فصل امتحان‌های مدارس فرارسیده و دانش‌آموزان می‌روند تا نتیجه چند ماه فعالیت و تلاش خود را درو کنند. روانشناسان بر این نظرند که دانش‌آموزان در روزهای امتحان نیاز به مراقبت بیشتری از جانب دیگران دارند.

کودکان

در این زمینه پدران و مادران ضمن توجه بیشتر به نحوه تغذیه مناسب فرزندان خود، می‌توانند به آنها در مهار اضطراب ناشی از امتحانات کمک کنند. استرس و اضطراب در روزهای امتحان، مهمان ناخوانده ذهن و روان دانش‌آموزان است. باید توجه داشت که بخشی از این اضطراب‌ها، خواسته یا ناخواسته از طریق پدران و مادران به فرزندان‌شان حین امتحان منتقل می‌شود. یکی از این عوامل، توقعاتی است که پدران و مادران از فرزندان خود برای گرفتن بهترین نمره(20) دارند. تردیدی نداریم که والدین خواستار سربلندی و موفقیت هر چه بیشتر فرزندان خود هستند اما باید توجه داشت که این انتظار و توقع باید در چارچوب توانایی‌ها، شرایط و امکانات بچه‌ها باشد. در هر صورت، برای پیشگیری از اضطراب امتحان و نیز درمان آن، می‌توان با مراجعه به مشاوران و روانشناسان و رایزنی با آنها بر این معضل روانی فائق آمد.

با اینکه همراهی با دانش‌آموزان در هنگام امتحانات بیشتر برعهده مسئولان مدرسه و پدران و مادران است اما این مسئله همت دیگر شهروندان را هم می‌طلبد؛ چه شهروندانی که خود فرزندانی دارند که به همین نحو درگیر امتحان‌های فصل هستند و چه آنهایی که در خانواده‌های خود فرزندان مدرسه‌ای ندارند. این شهروندان علاوه بر اینکه می‌توانند در مسیر خود با ماشین، به دانش‌آموزانی که مدرسه‌شان دیر شده، کمک برسانند تا به‌موقع سر امتحان حاضر شوند، بلکه می‌توانند در این چند روزه نسبت به رفت و آمدها و رفتارهای خود دقت بیشتری داشته باشند تا از این طریق کمی اضطراب دانش‌آموزان کاهش یابد. در این زمینه گاه دیده شده که برخی شهروندان بدون توجه به این مسئله با بلند حرف زدن در کوچه، خیابان و آپارتمان یا با بوق زدن‌های خود، آسایش و تمرکز این دسته از دانش‌آموزان را از میان ‌برده و در نهایت بر اضطراب قبل از امتحان آنها نیز می‌افزایند.

صندلی جلو ممنوع!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد، هنگامی که سوار برخی اتوبوس‌های بین شهری می‌شوید و درست در زمانی که مردم در اتوبوس از سر و کول هم بالا می‌روند و پای یکدیگر را لگد می‌کنند، با کمال تعجب می‌بینید که صندلی جلویی که در سمت راست راننده قرار دارد، خالی است و گویا قرار نیست کسی آنجا بنشیند. علت را که جویا می‌شوید، درمی‌یابید که راننده به کسی اجازه نشستن نداده است! شاید هم چند نفری با راننده جر و بحث کرده باشند که بابا آخر خدا را خوش می‌آید که این صندلی خالی بماند و مسافران این‌طوری در اتوبوس مچاله شوند؟ مگر اشکالی از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی و یا امور فنی وجود دارد که اجازه این کار را نمی‌دهی و راننده که گویا یک گوشش در است و گوش دیگرش دروازه، وقتی اصرار زیاد این مسافران را می‌بیند، به جای اینکه بگذارد حداقل فرد مسنی در آنجا بنشیند، با مسافران یکی به دو می‌کند و زیر بار نمی‌رود! راستی ما هرچه تلاش کردیم تا در کتابچه‌های راهنمای اتوبوس و یا قوانین راهنمایی رانندگی، قانونی مبنی بر منع نشستن در صندلی سمت راست راننده پیدا کنیم، موفق نشدیم و مانند شما نمی‌دانیم توجیه این دسته از رانندگان چیست؟ اما شکی نداریم که هر توجیهی که برای این مسئله وجود داشته باشد، توجیهی کاملا شخصی است و هیچ ربطی به مقررات مرتبط با سوار و پیاده کردن مسافر ندارد.

کد خبر 156477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز