شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

تعطیلات با همه خوبی‌ها و خوشی‌هایی که دارد، گاه مشکلاتی را هم با خود می‌آورد که باید برای آنها فکری کرد.

مشق

البته بهتر است این قبیل چاره‌اندیشی‌ها را پیش از تعطیلات تدارک ببینیم تا یکباره با معضل ناخواسته‌ای روبه‌رو نشویم. یکی دو روز پیش هم درباره لزوم برنامه‌ریزی پیش و پس از تعطیلات و برخی پیامدهای آن نوشته بودیم. یکی دیگر از این پیامدهای منفی گریبانگیر خانواده‌هایی می‌شود که فرزندان دانش‌آموز دارند؛ به این معنا که دانش‌آموزان به‌ویژه آنهایی که همواره باید خود را در فضای مدرسه حس کنند تا به درس و مشق خود برسند، با فرا رسیدن تعطیلات یکباره قید درس را می‌زنند و در روزهای تعطیل لای کتاب را هم باز نمی‌کنند.

این دسته از دانش‌آموزان پس از پایان تعطیلات تازه به یادشان می‌افتد که گویا روزگاری مدرسه‌ای هم وجود داشته است! اینان پس از ورود مجدد به مدرسه و مرور درس‌های خود متوجه می‌شوند که بسیاری از مهارت‌های خود را از دست داده‌اند یا در آستانه فراموشی آن قرار دارند. اینجاست که معضل پدران و مادران با این بچه‌ها سر می‌گیرد و به فکر می‌افتند که تازه راه حلی برای این عقب‌ماندگی بیابند. به‌طور یقین رفتارهای سرزنش بار و عتاب آمیز نه تنها جواب نمی‌دهد بلکه بر عمق مشکل می‌افزاید.

البته بهتر آن بود که پدران و مادران پیش از رفتن به تعطیلات لزوم یک برنامه‌ریزی متناوب درسی را به فرزندان خود گوشزد می‌کردند و آنها را با پیامدهای نبود این برنامه‌ریزی آگاه می‌کردند اما اکنون که کار از کار گذشته می‌توان با آرامش و به دور از خشونت، با بچه‌ها راه آمد و در رفع مشکل پیش آمده با آنها همکاری کرد. البته در این زمینه می‌توان از مشاورانی که در مدرسه‌ها حضور دارند یا از روانشناسان خبره نیز یاری گرفت.

خوراکی‌ها و گرم شدن هوا

گرچه هوای بهاری هنوز ثبات لازم را ندارد و هر آن ممکن است که افت دما در برخی مناطق بروز کند-که از این نظر باید شهروندان مراقب باشند تا مبادا غافلگیر شوند- اما با این حال هوا رو به گرم شدن دارد و باید متناسب با این حال و هوا برنامه‌ها و تدارک‌های ویژه‌ای را نیز درنظر گرفت و سامان داد.

ما در این راستا می‌کوشیم تا به تناوب و درجه اهمیت هر یک از این موارد، به‌تدریج آنها را در این ستون برای شما بنویسیم. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این هوای رو به گرم شدن باید به آن توجه زیادی داشت، مراقبت در مصرف خوراکی‌هایی است که از تاریخ تولید و مصرف محدودی بر خوردار بوده و با تغییر شرایط آب و هوایی، کیفیت و درجه سلامت آنها نیز تغییر می‌کند.انواع شیرینی‌ها، پفک‌ها، تخم مرغ، بیسکوئیت‌ها و فراورده‌های شیری از جمله این خوراکی‌ها هستند.

در این میان کودکان و دانش‌آموزان بیشتر در معرض خطرات ناشی از مصرف این دست خوراکی‌ها قرار دارند. از این‌رو پدران و مادران در این روزها باید مراقبت بیشتری نسبت به خورد و خوراک فرزندان خود داشته باشند و به آنها درباره چگونگی خرید این کالاها و توجه به تاریخ تولید و مصرف آنها آموزش‌های لازم را بدهند.

در این میان خریدن این دست خوراکی‌ها که در معرض نور شدید آفتاب قرار داده شده‌اند و فروشنده آنها را دور از آفتاب نگهداری نمی‌کند، بسیار بیماری‌زا می‌تواند باشد. از همه مهم‌تر آنکه گاهی تاریخ تولید و مصرف برخی از کالاها توسط عده‌ای از تولید‌کنندگان و فروشندگان مخدوش و دستکاری می‌شود و نمی‌توان به درستی آن را تشخیص داد. در چنین مواردی باید از خرید این دست کالاها خودداری کرد. تردیدی نیست که رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگسازی‌ در این خصوص دارند. آنها می‌توانند با فرهنگسازی‌ در این باره سطح بهداشت جامعه را ارتقای دهند.

کد خبر 165237
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز