گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: مدارس غیردولتی شهریه معینی ندارند، البته یک نرخ از سوی آموزش و پرورش اعلام می‌شود اما همه می‌دانند که این نرخ در اغلب مدارس غیردولتی رعایت نمی‌شود.

مدرسه

شهریه مدارس بستگی به توافق مادر و پدر دانش‌آموزان با مدرسه دارد یا به قول برخی مسئولان شهریه را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. البته رویکرد آموزش و پرورش حمایت همه‌جانبه از مدارس غیردولتی است و در این زمینه از هیچ کاری دریغ نمی‌کند و بارها رسما این موضوع را اعلام کرده ‌است. در تازه‌ترین اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اذعان به دریافت شهریه خارج از میزان تعیین شده اعلام کرد:‌ درباره بالاترین مبالغ دریافتی در مدارس غیردولتی پایتخت، برخی مدارس غیردولتی تهران اکنون تا 7 میلیون تومان نیزدریافت می‌کنند.

خدمات جانبی پر هزینه

سید‌علی یزدیخواه در توجیه این تخلف به فارس گفت: مدارس غیردولتی به نسبت خدماتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند، از خانواده‌ها شهریه می‌گیرند.وی افزود: نرخ ثابت شهریه ثبت‌نام در مدارس غیردولتی که برای کلاس‌های رسمی دریافت می‌شود، معمولاً بین 700 هزار تومان تا 5/2 میلیون تومان است اما برخی خدمات جانبی ازجمله غذا، سرویس رفت‌وآمد، مشاوره‌های تخصصی، اردوهای علمی و تفریحی و اجاره سالن‌های ورزشی برای سال تحصیلی که به دانش‌آموزان ارائه می‌شود به‌طور طبیعی هزینه آن را از خانواده‌ها می‌گیرند.

مدارس از ما بهتران

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به مواردی همچون مسافرت دانش‌آموزان به اردوهای تفریحی جزایر جنوبی خلیج‌فارس، اقامت در هتل‌های لوکس یا برگزاری اردوهای علمی 10 الی 15 روزه در برخی مدارس غیردولتی گفت: در عین حال اعمال این هزینه‌ها به خانواده‌ها الزامی نیست و اختیاری است اما به هر حال هزینه‌ای را ایجاد می‌کند که ممکن است در هنگام ثبت‌نام به‌طور مجموع محاسبه شده و به همراه شهریه ثابت از خانواده‌ها دریافت شود که البته چون این هزینه‌ها جانبی و اختیاری است، ما چندان به آنها معترض نمی‌شویم.البته وی با رد دریافت مبالغ بیش از 7 میلیون تومان در مدارس غیردولتی
اظهار کرد: ارقام مختلفی از 5 تا 7 میلیون تومان وجود دارد و البته دریافت ارقامی مانند 14 تا 17 میلیون تومان را باور ندارم.

نصب برچسب شهریه در مدارس

در همین حال و با وجود پذیرش دریافت شهریه بیش از میزان تعیین شده از سوی مدیرکل شهر تهران، معاون وزیر آموزش و پرورش با رد اظهارات وی تاکید کرد:تا‌کنون در مدارس غیردولتی نرخ شهریه 7 یا 8 میلیونی نداشتیم، اگر والدین این نرخ‌ها را مشاهده کردند به ما اطلاع دهند تا از طریق حوزه نظارت این مسئله را پیگیری کنیم. معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده، با بیان اینکه نرخ شهریه به‌صورت پوستر در مدرسه نصب شده و در معرض دید اولیا قرار دارد، گفت: شهریه غیرقانونی در مدارس غیردولتی نداریم، دریافت شهریه خارج از نرخ مصوب در مدارس غیردولتی خلاف قانون است. فرشته حشمتیان نیز در توجیه در حمایت از مدارس غیردولتی گفت: شهریه مدارس غیردولتی الگوی مشخصی دارد و تعیین شهریه براساس ماده قانونی در دستور کار شورای نظارت بر مدارس غیردولتی است.وی با بیان اینکه کمیته تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی را در مناطق داریم به فارس اظهار کرد: شهریه مصوب مدارس غیردولتی در کمیته تعیین نرخ مطرح می‌شود که اگر این نرخ به تصویب این کمیته برسد، نرخ شهریه به‌صورت پوستر در مدرسه نصب خواهد شد و در معرض دید اولیا قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده درخصوص شهریه‌های نامتعارفی که بعضی از مدارس غیردولتی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، بیان داشت: ابتدا باید دید نرخ مصوب شهریه آن مدرسه چقدر است؛ به هر حال در هر مدرسه غیردولتی نسبت به امکانات و خدماتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌شود نرخ شهریه تغییر می‌کند و زمانی مصوب می‌شود که به تأیید کمیته تعیین نرخ شهریه برسد. وی به نرخ پایه شهریه مدارس غیردولتی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: دوره ابتدایی 350 هزار تومان، راهنمایی 450 هزار تومان و دبیرستان600 هزار تومان است البته در مدارس غیردولتی کلانشهرها امکانات و سرویس‌دهی خاصی وجود دارد از این‌رو هر مدرسه با توجه به سرویس‌دهی و خدماتی که ارائه می‌دهد، نرخ شهریه تغییر پیدا می‌کند اما با وجود این، نرخ شهریه باید در کمیته تعیین نرخ شهریه مورد بررسی قرار گیرد و به تصویب برسد.

کد خبر 152260
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز