دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصمیم کمیته جدید «نمایندگان ویژه رئیس جمهوری» مبنی بر تمرکز امور مطالعه، طراحی و احداث و توسعه خطوط ریلی کلان شهرها در دولت را مغایر سیاست های کلی نظام و ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری برای کاهش تصدی گری دولت دانست.

به گزارش گروه شهری روزنامه همشهری نادر شریعتمداری در این باره گفت: مجلس شورای اسلامی پیرو 3  سال تلاش و پیگیری شوراهای شهر و شهرداری‌ها سال گذشته اعتبارات مناسبی را در تبصره 13 بودجه سال 85 کل کشور در نظر گرفت و از دولت خواست آیین نامه اجرایی آن را تنظیم کند ولی دولت در این آیین نامه هرگونه تصمیم گیری در رابطه با تقسیم منابع و تسهیلات پیش بینی شده این تبصره برای توسعه حمل و نقل عمومی را به کمیته ای متشکل از نمایندگان ویژه رئیس جمهوری واگذار کرده است.

وی گفت: آقایان به بهانه ایجاد وحدت رویه و تمرکز تصمیم گیری در رابطه با توسعه حمل و نقل ریلی و جلوگیری از کارهای ناهماهنگ، علی رغم برخی شعارها در رابطه با کاهش تصدی گری، عملاً به سمت تمرکز تصمیم گیری در حمل و نقل عمومی توسط یک مجموعه جدید دولتی حرکت کرده اند. در حالی که مشکل چیز دیگری است و این کار به جز کند شدن اجرای پروژه ها و فرصت سوزی ثمر دیگری نخواهد داشت.

شریعتمداری افزود: الان حدود 4 ماه از سال گذشته و متأسفانه هیچ تخصیص اعتباری از محل تبصره 13 بودجه صورت نگرفته است.وی گفت: در اولین مصوبه این کمیته آمده است که ظرف 5 سال با استفاده از پتانسیل های حاصل از تبصره 13  بیش از 400  کیلومتر خط ریلی توسط یک شرکت مادر تخصصی به نام «شرکت توسعه و حمل و نقل ریلی گسترش» وابسته به سازمان گسترش و نوسازی ایجاد شود که این موضوع با روح کاهش تصدی گری دولت در تضاد است ضمن این که این شرکت توان انجام چنین کاری را حتی در سطح بسیار پایین تر ندارد.

شریعتمداری افزود: دولت با این کار می خواهد اختیاراتی را که شوراها و شهرداری ها در تصویب و اجرای پروژه های ترافیکی قابل دفاع و اولویت دار شهرها داشته اند نقض کند و این با سیاست افزایش اختیارات شوراها در تناقض آشکار است.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: خطوط 6 و 7 مترو در زمان مدیریت آقای احمدی نژاد بر شهرداری از سوی شورای شهر تصویب و قرارداد خطوط 3 و 4 منعقد شد و حتی خط 4 بعد از گذشت بیش از 2 سال از انعقاد قرارداد هنوز با مشکل فاینانس روبه رو است و تأخیر در این مورد افزایش قیمت در اجرای پروژه را به دنبال داشته است.

شریعتمداری افزود: شرکت دولتی «توسعه حمل و نقل ریلی گسترش» به عنوان طرف قرارداد احداث خط 3 مترو به خاطر مشکلات فوق العاده ای که داشته هنوز نتوانسته بعد از گذشت یک سال و نیم حتی «پکیج» فاینانس مربوطه را ارائه کند چطور می تواند 400 کیلومتر خط مترو را طی 5 سال انجام دهد؟

این تکرار همان شعارهایی است که گفته می شد 270  کیلومتر قطار هوایی در 3  سال را در تهران اجرا می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت باری را بر دوش شرکتی می گذارد که خودش از انجام کارهای خیلی کوچکتر عاجز مانده است.وی گفت: از دولت انتظار داریم که در این موضوع یک تجدیدنظر جدی به عمل آورد و از نمایندگان مجلس نیز تقاضا می کنیم با جدیت این موضوع را پیگیری و بررسی کنند تا مبادا خللی در رابطه با اهداف تبصره 13 و توسعه حمل و نقل عمومی به وجود آید.

شریعتمداری افزود: در شرایطی که در کشور بحران بنزین وجود دارد باید از هرگونه اقدامی که به نوعی گسترش شبکه حمل و نقل عمومی را به تأخیر می اندازد جلوگیری شود.

کد خبر 1588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز