این کتاب تلاشی است برای معرفی مبانی و مفاهیم نظری و عملیاتی "سواد رسانهای".
"lمبانی سواد رسانهای "را دکتر صدیقه ببران، افسون حضرتی و مهران بهروزفغانی ترجمه کردهاند.
مخاطب در این مجموعه با چشماندازی وسیع و روشن، برای تشخیص «دنیای واقعی» از «دنیای رسانهای» راهنمایی میشود.
باتوجه به ضرورت تبیین مبانی نظری نوین حوزه علوم ارتباطات و رسانه، کتاب « مبانی سواد رسانهای» ترجمهای است از فصل های برگزیده کتاب ارزشمند «سواد رسانهای» نوشته دکتر جیمز پاتر که ویرایش پنجم آن را انتشارات سیج در سال 2010 میلادی چاپ کردهاست. این کتاب در 6 فصل، مبانی اساسی سواد رسانه ای را مورد بررسی قرار میدهد.
در فصل اول، ضرورت و علتهای نیاز سواد رسانهای و ضرورت افزایش آن شرحداده شده است. فصل دوم با بیان تفاوتهای اساسی در مفاهیم حوزه رسانه، به تعریف سواد رسانهای، اهداف، ویژگیها و ابعاد آن میپردازد. در فصل سوم، مدل سواد رسانهای به همراه اجزاء و عناصر آن مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. فصل چهارم به تشریح چگونگی دستیافتن به توسعه و رشد سواد رسانهای پرداخته و توسعه مهارتهای سواد رسانهای را همگام با مراحل و ابعاد رشد و تواناییهای طبیعی افراد از کودکی تا بزرگسالی توضیح میدهد. در فصل پنجم با هدف مشخص کردن تفاوتهای دنیای واقعی از دنیای رسانه ای، واقعیت و ابعاد آن و ویژگیهای دنیای رسانهای از دیدگاه مخاطبان و برنامهسازان مطرح شده است.
با توجه به اینکه کتاب موردنظر قرار است به عنوان یک مرجع در اختیار دانشپژوهان حوزه رسانه قرار گیرد، فصل ششم با رویکرد به کارگیری مؤثر مهارتهای سواد رسانهای در حوزه خبر، تدوین شده است.
کتاب «مبانی سواد رسانهای» را می توانید از مؤسسه ندای فرهنگ مشرق زمین تهیه کنید.