سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

فتانه انفرادی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیراً هم در صحن علنی مجلس و هم در گفت‌وگوی وی‍ژه خبری شبکه دوم سیما به برخی از مشکلات نظام سلامت در کشور اشاره کرد.

مرضیه وحید‌دستجردی از سنگینی بار هزینه‌های درمان بر مردم، طرح پزشک خانواده، وضعیت اورژانس‌های بیمارستان‌ها، چگونگی نظارت بر بیمارستان‌های خصوصی، تعرفه‌های درمان، گرانی و یا کمبود داروهای مخصوص بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و کمبود اعتبارات بودجه سلامت در کشورسخن گفت اما نکته قابل تامل آن است که تمام مسائلی که وزیر بهداشت در اظهارات خود بیان کرد سال‌هاست که بر نظام سلامت کشور سایه افکنده است و گویی هیچ عزم راسخی برای رفع‌ این مشکلات همیشگی وجود ندارد.

به‌راستی تا کی باید فقط از مشکلات گفت و آن هم مشکلاتی که مستقیما با جان و سلامت مردم گره خورده است. تا کی باید نظاره‌گر از دست رفتن فرصت طلایی درمان به‌دلیل وضعیت نامطلوب اورژانس‌های بیمارستانی بود؟ چه زمانی تعرفه‌های درمانی واقعی می‌شود؟

تا کی باید از کاهش سن سکته قلبی و انواع بیماری‌ها گفت؟ و به‌طور کلی چه هنگام باید انتظار و امید داشت که حداقل به بخشی از شاخص‌های سلامت و نه همه آن برسیم؟تهدیدها و نقاط ضعف نظام سلامت کشور سال‌هاست که شناسایی شده اما هنوز راهکار ثمربخش و قابل حلی برای رفع مشکلات و نواقص ارائه نشده است؟ چرا که مردم از حرف‌های تکراری خسته شده‌اند و وعده و وعیدها مشکلات آنان را حل نمی‌کند.خانم وزیر در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما طبق معمول همیشه فرمودند که در اورژانس‌های بیمارستانی بیمار باید در یک سقف زمانی خاص پذیرش و ترخیص شود و همچنان نظارت بر کیفیت خدمات‌رسانی در اورژانس‌ها ادامه خواهد یافت.

این اظهارات در مورد وضعیت اورژانس‌ها چند سالی است که بیان می‌شود اما این مشکل همچنان کما‌فی‌السابق وجود دارد و این در حالی است که بیشترین میزان گلایه‌های مردم، از وضعیت اورژانس‌های بیمارستانی است. مردمی که همواره رسانه‌ها را برای درد دل‌ها و بیان مشکلات و رساندن آنها به گوش مسئولان، امین خود قرار داده و امید به انعکاس آن مشکلات در رسانه و پس از آن رفع آنها را از سوی مسئولان دارند.

اما سؤال اینجاست که چرا یک خبرنگار برای رساندن حرف مردم به مسئولان و گرفتن وقت گفت‌وگو و مصاحبه باید مدت‌ها منتظر بماند آن هم در شرایطی که سرعت در دنیای اطلاع‌رسانی حرف اول را می‌زند و این درحالی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند نخستین و مهم‌ترین منبع تغذیه حوزه سلامت باشد.

همه می‌دانیم، تعامل بین روابط عمومی یک وزارتخانه یا دستگاه اجرایی با رسانه، نه تنها می‌تواند به رفع شبهه‌ها و کاهش نگرانی‌های احتمالی مردم کمک کند که علاوه برآن، اطلاع‌رسانی شفاف، اعتماد مردم را نیز افزایش خواهد داد و این امر هم می‌تواند برای وزارتخانه و هم رسانه مفید باشد.

و جان کلام آنکه اگر خواستار ارتقای سطح سلامت جامعه هستیم این امر بدون مدد گرفتن از رسانه امکان‌پذیر نخواهد بود و یادمان باشد که اظهارات و سخنان و بیان مشکلات نظام سلامت از زبان وزیر از طریق همین رسانه‌ها به گوش مسئولان رسید.

کد خبر 173891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز