گروه اقتصادی: موج گسترده گرانی و ناکامی مسئولین اقتصادی در مهار آن موجب شد تا مجلس نهم که تنها دو هفته از تشکیل آن می‌گذرد و در شرایطی که هنوز انسجام لازم را پیدا نکرده، با دعوت از مسئولین ارشد اقتصادی کشور به بررسی مسئله بپردازد.

به گزارش همشهری، جلسه علنی دیروز مجلس به صحنه انتقاد گسترده نمایندگان شاخص اقتصادی مجلس از بالاگرفتن موج گرانی‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت تبدیل شد. اگرچه در این جلسه دولتمردان اقتصادی تلاش کردند تا پاسخی مناسب به این انتقاد‌ها بدهند اما پاسخ آنها نه تنها اهالی جدید بهارستان را قانع نکرد بلکه به‌دنبال ارائه آمار و گزارش‌های غیرمستند، بر ابهام آنها نیز افزوده شد.

احمد توکلی نماینده تهران، با اشاره به اینکه ما از لحاظ اقتصادی در وضعیت خوبی نیستیم و باید یک تکان جدی بخوریم، به وضعیت نامناسب کسب‌وکار در کشور و عدم‌سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذار احتیاج به ثبات دارد؛ قانون که مهم‌ترین عامل تعیین مناسبات بین دولت و مردم است، اگر به این صراحت از طرف رئیس دولت و اعضای دولت نادیده گرفته شود، کسی حاضر نیست سرمایه‌گذاری کند.وی با اشاره به تخلف اخیر در صندوق توسعه ملی آن را خلاف قانون دانست و تأکید کرد که دولت قصد دست‌اندازی به این صندوق را دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین اظهار داشت: درآمد ارزی دولت نهم و دهم تا امروز 525میلیارد دلار بود که در حال حاضر از این مرز هم گذشته؛ رئیس‌جمهور اعلام کرد که حساب ذخیره ارزی صفر شده، الان هم می‌خواهند به سراغ صندوق توسعه ملی بروند که باید برای این مسائل چاره‌اندیشی کرد. توکلی اظهار داشت: بانک مرکزی و رئیس آن در برابر دستورات دولت هیچ مقاومتی نشان نمی‌دهند.

منتخب مردم تهران در مجلس اظهار داشت: بانک مرکزی برای جبران تعلل دولت در پرداخت بدهی‌اش بدون تصویب مجلس از درآمد سال 90، سه میلیون دلار برداشت که این هم بی‌انضباطی مالی و پولی است و اقتصاد اینطور رشد نمی‌کند. وی افزود: اقتصاد ما با این شیوه‌هایی که در بازار ارز وجود دارد، در حال دلاری شدن است.

سودهای کلان با مصاحبه‌های بهمنی‌‌به جیب بعضی‌ها رفت

یک عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز با اشاره به مصاحبه‌های متعدد رئیس‌کل بانک مرکزی گفت که به واسطه‌ مصاحبه‌های متعدد وی سودهای کلانی ‌به جیب بعضی‌ها رفت. غلامرضا تاج‌گردون به نرخ ارز اشاره کرد و افزود: براساس قانون برنامه نرخ ارز در طول دوره برنامه باید به شکل شناور مدیریت شود ولی فاصله 1200 تا 1800 تومان مشکلی است که به‌نظر من بانک مرکزی در این رابطه درست عمل نکرده است.وی با اشاره به افزایش قیمت نان گفت:‌هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها آثارش را در جامعه گذاشته و ناگزیریم که آثار آن را تحمل کنیم.

بر این اساس درست نیست که بگوییم افزایش قیمت نان ربطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد.غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در اظهاراتی گفت: ‌نظارت بانک مرکزی ضعیف است و اگر به سمت نظارت بر مؤسسات مالی و اعتباری برود، می‌بیند که چطور مردم را می‌گزند.

وی با اشاره به ضرورت مهار تورم افزود: سیاست پولی ما طی سال‌های گذشته سیاست خوبی نبوده است؛ ‌رشد اقتصادی ما طی سال‌های گذشته سه، سه‌ونیم و پنج درصد بوده و با این رشد نقدینگی 19.5 تا 38درصد چیزی جز تورم به همراه نخواهد داشت.وی گفت:‌ بخش مهمی از صنعت کشور، صنعت خرد و کوچک است که این بخش مشکل دارد و نیازمند تأمین منابع است.

اعتراف بهمنی: قبول داریم تورم زیاد ‌است

رئیس‌کل بانک مرکزی هم در گزارشی رشد اقتصادی کشور را با توجه به اوضاع جهانی خوب توصیف کرد و افزود: تغییرات قیمتی در طول 12ماه گذشته و طی سال‌های قبل نیز همواره روند کاهشی داشته است. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ما قبول داریم که تورم21.5درصد ‌بالاست اما همیشه فکر می‌کنیم که اگر از بین بد و بدتر و بدترین به بد رسیده‌ایم، وضعیت خوبی است.
بهمنی گفت: ما در شرایطی این عمل را انجام دادیم که برای کنترل بازار مداخلات فراوانی کردیم. به‌عنوان مثال اگر ما در بازار در پایان دو ماه پایانی سال مداخله نمی‌کردیم، میزان تورم 19.4درصد نبود بلکه بسیار بیشتر از این رقم بود، چراکه ما توانستیم تورم را در این رقم تثبیت کنیم.

وی افزود: ما اعتقاد داریم که تورم ما مانند بسیاری از کشورها باید در حدود دودرصد باشد اما ما چه کنیم که عامل افزایش تورم تنها نرخ سود نمی‌تواند باشد، چراکه ‌نرخ سود است که زیرمجموعه نرخ تورم قرار دارد.رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در پایان سال90 میزان افزایش نقدینگی به سه‌هزار و522 میلیارد ریال افزایش یافته است که نسبت به سال 88 می‌بینیم که رشد نقدینگی از 22.8به 19.4درصد کاهش پیدا کرده است.

وزیر اقتصاد: هفدهمین اقتصاد دنیا هستیم

وزیر اقتصاد نیز در این جلسه با بیان اینکه اقتصاد ملی مرتبط با اقتصاد بین‌الملل و متأثر از آن است، در واکنش به اظهارات رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های اخیر و پیش‌بینی آن را برای آینده نزولی خوانده بود، گفت: تحلیل‌ها و گزارش‌های ما باید با درنظر گرفتن تحولات جهانی باشد.

وی با اشاره به اینکه هفدهمین اقتصاد دنیا هستیم، خاطرنشان کرد: طی پنج‌سال گذشته تولید ناخالص داخلی ایران از 241میلیارد دلار به 482میلیارد دلار رسیده است، این براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول است که این روزها خیلی مورد استناد قرار می‌گیرد. بنابراین براساس این آمار درآمد ناخالص داخلی ایران دو برابر شده است.

کد خبر 173914
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز