این ساز در بعضی از نواحی ایران دارای اسامی مختلفی از قبیل دونی، جفتی، قشمه و دوزله میباشد.
دوسازه دارای سابقه بسیار قدیمی بوده، به طوری که فارابی این ساز را مزمار المثنی یا مزدوج خوانده است و بعضی از قدما آن را دو آهنگ نیز لقب دادهاند. این ساز از خانواده سازهای بادی چوبی قمیشدار محسوب میشود.
قسمتهای تشکیل دهنده دوسازه عبارتند از:
زبانه: دوسازه جزء سازهای تک زبانهای مضاعف میباشد. جنس زبانه از نی است، این زبانه از نی باریکی ساخته میشود که قسمتی از روی آن را به موازات طول نی برش میدهند.
زبان دوسازه از یک طرف مسدود است و از طرف دیگر باز است و طرز قرار گرفتن آن روی بدنه به شکلی است که طرف باز آن در داخل بدنه قرار میگیرد. این زبانه تقریبا بین ۴ تا ۶ سانتیمتر است.
در هنگام نواختن دوسازه، زبانه را باید خیس کرد. این ساز دو زبانه دارد که در منطقه گناباد، به زبانه«سوک» گفته میشود. این دو باید به صورت هم صدا باشند. اگر صدای حاصله به نظر نوازنده همصدا نباشد با جلو و عقب کشیدن زبانهها آن را به اصطلاح خودشان جفت میکنند.
لولههای صوتی: سوراخهای روی این لولهها تعبیه میشود و جنس آن از نی، استخوان و یا لولههای فلزی است.
ولی دوسازه استخوانی خوش صداتر و پختهتر از دیگر سازهها میباشد. زبانهها روی این لولههای صوتی قرار میگیرند و این لولههای صوتی به وسیله نخ با هر چیز دیگری به همدیگر چسبانده میشوند.
این ساز دارای ۵ سوراخ است که این سوراخها روی ساز و به موازات یکدیگر قرار میگیرند. وسعت صدائی این ساز حدود شش نت است. شیوه نفسگیری در این ساز همانند سرنا میباشد.
از دوسازه در مراسم جشن و سرور استفاده میشود. به جز منطقه گناباد که دوسازه، هنوز مورد استفاده قرار میگیرد، در جنوب خراسان تقریبا مهجور یا منسوخ مانده است.