دیوارهای صوتی نصب شده در بخشی از بزرگراه چمران تهران که در طرح آزمایشی کاهش آلودگی صوتی مورد استفاده قرار گرفت تأثیر خوبی در کاستن سروصدای ناشی از تردد خودروها بر زندگی ساکنان محلات نزدیک بزرگراه چمران برجای گذاشت.
موضوع آلودگی صوتی بهرغم اقدامات صورت گرفته همچنان بهعنوان یکی از موضوعات جدی در کلانشهرها مطرح است.. دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران در همین رابطه به ایسنا گفته است که منطقه6 تهران پرسروصداترین و منطقه22 نیز کمسروصداترین منطقههای شهر تهران هستند.
مناطق پرسروصدا
آنطور که وی اعلام کرده است، آخرین سنجش میزان آلودگیهای صوتی در تهران نشان میدهد که مناطق 6، 10،7، 11 و 12 به علت تردد بیشتر خودروها بهدلیل تمرکز مراکز درمانی، آموزشی، اداری و تجاری در این مناطق پرسروصداترین نقاط پایتخت هستند.
بررسیهای انجام شده همچنین نشان میدهد که منطقه22 و پس از آن، منطقه5 بهدلیل وسعت و حجم ترددهای کمتر و نیز تعداد بزرگراههای کمتر نسبت به سایر مناطق،کمسروصداترین مناطق پایتخت هستند.
حسین مهرآوران، مدیر واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوا نیز به ایسنا گفت: اندازهگیریهای این شرکت نشان میدهد میزان آلودگی صوتی پایتخت در تمامی مناطق بیش از حد مجاز است.
به گفته مهرآوران بهرغم تدوین استانداردهای آلودگی صوتی، استانداردها تنها در خودروهای جدید تولیدی رعایت میشوند و خودروهای در حال تردد و موتورسیکلتهای تولیدی و در حال تردد هیچیک از استانداردهای آلودگی صوتی را رعایت نمیکنند.
وی همچنین از ارسال یک لایحه به شورای شهر تهران در خصوص اجباری شدن تست صدا در مراکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای تهران خبر داد و گفت: درصورت تصویب این لایحه، انجام تست صدا در تمامی مراکز معاینه فنی تهران الزامی خواهد شد و این مراکز موظف به نصب دستگاههای سنجش آلودگی صوتی خودروها و موتورسیکلتها میشوند.
عامل نیمی از آلودگیهای صوتی شهر
مدیر واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوا با تأکید بر اینکه آمارها نشان میدهد موتورسیکلتها عامل 50درصد آلودگی صوتی تهران هستند افزود: مسئولان باید در خصوص این دسته از وسایط نقلیه تدبیر جدی بیندیشند.
مهرآوران به شرایط ویژه منطقه21 نیز اشاره کرد و گفت: این منطقه بهدلیل واقع شدن فرودگاه مهرآباد و پرواز هواپیماها، وجود ریل راهآهن در جنوب آن و تعدادی واحدهای صنعتی و بزرگراههای برونشهری از آلودگی صوتی بالایی برخوردار است اما بهدلیل آنکه سنجش صورت گرفته براساس میزان تردد خودروها بوده است، این موارد در تراز آلودگی صوتی این منطقه لحاظ نشده است.
مدیر واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به اندازه گیری میزان آلودگی صوتی در اطراف مراکز آموزشی و درمانی پایتخت گفت: آمارها نشان میدهد یکهزار و 700مرکز آموزشی و درمانی در شهر تهران از وضعیت بحرانی آلودگی صوتی برخوردارند که مهمترین امر در خصوص این مراکز آن است که در طرحهای تفصیلی اجازه ساختوساز مراکز پرسروصدا در اطراف مراکز آموزشی و درمانی داده نشود. از سوی دیگر مراکز موجود نیز میتوانند با نصب دیوارهای عایق صوتی و استفاده از پنجرههای دوجداره در کوتاهمدت میزان آلودگی صوتی را کاهش داده و درصورت لزوم محل خود را جابهجا کنند.
وی تأکید کرد: فهرست مراکز آموزشی و درمانی بحرانی به لحاظ آلودگی صوتی طی گزارشی به مناطق مختلف شهرداری تهران داده شد تا درصورت نیاز و شکایت در این زمینه اقدامات لازم در خصوص نصب دیوارهای عایق صوتی در اطراف مراکز انجام شود.
آرامترین ساعت شهر
مدیر واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوا به سنجش روزانه میزان آلودگی صوتی در مناطق مختلف نیز اشاره کرد. به گفته وی، ساعات 2 تا 3 صبح کمسروصداترین ساعات پایتخت است و پیک آلودگی صوتی بین ساعات 6 تا 9صبح است. همچنین ساعت 16 تا 22 نیز میزان آلودگی صوتی در تهران به تدریج کاهش مییابد به طوری که پس از ساعت22 شاهد کاهش قابل ملاحظه آلودگی صوتی در تهران هستیم.
وی علت عمده آلودگی صوتی در شبهای تهران را تردد خودروهای سنگین که در روز اجازه تردد ندارند دانست و گفت: پیک آلودگی صوتی در مقوله ورودی و خروجی شهر تهران بهدلیل خروج خودروهای سنگین پیش از ساعت ممنوعیت و از 4 صبح آغاز میشود.
براساس این گزارش، میزان آلودگی صوتی در منطقه یک تهران نیز برخلاف سایر مناطق شهر بهدلیل واقع شدن رستورانها و مراکز تفریحی در آن تا ساعت یک بامداد بهطور مستمر ادامه دارد و در ساعات پس از آن آلودگی صوتی به تدریج کاهش مییابد.