران باید در درجه اول مسئله حریم تهران را که بر معضلات امنیتی شهر هم افزوده حل کند و بعد به فکر این بیفتد که چه طرح‌های جدیدی را باید اجرا کند.عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به قانون تقسیمات کشوری و همچنین قانون شوراها و انتخاب شهرداران، تصریح کرد: قانون می‌گوید تهران یک شورای شهر و یک شهرداری دارد؛ بنابراین هرگونه دخل و تصرف در شیوه‌های اجرایی این قانون که با افزایش یا کاهش اختیارات همراه باشد تخلف از قانون است.

ایجاد فرمانداری، تعارض با مدیریت یکپارچه

رئیس فراکسیون مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با اظهارات استاندار تهران مبنی بر ایجاد11 فرمانداری در تهران گفت: ایجاد فرمانداری مدیریت یکپارچه را از بین می‌برد.
محمد حسین مقیمی یادآور شد: شهر بزرگی مانند تهران نیازمند اداره به‌صورت مدیریت واحد است و مدیریت‌های چندگانه موجب از بین رفتن نظم و چند دستگی می‌شود؛ چراکه هر کسی نظرات خاص خود را دارد و طبق نظر خود می‌خواهد بخش مربوطه‌اش را اداره کند و همین مسئله موجب ناهماهنگی‌های زیادی می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه تهران باید مدیریت سیاسی یکپارچه‌ای داشته باشد، افزود: اگر تهران مدیریت‌های سیاسی یکپارچه نداشته باشد، نمی‌توان برای آن تصمیم‌های واحدی گرفت. وی با تاکید بر اینکه این طرح از نظر سیاسی و اجتماعی به صلاح کشور نیست، اذعان داشت: اداره تهران به‌صورت فرمانداری باعث می‌شود که یک بوروکراسی به کشور اضافه شود و وقتی فرماندار می‌گذاریم به همین تعداد نیز باید اداره و پرسنل در کشور ایجاد کنیم. مقیمی ادامه داد: اداره تهران به‌صورت 11 فرمانداری فقط باعث گسترش دولت می‌شود و این در حالی است که ما در سند چشم‌انداز گفته‌ایم که دولت را باید کوچک و چابک کنیم تا بتوانیم به اهدافی که می‌خواهیم برسیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: این طرح قبلا هم به مجلس آورده شده اما رای نیاورده بود؛ از این‌رو بعید می‌دانم که در صورت مطرح شدن این طرح با واکنش مثبت در مجلس روبه‌رو شود.
در چند روز گذشته استاندار تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها بار دیگر بر طرح افزایش فرمانداری‌های تهران تاکید کرد که این موضوع تا امروز با واکنش کارشناسان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران روبه‌رو شده است.

کد خبر 152807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز