همشهری‌آنلاین: امسال فناوری SMS سالگرد 20 سالگی خود را جشن می‌گیرد،‌ فناوری که استفاده از آن نه به گوشی‌های هوشمند نیاز دارد و نه حتی به اتصال اینترنت،‌ فناوری که چندان پیشرفتی نداشته است اما در مقابل طرفداران آن از پیشرفته ترین فناوری‌های روز جهان بیشتر است.

SMS

امروزه دو سوم جمعیت جهان یعنی بیش از چهار میلیارد نفر به این فناوری دسترسی دارند زیرا بیش از چهار میلیارد نفر در جهان کاربر موبایل هستند و حتی زشت ترین و ساده ترین گوشی‌های موبایل نیز از توانایی ارسال پیامک برخوردارند. این فناوری از تمامی فناوری‌هایی که تا کنون در "سیلیکون ولی" متصور شده و یا ساخته شده،‌ تاثیرگذاری بیشتری بر روی زندگی انسان‌ها داشته است.

نکته جالب توجه اینجا است که "سیلیکون ولی" در ساخت این فناوری تقریبا هیچ نقشی نداشته است. فناوری SMS در حقیقت زاییده ذهن طرح ابتکاری دولت‌های اروپایی بوده است. اولین گوشی‌های موبایل دستگاه‌های آنالوگ بودند و بازار آن زمان نیز مورد هجوم سیلی از فناوری‌ها و پروتوکل‌هایی بود که هیچ یک با دیگری سازگاری نداشتند. اما در سال 1982 یک شرکت اروپایی تصمیم گرفت این مشکل را مهار کند و در همین راستا کمیته GSM را تاسیس کرده و گروهی از مهندسان ارتباطات را در پاریس تشکیل داد.

پنج سال بعد 13 کشور اروپایی توافقنامه‌ای را به منظور توسعه و برقراری سیستم تلفنی مشترکی در سرتاسر اروپا به امضا رساندند که نتیجه آن GSM بود،‌شبکه موبایل استاندارد،‌ باز و واحدی که از شبکه موبایل در ایالات متحده بزرگتر بود. اولین تماس در GSM در سال 1991 توسط نخست وزیر فنلاند برقرار شد و اولین گوشی‌های GSM نیز در ماه می سال 1992 برای فروش به تایید رسیدند.

ایده ایجاد SMS در طی اجرای پروژه GSM و بر اساس شیوه‌ای بسیار ساده به وجود آمد. ایده این بود: انتقال پیام‌ها از میان مسیری که برای سازماندهی تماس‌های تلفنی به کار گرفته می‌شدند،‌ این ایده بسیار جالب توجه بود زیرا به آن معنی بود که هیچ هزینه مازادی برای انتقال پیام به وجود نخواهد آمد. تنها محدودیت موجود این بود که پیام‌ها باید کوتاه می‌بودند یعنی کمتر از 160 حرف. به این شکل سیستم SMS از ابتدا در پروژه GSM گنجانده شد. اولین SMS جهان در تاریخ سوم دسامبر سال 1992 از میان شبکه GSM و در انگلستان ارسال شد.

نکته جالبتر اینجا است که در ابتدا کسی هیچ توجهی به این فناوری نداشت و استفاده از پیامک برای چندین سال در حد محدودی باقی ماند. در اوایل استفاده از موبایل،‌ تنها کاربران این ابزار ارتباطی بزرگسالان بودند زیرا مالکیت موبایل در آن زمان شرط سنی (بالای 18 سال) داشت و ظاهرا در آن سال بزرگسالان نیز اطلاع چندانی از کارایی های SMS نداشتند.

در سال 1996 با عرضه سیم کارت‌های اعتباری سن کاربران موبایل کاهش پیدا کرد و نوجوانان نیز توانستند از این ابزار ارتباطاتی استفاده کنند پس از آن بود که نسل جدید کاربران موبایل به توانایی‌های SMS پی بردند و ناگهان آمار استفاده از این فناوری سیری صعودی طی کرد و تا به امروز نیز به مسیر خود ادامه داده است.

امروزه SMS یکی از پرکاربردترین فناوری‌های ارتباطاتی در جهان به شمار می‌رود به شکلی که بر اساس تخمین‌ها در سال 2010 بیش از 6 میلیارد پیامک ارسال شدند،‌ رقمی سه برابر تعداد پیامک‌های ارسال شده در سال 2007. این فناوری به اندازه‌ای در میان کاربران محبوبیت دارد که حتی برای کوتاهتر شدن پیام‌های ارسالی در کشورهای مختلف،‌ زبانی ویژه ارسال پیامک میان کاربران رواج پیدا کرده است.

کد خبر 169674
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز