نمایشگاهی از قدیمی‌ترین کتاب‌ها و اسناد با موضوع محرم و قیام عاشورا در تاریخ معاصر ایران، از سه‌شنبه گذشته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت.

nl

آن طور که روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گزارش کرده است، اسناد نمایش داده شده در این نمایشگاه، قدیمی‌ترین اسناد مراسم عزاداری ایرانیان در شهرهای مختلف در دوران قاجار، پهلوی اول و دوم است.

ازجمله قدیمی‌ترین این اسناد، سند اعزام تعزیه‌خوان از قزوین به دارالخلافه مربوط به سال 1260 هجری شمسی است. نامه مظفرالدین میرزا و اشاره وی به شرکت در مراسم عزاداری سیدالشهدا، گزارش برگزاری مراسم سوگواری حسینی در رشت(1301ه‍.ش)، اعتراض همسایگان منشی سفارت فرانسه از برگزاری مراسم شادی در باغ وی در ماه محرم و بی‌اعتنایی به عقاید مذهبی و برقراری حکومت نظامی (1304ه‍.ش)، گزارش جلوگیری از مراسم تعزیه‌خوانی و نوحه‌سرایی در ماه محرم و صفر و دستگیری تعزیه‌خوانان و نوحه‌سرایان (1316ه‍.ش) و الزام کدخدایان و ژاندارمری برای کنترل مراسم عزاداری دهه محرم(1321ه‍.ش) ازجمله این اسناد است.

همچنین صورت جلسه کمیسیون شورای امنیت فرمانداری بابل درباره غیرممکن بودن جلوگیری از حرکت دسته‌های عزاداری در ماه محرم به‌علت اعتقادات عمیق مردم بابل و اجبار هیئت‌های عزاداری به اجرای آرام مراسم (1343ه‍.ش) و اعلامیه امام خمینی‌(ره) به مناسبت اربعین حسینی(1357ه‍.ش) از دیگر اسناد نمایش داده شده در این نمایشگاه است. نمونه‌هایی از کتاب‌های نویسندگان ایرانی با موضوع محرم و قیام عاشورا نیز به نمایش درآمده است. این نمایشگاه در ورودی تالارهای تخصصی کتابخانه ملی برپاست و تا 18 آذر پذیرای علاقه‌مندان است.

 

کد خبر 152712
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز