سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

پیش از برگزاری نخستین انتخابات دهه90، که نخستین انتخابات پس از انتخابات پرحاشیه ریاست‌جمهوری دهم نیز بود، غرب و رسانه‌های وابسته‌‌اش مانور تبلیغاتی‌شان را بر تشکیک در صحت انتخابات گذاشته بودند.

هدف یک چیز بود؛ کاهش مشارکت در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی. یک روز قبل از جمعه انتخابات، بی‌بی‌سی در گزارشی گفت‌وگوهایی از چهره‌های اپوزیسیون خارج‌نشین پخش کرد که اعلام می‌کردند شوقی برای حضور در هیچ انتخاباتی ندارند؛ شبکه صدای آمریکا گزارش‌هایی هدف‌دار منتشر و ادعا کرد که مردم نقشی در تعیین نمایندگانشان ندارند. برنامه‌ریزی تبلیغاتی رسانه‌ها برای کاهش مشارکت به‌خودی‌خود حساسیت ویژه انتخابات 12اسفند را نشان می‌داد. رسانه‌های عرب، ترک و غربی، از الجزیره، النیل، العربیه، المصریه، العراقیه و بی‌بی‌سی عربی گرفته تا دویچه‌وله، سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی، راشاتودی، اسکای نیوز، فاکس نیوز، ان‌اچ‌کی، رویترز و فرانس 24، به صورت گسترده انتخابات ایران را پوشش دادند.

از همین رو هم بود که رهبر معظم انقلاب در نخستین دقایق آغاز رأی‌گیری با حضور درپای صندوق سیار مستقر در حسینیه امام‌خمینی(ره)، رأی خود را به صندوق انداختند و اشاره کردند که انتخابات امروز، این پیام را به جهانیان می‌دهد که ملت بزرگ ایران در 33سالگی انقلاب همچنان مصمم و پرنشاط به حرکت در مسیر پر افتخار خود ادامه می‌دهد. بیش از 47هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور، روز جمعه 12اسفند پذیرای مردمی بودند که با شرکت در انتخابات به‌دنبال تعیین نامزدهای مورد علاقه خود برای 290صندلی مجلس نهم بودند.

انتشار میزان مشارکت مردمی در این انتخابات نشان داد که ملت ایران بار دیگر با حضور خود توانست تحلیل‌ها را باطل کرده و نشان دهد که فهم و شعور سیاسی ملت خاستگاه اصلی برای مشارکت در نظام است و تلاش دشمنان برای دلسردکردن مردم نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.

میزان مشارکت مردمی چنان بود که توانست خود را به تحلیل‌های غیرواقعی رسانه‌های غربی تحمیل کند و زبان اعتراف آنها را بگشاید؛ همچنان‌که در راهپیمایی 22 بهمن لب به اعتراف گشوده بودند. به‌عنوان نمونه العربیه از قول کارشناس برنامه‌‌اش اعلام کرد که عدم شرکت مردم در انتخابات ادعای مخالفین نظام ایران بود و چیزی که در واقع اتفاق افتاد و خبرنگار ما دید، حضور مردم پای صندوق‌های رأی بود.

بالاترین میزان مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد که 88درصد واجدین شرایط برای رأی‌گیری شرکت کردند. وزیر کشور اعلام کرد که مشارکت در انتخابات مجلس در سطح کشور حدود 2/ 64درصد و در استان تهران حدود 52درصد بوده است، این در حالی بود که در دوره‌های هفتم و هشتم انتخاب مجلس شورای اسلامی، مشارکت در سطح کشور به ترتیب 21 /51 و 60درصد اعلام شده بود.

این مشارکت به‌خودی‌خود در نحوه تعامل غرب با کشورمان هم تأثیر گذاشت؛ در واقع در 12اسفند مردم به تحریم‌ها، قطعنامه‌های ضدایرانی و تهدیدات سیاسی و نظامی علیه کشورمان پاسخ گفتند. بعد از آن حضور بود که گروه 5+1 که به هیچ وجه حاضر به بازگشت به میز مذاکرات نبودند و چند ماهی بود که بر طبل جنگ می‌کوفتند در نامه‌ای آمادگی‌شان را به بازگشت به میز مذاکرات اعلام کردند.

مذاکرات استانبول هم برگزار شد و دیدیم که غرب از مواضعش در چند سال اخیر کوتاه آمد و چرخش 180درجه‌ای را شاهد بودیم. رهبر‌معظم انقلاب یک هفته بعد و در جمع اعضای مجلس خبرگان درباره این حضور فرمودند: بعد از این رأی اکثریت قاطع مردم در انتخابات مجلس نهم، در واقع رأی به اصل نظام اسلامی و نشان دهنده اعتماد کامل آنان به نظام بود و همچون سیلی هوشیار کننده، افرادی را که درخصوص اصل نظام و آینده آن و مردم، در توهم و خیال‌پردازی به‌سر می‌بردند را بیدار و حقیقت را آشکار کرد. مردم در انتخابات 12اسفند و در عرصه رویارویی با جبهه مخالفان، قدرت ناشی از ایمان و بصیرت خود را به میدان آوردند و با این حرکت عظیم، طراحی‌های چندین ماهه معاندان را برای انتخاباتی بی‌رونق، نقش بر آب کردند.

حالا یک حضور دیگر لازم است تا کار تمام شود. حضور مردم در مرحله اول انتخابات، تمامی تحلیل‌های رسانه‌های غربی را نقش بر آب کرد. شاید از همین‌رو است که در آستانه دور دوم انتخابات و با وجود اینکه انتخابات به ویژه در تهران از حساسیت بالایی برخوردار است موضع سکوت گرفته‌اند و منتظر روز جمعه هستند و مانورهای تبلیغاتی‌شان را شاید برای روز جمعه گذاشته‌اند تا مرحله دوم انتخابات مجلس را بی‌اهمیت نشان دهند.

کد خبر 168556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز