همشهری آنلاین: رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه در قرآن به گرایش‌های فطری، توانمندی‌ها و قوا، ساحت‌های مختلف انسانی و... اشاره شده است، تأکید کرد: هنوز به تدوین نظام انسان‌شناسی جامعی که مبتنی بر قرآن باشد، نپرداخته‌ایم.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجت‌‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسرو‌پناه در نشست علمی ماهیت اسلامی پیشرفت که امروز، 12 بهمن‌ماه، در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد به ایراد سخن پرداخت.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سخنانی ضمن نقد مقاله عطاءالله رفیعی آتانی که در همین زمینه توسط نویسنده در جلسه ارائه شده بود، بیان کرد: امروزه مسائل علوم انسانی در قالب نمودار ریاضی مطرح می‌شود، بهتر است مطالب این مقاله و شاخص‌های الگوی اسلامی پیشرفت در قالب نمودار ریاضی بیان شود.

وی ادامه داد: به جای تعبیر ماهیت اسلامی پیشرفت بهتر است از تعبیر ماهیت پیشرفت اسلامی استفاده شود؛ چرا که این تعبیر دقیق‌تر است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه برای تبیین مفهوم توسعه و پیشرفت باید مشخص کنیم که مراد مفهوم اجتماعی و اقتصادی توسعه و پیشرفت است و یا مفهوم فلسفی آن، عنوان کرد: برای دستیابی به الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت باید نقشه‌ای جامع تدوین شود و مفاهیم فلسفی و اجتماعی به دقت مورد تعریف و بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مفاهیم فلسفی بر مبانی هستی‌شناختی و انشان‌شناختی و... تأکید دارد و هنگامی که از توسعه اقتصادی صحبت می‌شود این مبانی فلسفی به عنوان مفروضات در نظر گرفته می‌شود.

خسروپناه با اشاره به اینکه برای مطالعه دقیق در مورد نظریات توسعه باید به منابع دست اول رجوع کرد، افزود: تعاریف یکسانی از توسعه در غرب وجود ندارد و مکاتب فلسفی متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: غرب‌ستیزی بدون غرب‌شناسی دقیق امکان‌پذیر نیست؛ برخی افراد در جامعه بدون اینکه شناخت درستی نسبت به غرب داشته باشند به نقد می‌پردازند، مکاتب فلسفی متفاوتی در غرب وجود دارد و برای نقد آنها باید اشراف نظری کافی در زمینه شناخت مکاتب فلسفی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پرسش‌های مهمی در مبانی فلسفی غرب وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود، بیان کرد: در قرآن به گرایشات فطری، توانمندی‌ها و قوای انسانی، گرایشات انسانی، ساحت‌های مختلف انسانی و... اشاره شده است اما ما هنوز به تدوین نظام انسان‌شناسی جامعی که مبتنی بر قرآن باشد نپرداخته‌ایم؛ هنوز نظام انسان‌شناسی جامعی که قوا، ساحت‌ها و گرایشات و اهداف انسانی را نظام‌مند بیان کند ارائه نشده است و مدل فلسفی‌ای در این زمینه ارائه نداده‌ایم.

خسروپناه ادامه داد: واژه‌ها دارای معانی و معانی دارای مبانی هستند و اگر ما واژه‌ها را تغییر دادیم، معانی و مبانی عوض می‌شود وقتی مقام معظم رهبری فرمودند: «نگویید توسعه و از کلمه پیشرفت به جای آن استفاده کنید» به معنای تغییر معانی و مبانی است و این امر یک راهبرد استراتژیک در مقابل غرب است.

وی در پایان با ارائه تعریفی از پیشرفت اسلامی بیان کرد: پیشرفت اسلامی حرکت تکاملی و عادلانه انسان در بستر ذات، مکان و زمان و در ابعاد مختلف مادی و معنوی برای رسیدن به حیات طیبه مبتنی بر مبانی هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی، ارزش‌شناختی و روان‌شناختی است. 

کد خبر 159107

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز