گروه شهری: سومین جشنواره محصولات غذایی طبیعی و ارگانیک ایران با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران و مسئولان شهرداری تهران برگزارشد.

انار

حسین صفایی، مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار با اشاره به تاکیدات مدیریت شهری بر امنیت غذایی و ایجاد یک سیستم عرضه برای محصولات سالم و ارگانیک گفت: یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری مسئله سلامت غذایی شهروندان است به همین منظور شهرداری تهران با جدیت درصدد اجرایی کردن مصوبه شورای اسلامی شهر در باره راهبردهای سلامت محصولات غذایی درکنار مدیریت عرضه آن است.

به گفته مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار با وجود اینکه محصولات کشاورزی در ایران بدون شناسنامه عرضه می‌شود به همین دلیل امکان رهگیری محصولات کشاورزی وجود ندارد اما بازهم کار پایش محصولات کشاورزی از نظر میزان باقیمانده آفتکش‌ها و فلزات سنگین در سه ماهه بهار امسال به پایان رسیده است.

وی درعین حال تاکید کرد: نتایج به دست آمده از این پایش به‌دلیل تشویش اذهان عمومی تنها به مسئولان و دست‌اندرکاران ارائه خواهد شد اما در مورد میزان هورمون‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و مواد شیمیایی باقیمانده در مواد پروتئینی نیز بررسی‌هایی در دست انجام است که نتایج آن به‌منظور آگاهی بخشی به مسئولان اواخر امسال ارائه می‌شود.

صفایی تاکید کرد: از اواخر امسال در 45 غرفه بازارهای میادین میوه و تره‌بار محصولات دارای گواهی سلامت عرضه می‌شود. حسین کلخورانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز دیروز طی سخنانی به مناسبت سومین جشنواره محصولات غذایی طبیعی و ارگانیک گفت: توجه به حوزه سلامت جسمی، روحی و اجتماعی اصل و اساس مدیریت شهری است.به گفته کلخورانی اصل طهارت در مواد‌غذایی که از آموزه‌های مهم دینی ماست تنها به حلال و حرام بودن مواد‌غذایی خلاصه نمی‌شود بلکه اگر مواد‌غذایی به سلامت انسان لطمه بزند نیز از طهارت برخوردار نیست.

وی با ابراز تأسف از اینکه مدیریت شهری به‌دلیل پرهیز از نگرانی مردم نتایج به‌دست آمده از پایش محصولات عرضه شده در سطح شهر را اعلام عمومی نمی‌کند و تنها به مسئولان در باره سلامت جامعه اعلام خطر جدی می‌کند اظهار داشت: شهرداری تهران به‌طور داوطلبانه اقدام به پایش و سنجش میزان سلامت مواد‌غذایی عرضه شده در سطح شهر تهران کرده و دراین راه نیازمند همکاری و حمایت جدی صاحب‌نظران و دستگاه‌های دولتی است.

کلخورانی همچنین از دست‌اندرکاران محصولات ارگانیک خواست میزان سرمایه‌گذاری و تنوع محصولات خود را بیشتر کنند و در این رابطه گفت: در این راه شهرداری تهران نیز در میادین میوه و تره‌بار خود امتیازات ویژه‌ای برای غرفه‌دارانی که محصولات ارگانیک عرضه می‌کنند درنظر گرفته است.

وی در عین حال از شهروندان تهرانی نیز خواست از موقعیت و فرصت خوب ایجاد شده برای عرضه محصولات ارگانیک استفاده کرده و اینگونه محصولات را به‌ویژه برای کودکان و افراد مسن جایگزین تولیدات غیرارگانیک کنند و تفاوت قیمت محصولات ارگانیک با غیرارگانیک را هم بهای سلامتی فردی خود تلقی کنند گرچه با حمایت‌های شهرداری تهران سعی شده است این تفاوت قیمت به حداقل برسد.

مسئولیت حاکمیت در سلامت غذا

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان اصلی مراسم دیروز بود. وی ضمن قدردانی از تلاش سال‌های اخیر شهرداری تهران در تامین سلامت شهروندان خواستار آن شد تا باهمکاری مدیریت شهری در راه بالا بردن حساسیت سیاستمداران در این باره قدم‌های اساسی برداشته شود. مهم‌ترین محور سخنرانی این نماینده مجلس اختصاص به نقش و مسئولیت حاکمیت در امر سلامت غذا بود که در این باره کشور ایران نیم قرن تاخیر داشته است.

وی ضمن انتقاد از اطلاعات ناقصی که هنگام خرید محصولات غذایی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد گفت: این نقطه ضعف امکان انتخاب درست را از خریداران سلب می‌کند و شیشه‌ای بودن بازار را نقض کرده آن را به زیر نقطه بهینه بودن تنزل می‌دهد. توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از وظیفه دولت برای جبران کمبود اطلاعات مورد اشاره و دخالت در بازار سخن گفت و ادامه داد: اقرار به جهل و کم فروشی کمی و کیفی اشکال دارد زیرا مصالح عموم باید تامین شود و به همین دلیل دولت باید در این باره وارد میدان شود.

توکلی همچنین از وجود سموم و مواد شیمیایی در تولید کالاها و فراورده‌ها و توزیع آنها سخن گفت و تاکید کرد: دولت حتما مسئولیت دارد تا در تولید اطلاعات و برچسب زدن روی محصولات غذایی مبنی بر سلامت آنها دخالت کند تا با ارائه اطلاعات لازم مردم را در انتخاب درست محصولات عرضه شده در بازار یاری کند.از نظر رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت ملزم است برای تولید، فرآوری و توزیع مواد‌غذایی نه در سطح ملی که در سطح بین‌المللی نظارت داشته باشد.بنابراین گزارش، سومین جشنواره محصولات ارگانیک تا یازدهم دی ماه در میدان میوه وتره‌بار جلال آل احمد بر پا خواهد بود.

کد خبر 155089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز