گروه بین‌الملل: در ادامه چانه‌زنی‌ آمریکا و عراق بر سر ماندن یا نماندن نظامیان آمریکایی در این کشور، صبح دیروز خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یکی از مشاوران اوباما اعلام کرد که آمریکا از ادامه حضور نظامی در عراق منصرف شده‌است.

این خبرگزاری به نقل از منبع خبری خود که او را مشاوری بلند‌پایه معرفی کرد نوشت، دولت اوباما تصمیم گرفته به حضور نظامی 8‌ساله خود در خاک عراق پایان دهد. البته در آینده اگر مقامات عراقی از واشنگتن درخواست کنند شاید در حد محدود ماموریت آموزش نظامیان عراقی انجام شود. این خبرگزاری همچنین از یک مقام ارشد نظامی هم نقل کرده که خروج نظامیان آمریکا از عراق تا پایان سال‌جاری میلادی حتمی است. به گفته این مقام نظامی تنها 160 سرباز وظیفه برای حفاظت از سفارت آمریکا در عراق باقی می‌مانند.

ساعتی بعد از انتشار این خبر، خبرگزاری رویترز بیانیه‌ای از سوی کاخ سفید و پنتاگون منتشر کرد که در آن هرگونه تصمیم‌گیری درباره ماموریت نظامی آمریکا در عراق تکذیب شده‌بود. در بیانیه کاخ سفید و پنتاگون آمده‌است، مقامات دوطرف هنوز سرگرم مذاکره درباره وضعیت حضور نظامی آمریکا در عراق هستند و محور اختلاف همچنان خودداری عراق در اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی است.
براساس توافقنامه امنیتی میان آمریکا و عراق، 44‌هزار نظامی باقیمانده آمریکایی قرار است دسامبر امسال عراق را ترک کنند. با این حال واشنگتن برای باقی گذاشتن چند هزار نظامی به اسم آموزش ارتش عراق ابراز تمایل کرده‌است و شرط این کار را اعطای مصونیت قضایی برای این نظامیان قرار داده‌است. مقامات عراقی اما این شرط را رد کرده‌اند.

با توجه به پرونده‌های قضایی که در 8‌سال گذشته علیه نظامیان غربی برای قتل و آزار و اذیت غیرنظامیان و زندانیان عراقی وجود داشته‌است، واشنگتن بر مصونیت قضایی نظامیانش و عراق بر عدم‌اعطای این مصونیت تأکید دارند. بعضی مقامات دولت عراق در روزهای گذشته از ضرورت ادامه حضور مربیان نظامی آمریکا خبر داده‌اند اما گروهی دیگر در عراق ادامه حضور این نظامیان را ضروری نمی‌دانند. بعضی تحلیلگران معتقدند پایان حضور نظامی آمریکا در عراق برای روسای جمهور آمریکا و عراق یک پیروزی است. زیرا با این کار هم اوباما به وعده خود برای پایان جنگ عراق عمل کرده و هم مالکی به اشغال کشورش پایان داده‌است. یکی از مشاوران نزدیک مالکی به خبرگزاری رویترز گفته‌است: به پیشنهاد آمریکایی‌ها اگر هیچ توافقی برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق به دست نیامد، نظامیان آمریکایی در کویت مستقر خواهند شد و از آنجا ماموریت عراق را دنبال می‌کنند.

کد خبر 148651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز