یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

گروه حوادث: عاملان سرقت از 3‌طلافروشی در استان گیلان در جریان عملیات‌های جداگانه کارآگاهان پلیس آگاهی دستگیر شدند.

اوایل هفته گذشته مردی با پلیس شهرستان رودبار تماس گرفت و مدعی شد از مغازه‌ای که در کنار خانه‌شان قرار دارد، سر و صداهای مرموزی شنیده می‌شود. از آنجا که این مغازه یک طلافروشی بود و از طرفی ساعت از نیمه شب گذشته بود، ماموران حدس زدند که طلافروشی مورد نظر هدف سرقت قرار گرفته و به سرعت راهی آنجا شدند.

ماموران بعد از محاصره طلافروشی و نزدیک شدن به آنجا متوجه شدند افرادی در داخل مغازه در حال تخریب گاوصندوق هستند. بنابراین ماجرا را به صاحب طلافروشی اطلاع دادند و با حضور او در محل، در مغازه باز و 2 سارق ناشناس که سرگرم شکستن گاوصندوق طلافروشی بودند دستگیر شدند.

کلکسیونی از جرائم

متهمان که از حضور پلیس در محل غافلگیر شده بودند به اداره آگاهی انتقال یافتند و در همان بررسی‌های اولیه مشخص شد که آنها دزدان سابقه‌داری هستند که از یکی از شهرهای غربی کشور به گیلان آمده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌داد که هر کدام از متهمان تا‌کنون 10 بار به اتهام ارتکاب سرقت‌های متعدد و زورگیری از سوی پلیس تهران و کرج دستگیر شده و چندین سال از عمر خود را در زندان گذرانده‌اند.

با این اطلاعات بازجویی از آنها شروع شد و متهمان با اعتراف به سرقت از طلافروشی گفتند: چند روز قبل به‌عنوان مسافر وارد رودبار شدیم تا دست به سرقت از طلافروشی بزنیم. در این مدت در خیابان‌های مختلف گشتیم تا مغازه‌ای پیدا کنیم که بشود از طریق سوراخ کردن سقف وارد آنجا شد و نقشه سرقت را عملی کرد. بعد از پیدا کردن مغازه، چند روز آنجا را زیر نظر گرفتیم و متوجه شدیم که داخل آنجا یک گاوصندوق است و تصمیم گرفتیم به این مغازه دستبرد بزنیم‌ به همین دلیل نیمه‌شب خودمان را به پشت بام طلافروشی رساندیم و بعد از سوراخ کردن سقف وارد آنجا شدیم اما زمانی که سرگرم تخریب گاوصندوق بودیم، پلیس سر رسید و دستگیر شدیم.

سرقت مشابه

اعترافات متهمان در حالی بیان می‌شد که ماموران متوجه شدند یک سال قبل هم سرقتی مشابه از یکی از طلافروشی‌های رودبار صورت گرفته و از آن زمان تا‌کنون ردی از دزدان به‌دست نیامده بود. بررسی‌ها نشان می‌داد که در آن سرقت نیز دزدان پس از سوراخ کردن سقف، وارد طلافروشی شده و با تخریب گاوصندوق، 3‌کیلو طلا دزدیده بودند.

از آنجا که روش سوراخ کردن سقف و تخریب گاوصندوق در هر دو سرقت یکی بود، ماموران بازجویی از دزدان را ادامه دادند و آنها به سرقت سال گذشته نیز اعتراف کردند. متهمان گفتند: سال قبل هم به‌عنوان مسافر به رودبار آمدیم و بعد از شناسایی یک طلافروشی، دست به سرقت از آنجا زدیم. ما طلاهای مسروقه را فروختیم و با گذشت یک سال تصمیم گرفتیم دوباره به رودبار برگردیم و سرقت دیگری را انجام دهیم. سرهنگ عبادالله کریمی، رئیس پلیس آگاهی استان گیلان با بیان این خبر گفت: بعد از اعتراف متهمان به دو سرقت، برای آنها قرار قانونی صادر شد و تحقیقات تکمیلی درخصوص پرونده ادامه دارد.

دزد آشنا

سومین سرقت از طلافروشی، در شهرستان صومعه‌سرا رخ داد. ظهر یکی از روزهای هفته گذشته صاحب مغازه طلافروشی پس از آنکه در مغازه‌‌اش را بست تا برای صرف ناهار به خانه برود، بی‌آنکه کرکره را پایین بکشد، پاساژ را ترک کرد. دقایقی از رفتن او گذشته بود که مردی در حالی که یک کلاه کاسکت موتورسواری به سر داشت وارد پاساژ شد. او یکراست به مقابل طلافروشی رفت و با چکشی که در دست داشت، ضربه‌ای به ویترین وارد کرد.

شیشه ویترین شکست و مرد سارق به سرعت طلاهای پشت ویترین را جمع‌آوری کرد و همه آنها را داخل کیسه‌ای ریخت. او در حالی که 3‌کیلو طلا دزدیده بود، از پاساژ خارج شد و بی‌آنکه کلاه کاسکتش را بردارد، دوان‌دوان خودش را به چند کوچه آنطرف‌تر رساند و با یک خودرو، متواری شد. پس از فرار سارق، همسایه‌ها مرد طلافروش را در جریان سرقت از مغازه‌‌اش قرار دادند و طولی نکشید که پلیس نیز از ماجرا باخبر شد. ماموران بعد از حضور در محل، تحقیقات برای دستگیری سارق را شروع کردند.

آنها به تحقیق از شاهدان پرداختند و متوجه شدند که یکی از رهگذران سارق را هنگام فرار مشاهده کرده است. این مرد به ماموران گفت: با دیدن مردی که کلاه کاسکت به سر کرده بود و در خیابان می‌دوید، به او شک کردم. برای همین تعقیبش کردم تا اینکه وی سوار یک پیکان شد و پا به فرار گذاشت. او حتی در داخل ماشین هم کلاه کاسکتش را برنداشت و همین مسئله شک من را بیشتر کرد. خواستم شماره پلاک ماشینش را بردارم اما فقط 2 شماره آخر آن را به خاطر سپردم.

یک سرنخ

ماموران با در اختیار داشتن 2‌شماره آخر خودروی سارق، تحقیقات برای شناسایی او را شروع کردند. سرهنگ کریمی گفت: در مرحله نخست تحقیقات، به تعداد 400 خودروی پیکان رسیدیم که دو شماره آخر پلاک آنها با خودروی سارق یکی بود. تیم تحقیق به شناسایی صاحبان این خودروها پرداخت و در این میان به مردی به اسم حامد که صاحب یکی از این خودروها بود مشکوک شد.

حامد در پاساژی که سرقت در آنجا صورت گرفته بود، مغازه داشت و احتمال می‌رفت که وی عامل این سرقت باشد. وی افزود: از آنجا که شاهدان گفته بودند سارق هنگام راه رفتن کمی می‌لنگید و حامد نیز همین مشکل را داشت، ماموران وی را دستگیر کردند و تحت بازجویی قرار دادند. مرد جوان که اظهار بی‌گناهی می‌کرد، وقتی دید دستش
رو شده به سرقت از طلافروشی اعتراف کرد و گفت که به‌دلیل مشکلات مالی، دست به سرقت از مغازه همسایه‌‌اش زده است.

دستگیری در 48 ساعت

رئیس پلیس آگاهی استان گیلان با اشاره به اینکه مرد سارق ظرف 48 ساعت شناسایی شد، تصریح کرد: بعد از دستگیری حامد، وی مدعی شد که طلاهای مسروقه را در باغی دفن کرده است بنابراین ماموران راهی باغ مورد نظر شدند و همه طلاها را از دل خاک بیرون کشیدند. با کشف طلاها، متهم راهی زندان و اموال مسروقه به صاحبش بازگردانده شد.

کد خبر 169368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز