همشهری آنلاین: سخنگوی ارتش آمریکا در عراق در بیانیه‌ای از تحویل پایگاه نظامی "ویکتوری" در نزدیکی بغداد که اصلی ترین پایگاه آمریکا در عراق به حساب می‌آمد، به مقامات دولت عراق خبر داد.

عراق رسما با نیروهای آمریکایی خداحافظی کرد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "بری جانسون" سخنگوی ارتش آمریکا اعلام کرد: آمریکا امروز جمعه کنترل مجموعه پایگاه نظامی "ویکتوری" در نزدیکی بغداد را که اصلی ترین پایگاه نظامی آمریکا در جنگ عراق در این کشور به حساب می‌آمد به نیروهای عراقی واگذار کرده است.

سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در عراق افزود: مجموعه پایگاه ویکتوری صبح روز جمعه رسما به مسئولین دولت عراق واگذار شد.

 وی در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری فرانسه میل کرد، نوشت: هیچ مراسمی برگزار نشد و ما تنها یک برگه کاغذ را امضا کردیم که شبیه به اتمام حراج خانه بود.

 "آنجلا فونارو" سخنگوی دیگر نیروهای آمریکایی در عراق گفت: نیروهای آمریکایی پیشتر از مجموعه پایگاه نظامی ویکتوری خارج شده بودند و تنها ۵ پایگاه نظامی دیگر در عراق متعلق به آمریکا است که باید تحویل داده شود.

 بنا بر این گزارش، در پایگاه نظامی ویکتوری در نزدیکی بغداد بیش از ۱۰۰ هزار نفر زندگی می کردند که از این تعداد حدود ۴۲ هزار نفر نظامی و بیش از ۶۵ هزار نفر دیگر پیمانکار بودند.

 بر اساس این گزارش، مجموعه پایگاه نظامی ویکتوری آمریکا در عراق شامل چندین بخش از جمله اردوگاه ویکتوری، یک سری دریاچه های غیرطبیعی و ساختگی و یک مجموعه پیچ در پیچ نهرهای طولانی و تعدادی کاخ می‌شد که جنگ آمریکا در عراق از داخل این مجموعه رهبری می‌شد.

 این گزارش افزود: "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ ۲۱ اکتبر اعلام کرد که تمام نیروهای آمریکایی تا پایان سال ۲۰۱۱ (یعنی کمتر از یک ماه دیگر) عراق را ترک می‌کنند.

 بنا بر این گزارش، تا پایان روز گذشته کمتر از ۱۲ هزار نیروی نظامی آمریکایی در عراق باقی مانده بودند.

عراق رسما با نیروهای آمریکایی خداحافظی کرد

از سوی دیگر مسئولان عراق رسما بعد از 9 سال حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور خروج این نیروها را از عراق که پایان سال جاری میلادی روند آن تکمیل خواهد شد، روز پنج شنبه جشن گرفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، این مراسم رسمی در چارچوب سلسله اقدامات قبل از خروج نهایی نیروهای آمریکایی از عراق روز پنجشنبه در کاخ الفاو واقع در منطقه الخضراء بغداد و با حضور جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق ، نوری المالکی، نخست‌وزیر این کشور، تعدادی از وزرا، اعضای پارلمان عراق، برخی سفیران و فرماندهان نظامی برگزار شد.

بایدن در این مراسم با تاکید بر استقلال عراق عنوان داشت: عراق هم‌اکنون استقلال کامل خود را به دست آورده و جزو چهار کشور در خاورمیانه است که از اسلحه‌های پیشرفته آمریکایی بهره می‌برد و در این زمینه از 10 کشور برتر جهان محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: روابط ما با عراق در ابتدا تنها در زمینه جنگ و اسلحه بود اما امروز شرایط فرق کرده و روابط ما بسیار دوستانه است.

در این مراسم همچنین جلال طالبانی در سخنانی با تشکر از ملت، رئیس‌جمهوری و نیز کنگره آمریکا متعهد شد که پس از خروج آمریکایی‌ها از عراق، کشورش کماکان به پیمان و دوستی خود با واشنگتن پایبند باشد.

در این مراسم همچنین نوری المالکی در سخنانی از حضور مربیان نظامی آمریکایی در عراق استقبال کرد و عنوان داشت که این مساله‌ای است که در ارتش‌ تمام کشورهای جهان وجود دارد و مساله تازه‌ای نیست.

در همین حال برخی مقام‌های آمریکایی و عراقی اعلام کردند که دو کشور توافق‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که براساس آن حدود 700 مربی نظامی آمریکایی در عراق باقی خواهند ماند تا نیروهای نظامی عراق را آموزش دهند و این گروه بخشی از هیات دیپلماتیک و سفارت آمریکا محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی فاش کرد که دولت قصد دارد توافق‌نامه‌ای را با آمریکا امضا کند که طی آن از نیروهای آمریکایی برای دفاع از حریم هوایی عراق استفاده کند.

حسین الاسدی از نمایندگان این ائتلاف در گفت‌وگو با روزنامه الوطن چاپ عربستان، گفت: دولت عراق به زودی این توافق‌نامه را امضا می‌کند و این توافق‌نامه یک توافق‌نامه امنیتی نیست، بلکه یک امر عادی است که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می‌شود.

وی دلیل این کار را نیاز این کشور به نیروهای خارجی جهت حمایت از حریم هوایی عراق دانست و گفت: عراق تجهیزات دفاعی و هواپیماهایی که بتواند به طور کامل از حریم هوایی عراق دفاع کند را در اختیار نداشته و در این خصوص نیاز به کمک دارد.

الاسدی در ادامه عنوان داشت:‌ این نیروها تحت فرمان مقام‌های عراقی بوده و همانند شرکت‌های امنیتی در کشور عمل خواهند کرد.

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این طرح از سوی گروه‌های سیاسی عراق با مخالفت‌های چشمگیری روبه‌رو شود.

کد خبر 152764
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز