همشهری آنلاین: همزمان با اعلام افزایش آلودگی هوای تهران، معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر داری نگرانی‌ خود را از افزایش مرگ و میر‌های ناشی از آلودگی هوای تهران ابراز داشت.

آلودگی هوا

به گزارش ایلنا، معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز دوشنبه (۲۱ آذر ۹۰) در حاشیه برنامه نمادین زنگ هشدار آلودگی هوای شهر تهران با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: «امروز عده‌ای از متخصصان و کار‌شناسان حوزه محیط زیست به اتفاق نماینده اصحاب رسانه دور هم جمع شده‌اند تا یک زنگ هشدار جدی در مورد آلودگی هوا را به صدا درآورند.»

 "وحید نوروزی" ادامه داد: «سال ۷۲ یک زنگ هشدار زده و بیانیه معروفی در این زمینه آلودگی هوای تهران بوسیله جمعی از پزشکان صادر شد.»

 وی افزود: «همچنین در سال ۷۹ بیانیه دیگری را صادر کردند و برنامه امروز سومین هشدار از نوع جدی آن بود که معتقد است روند مدیریت کاهش آلودگی هوا و سایر کلان‌شهر‌ها روند مطلوبی نیست.»

به گفته معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم‌اکنون، هم تهران و هم سایر کلان‌شهرهای کشور فاقد برنامه جامع کاهش آلودگی هوا هستند و اگر برنامه جامعی هم تصویب شده است ما اطلاعی از آن نداریم، همچنین از اجرایی بودن و بودجه‌های آن هیچ اطلاعی در دست نیست.

 نوروزی با بیان اینکه به مسئولان متصدی آلودگی هوا هشدار می‌دهیم که اگر این وضعیت ادامه یابد، وضعیت سلامتی شهروندان با خطرات جدی مواجه می‌شود تصریح کرد: «ما نگران افزایش روند مرگ ومیر‌ها، سرطان‌ها وبیماری‌ها ناشی از آلودگی هوا درآینده هستیم.»

 وی ابراز امیدواری کرد زنگ هشدار امروز تلنگری باشد برمسئولان اجرایی که اقدام موثری برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام نمی‌دهند.

 معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهارداشت: «عمده راهکارهایی که برای کاهش آلودگی هوای تهران وجود دارد در درجه اول گسترش شبکه حمل و نقلی کارآمد به معنی یک شبکه حمل و نقلی مطلوب و در کنارآن استاندارد سازی سوخت و تولید خودرواست.»

 نوروزی اضافه کرد: «در کنار این راهکار‌ها، اسقاط خودروهای فرسوده و به تبع آن بحث ترافیک هوشمند می‌تواند به ما در تحقق هوایی پاک کمک کند.»

 به اعتقاد وی، این راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران آنقدر ساده است که حتی یک دانش آموز راهنمایی هم می‌تواند آن را در قالب یک انشا بنویسد اما آنچه مهم است به وجود آمدن یک عزم ملی برای غلبه برآلودگی هواست که متاسفانه این عزم در مسئولان وجود ندارد.

 معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: «متاسفانه برخی تصمیمات مدیریتی در مورد کاهش آلودگی هوا به گونه‌ای است که کارایی لازم را برای این امر ندارد و فقط جنبه نمایشی دارد.»

 نوروزی در این زمینه توضیح داد: «برای نمونه شنیده می‌شود که سازمان محیط زیست الزام استانداردهای یورو۴ و۵ را برای سوخت اعلام کرده است این در حالیست که سوخت ما هنوز وارد استانداریورو ۳ نشده است.»

 وی ادامه داد: «ضمن اینکه تولید سوخت با استاندارد یورو ۴ و ۵ در حالیکه هنوزاستاندارد تولید خوردو هنوز در حد یورو۲ است خیلی با هم هم‌خوانی ندارد و هنوز خودروسازهای ما برای تولید خودرهایی با استانداردهای با استاندارهای روز مجاب نشده‌اند و بنابراین ما مطمئن نیستیم که این الزام‌ها به مرحله عمل برسد.»

 وضعیت آلودگی هوای تهران فردا بدتر می‌شود

"یوسف رشیدی"، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درگفت‌وگو با ایلنا با اعلام این مطلب اظهار داشت:«با شرایط فعلی هواشناسی، فردا (سه‌شنبه 22 آذر 90) شاخص آلودگی هوا بالاتر است.»

 او با بیان اینکه با شرایط حادی در تهران در زمینه آلودگی هوا روبرو خواهیم شد، گفت:«نکته مهم این است که در بحث آلودگی‌ها باید بتوانیم تولید آلودگی را مدیریت و شرایط سالمی را ایجاد کنیم.»

 رشیدی با بیان اینکه پایداری هوا در همه جای دنیا وجود دارد، افزود: «سکون هوا وجود دارد اما آنچه این وضعیت را حاد می‌کند هم‌زمان شدن آن با تراکم بالای آلاینده‌هاست.»

 مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این مورد که آیا می‌توان گفت امسال زمستانی سخت‌تری داریم در نتیجه شرایط آلودگی هوا بیشتر است، گفت: «سرد شدن هوا تنها شاخص "اینورژن" نیست، شاید سرد شدن هوا با وزش باد همراه باشد.»

 به گفته رشیدی بر اساس اطلاعات گرفته شده از سازمان هواشناسی، از امروز تا پایان هفته افت دما را داریم و همین امر تراکم و تشدید آلاینده‌ها را به دنبال دارد.

 او در مورد تبعات وارونگی هوا گفت: «در حقیقت یکی از شاخص‌های آلودگی هوا ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون است.»

 رشیدی ادامه داد: «بنابراین این ذرات از ماسک‌ها عبور کرده و وارد ریه می‌شود. افرادی که دچار مشکل تنفسی هستند این ذرات آنها را اذیت می‌کند و افرادی که بیمار نیستند هم این ذرات وارد خون آنها شده و باعث بالا رفتن فشار خون و سکته قلبی می‌شود.»

 مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این پرسش که میزان آمار مرگ و میر حاصل از آلودگی هوا چقدر است، گفت: «در شهرداری کار ما پزشکی نیست، این موضوع نیازمند بررسی وزارت بهداشت است که آنها اعلام کردند بر اساس مدلی این کار را بررسی کردند.»

به گفته رشیدی، بر اساس اعلام وزارت بهداشت در سال 89 بر اثر آلاینده‌های منواکسیدکربن، دی‌اکسیدکربن و ذرات معلق 4 هزار نفر فوت کردند.

 وی ادامه داد: «نخستین آمار رسمی مربوط به ذرات معلق که در سال 76 گزارش شد حاکی از این بود که 3 هزار و 800 نفر بر اثر ذرات معلق جان خود را از دست دادند.»

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: «در سال 89 وزارت بهداشت بر اثر مدل AQ برآورد و شبیه‌سازی کرد و اعلام کرد که 4 هزار نفر بر اساس آلاینده‌های منواکسیدکربن، ذرات معلق و برخی از آلاینده‌ها جان خود را از دست داده‌اند.»

 وی اضافه کرد: «چندین بار از وزارت بهداشت خواسته‌ایم تا گزارش مرگ و میرهای ناشی ازآلودگی هوای تهران را به ما ارائه کنند ولی تاکنون از دادن گزارشی در این زمینه به ما خودداری می‌کنند.»

به گفته رشیدی قطعا آمار مرگ و میر از این تعداد بیشتر است چرا که با وجود آزبست و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران، میزان شیوع سرطان و سکته‌های قلبی به شدت بالا می‌رود.

فعلا خبری از تعطیلی مدارس نیست

خبر هم در این زمینه خبری منتشر کرده و بر اساس اظهارات مسئولان نوشته است: هوای تهران همچنان در شرایط ناسالم است اما خبری از تعطیلی مدارس نیست و فردا مدارس دایر خواهند بود.

کد خبر 153625
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز