یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

شهریار شمس مستوفی: آنها که صاحب مجموعه هستند به راحتی حاضر به فروش مجموعه خود نیستند.

میراث فرهنگی

نه تنها آن را نمی‌فروشند که از کم شدن حتی یکی از اعضای مجموعه هم، غم به دلشان می‌نشیند؛ گرچه در مواردی و به دلایلی چون مسافرت، بیماری، خرج عروسی دختر یا پسر، بدهکاری و خرید خانه یک مجموعه‌دار مجبور به فروش مجموعه‌اش می‌شود که البته این کار با کلی غم ‌و اندوه همراه است. اما متاسفانه در بسیاری موارد و نه همه موارد با درگذشت یک مجموعه‌دار وارثان او مثل نقل و نبات شروع می‌کنند به فروش مجموعه‌ای که با خون دل به دست آمده است. حالا ممکن است گفته شود خب وارثان یک مجموعه‌دار هیچ‌ علاقه‌ای به مجموعه ندارند، بنابراین چرا باید آن را نگه دارند؟ درست است اما چرا مجموعه را به راحتی و به ارزانی به این یا آن می‌دهند؟ مجموعه‌ای را که دارای قیمت فراوان است در چشم به‌هم‌زدنی، به دست این یا آن دلال می‌دهند و آن را حیف می‌کنند. نکنید این کار را، دوستان نکنید!

اگر مجموعه‌ای به شما ارث رسید آن را مثل علف هرز ندانید که باید دورانداخته شود. یکی می‌گفت به مردم ارث می‌رسد، از پدر ما هم ارث رسید. حالا منظورش چه بود؟ آلبوم و مجموعه اسکناس پدرش. وقتی پرسیدم مجموعه‌اش چه دارد؟ جواب داد:«کلی اسکناس پنج‌تومانی، 10تومانی، صدتومانی و چندتایی هم هزارتومانی». و بعد هم ادامه داد:«حالا با این همه پنج‌تومانی و 10تومانی چکار کنم»؟ و حرف آخرش جالب‌تر بود:«کلی جا را گرفته و به درد من هم نمی‌خورد. وقتی هم بردم بفروشم قیمتی گفتند که با آن یک جفت کفش خوب هم نمی‌شود خرید».

از او خواستم مجموعه پدرش را نشانم دهد. دهانم بازمانده بود از آن همه اسکناس‌های ارزشمند. گفتم:«نکند این را ارزان بفروشی». گفت:« بالاخره باید بفروشم. اگر هم آن را نفروختم به خاطر قیمت پایین نبود به خاطر حرصی بود که پدر مرحوم‌ام بابت جمع‌کردن آنها می‌خورد. ولی باید بفروشم چون بیشتر از این نمی‌خواهم جا را تنگ کند». مجموعه‌اش را با قیمتی بسیار بالاتر از قیمتی که دلال‌ها و واسطه‌ها گفته بودند خریدم و او متعجب بود از اینکه مجموعه‌اش چنین قیمتی داشته و نمی‌دانسته.

حالا روی صحبتم با شماست که این مطلب را می‌خوانید. اگر مجموعه‌ای دارید که به شما ارث رسیده و به هر دلیل از جایی به دست آورده‌اید راحت و ارزان نفروشید. فکر نکنید اگر بردید به چند واسطه نشان دادید و به بالاترین قیمت پیشنهادی آنها فروختید، کار پسندیده‌ای انجام داده‌اید. دست نگه‌دارید تا مشتری خوبی برای آن پیدا شود. اسکناس، تمبر، قفل، سند، کتاب، مجله و... وقتی در یک مجموعه قرار بگیرند قیمت و ارزش بالایی دارند که واسطه‌ها از ناآگاهی و بی‌اطلاعی‌ شما استفاده می‌کنند و آن را با قیمتی بسیار ارزان از شما می‌خرند. بازهم باید گفت؛ «حیف است. مجموعه‌ای را که با خون دل جمع‌آوری شده، به باد ندهید».

کد خبر 174285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز