همشهری آنلاین: جزایر فالکلند مورد مناقشه لندن و بوینس آیرس می رود تا باحضور شاهزاده ویلیامز بعنوان افسر خلبان نظامی تحت پوشش انجام ماموریت جستجو و امدادرسانی، بار دیگر به کانون تنش طرفین تبدیل شود.

 تنش انگلیس و آرژانتین بر سر جزایر فالکند شدت گرفت

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی سی.ان.ان روز سه شنبه گزارش داد دولت آرژانتین با اعزام شاهزاده ویلیامز به جزایر فالکند که آنرا مالویناس می خواند اعتراض کرده و آنرا اقدامی تحریک آمیز از سوی لندن قلمداد کرد.

برپایه این گزارش دولت آرژانتین اعزام و حضور این شاهزاده خانواده سلطنتی انگلیس به پایگاهی نظامی در جزایر فالکند را نه تنها اقدامی تحریک آمیز ، بلکه پس از گذشت 30 سال جنگ برسر ادعای مالکیت براین جزیره، تعرض آمیز خواند.

به گفته این شبکه خبری، شاهزاده ویلیامز بعنوان افسر و خلبان بالگرد قرار است شش هفته در پایگاه نظامی پلزنت ماونت در فالکند برای انجام ماموریت های تجسس و امداد رسانی اعزام شود، اما این حضور در چنین پایگاه نظامی می تواند پیامی دیگر دربر داشته باشد.

وزارت دفاع انگلیس در پاسخ به واکنش مقامات آرژانتین، اعزام ویلیامز بعنوان افسر خلبان جستجوگر را امری کاملا عادی تلقی کرد.

بیل آلدریج از افسران ارشد و فرمانده نظامیان انگلیسی در جزایر فالکند در گفت و گو با این شبکه خبری، حضور این عضو از خانواده سلطنتی برای انجام عملیات جستجوی نظامی را به منظور بالا بردن تبحر و کسب تجربه در محیط های مختلف یک اقدام طبیعی بیان داشت.

در همین حال نایجل های وود فرماندار فالکند اظهارات مقامات آرژانتین که حضور این فرد از خانواده سلطنتی آنهم در چنین پایگاه نظامی می تواند نقشی محرک و کلیدی برای اشغالگران انگلیسی در این جزیره داشته باشد رد کرد و گفت دشوار است که فعالیت انساندوستانه وی را از سوی بوینس آیرس به اقدامی تحریک آمیز تعبیر نمود.

به گزارش سی.ان.ان شاهزاده ویلیامز در حالی در کسوت یک خلبان نظامی و در پوشش انجام عملیات جستجو و امدادرسانی عازم فالکلند می شود که تنش بین لندن و بوینس آیرس بر سر ادعای مالکیت این مجمع الجزایر در حد بالایی قرار دارد.

آرژانتین به تازگی بار دیگر ادعای مالکیت بر این جزیره را اعلام داشته که با بی اعتنایی انگلیس روبرو شد.

جزایر فالکلند (به انگلیسی) و مالویناس (به اسپانیایی) مجمع ‌الجزایری واقع در اقیانوس اطلس جنوبی و در فاصله 483 کیلومتری سواحل شرقی آرژانتین قرار دارد و مرکز آن شهر 'استانلی' است.

کشورهای انگلیس و آرژانتین برسر مالکیت جزایر مذکور و جزایر جورجیای جنوبی در سال 1982 وارد جنگ شدند.

این جنگ در دوران 'لئوپولدو گالیتیری' رییس جمهور وقت آرژانتین و مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس رخداد.

این جنگ 74 روز ادامه یافت و در نهایت 255 انگلیسی و 649 آرژانتینی کشته شدند، جنگ با حمله و اشغال جزایر فالکلند توسط آرژانتین آغاز و با تسلیم آرژانتین خاتمه یافت.

این جزایر در حالی همچنان تحت اشغال انگلیس قرار دارند که آرژانتین ادعای مالکیت بر آن را دارد.

کد خبر 158945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز