به گزارش ایسنا، زاکار باغداسارزاده اظهار کرد: این تابلو مراحل پایانی خود را طی میکند و برای ساخت آن حدود سهماه زمان صرف شده است.
وی که ابداعکننده روش حکاکی روی نقره از طریق نقطهگذاری است، بیان کرد: این روش شبیه کار با راپید در گرافیک است که با استفاده از ذرهبینهایی که 30 برابر بزرگنمایی دارند، انجام میشود.
او توضیح داد: در روش نقطهگذاری، حجم اثر بهوسیله نقاط پوشیده و سپس بهوسیله حکاکی و کندهکاری روی فلز، طرح نمایان میشود.
این هنرمند نقرهکار با اشاره به آمادهسازی این کار در آینده نزدیک، ادامه داد: تابلوی نقرهکاری ارگ علیشاه تبریز یکی از ویژهترین کارهایی است که در چند سال اخیر ساختهام با تکمیل مراحل ساخت، اکنون نصب روی چوب و قاببندی نهایی آن باقی مانده است.
باغداسارزاده با اشاره به نقشبرجسته بهعنوان یکی دیگر از روشهای حکاکی روی نقره، اظهار کرد: در روش نقشبرجسته روش کار مانند مجسمهسازی است که در آن، با لایهلایه برداشتن فلزات، به کار حجم میدهیم و بهوسیله آن میتوان حتی جزییاتی را مانند فرم و خطوط چهره روی نقره شبیهسازی کرد.
وی با اشاره به دیگر آثار هنری خود، افزود: به درخواست مقام ارشد کلیسایی بیروت که به ایران آمده بود، تصویر او را روی سینی نقره حک و اطراف آن را نیز با استفاده از تصویر کلیسای بیروت و دیگر نقوش تزیین کردم که مورد استقبال این مقام مذهبی قرار گرفت.
زاکار باغداسارزاده با بیش از 23 سال سابقه فعالیت در زمینه حکاکی روی نقره و ابداع روشهای متنوع و ویژه حکاکی، یکی از برجستهترین هنرمندان آذربایجان شرقی و کشور در این زمینه است.
این نوع حکاکی روی ورقههایی از آلیاژ نقره و مس پس از پیاده کردن طرح اولیه، با قلمزنی و بنا به ضرورت طرح، برشکاری، خمکاری، لحیمکاری و در نهایت، کمک گرفتن از برخی توانمندیهای علوم و فنون مختلف مانند فعالیتهای شیمیایی در قالب برخی ظرفها، وسایل و تابلوهای هنری انجام میشود.