جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه سیاسی: پرهیز از اشرافی‌گری و رفاه‌طلبی مسئولان یکی از محورهای توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به مسئولان نظام بوده است.

اینکه فاصله شعار تا عمل مسئولان در قوای سه گانه در پرهیز از اشرافی‌گری چقدر است و تأثیر رفاه‌طلبی مسئولان بر عدالت‌گستری در دل جامعه چیست، محور سؤالات ما از برخی نمایندگان مجلس بوده است.رهبر معظم انقلاب ضمن آنکه در بحبوحه انتخابات مجلس نهم تأکید داشتند نامزدهای انتخابات باید از نزدیک‌شدن به عناصر قدرت و ثروت بپرهیزند، در مراسم سالگرد ارتحال امام نیز فرمودند در راه پیشرفت... اشرافی‌گری ممنوع است؛ لذت‌جویی ممنوع است؛ به فکر جمع کردن زخارف دنیا افتادن، برای مسئولان ممنوع است. با این ممنوعیت‌هاست که می‌توانیم به قله برسیم، لذا در این‌باره با برخی نمایندگان مجلس به گفت‌وگو نشستیم:

خطر خانواده‌های قدرت

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای عدالت از نفوذ تفکر اشرافی‌گری ضربه خواهد خورد، گفت که اگر روحیه اشرافی‌گری در بین مقامات و مسئولان رخنه کند به‌تدریج فامیل‌های ثروت و خانواده‌های قدرت را دور خود جمع خواهند کرد و محور تلاش این فامیل‌ها و خانواده‌ها حفظ قدرت خواهد بود.

جواد کریمی قدوسی ادامه داد: اینگونه خواهد شد که مسئولان دیگر در برابر مردم‌سالاری دینی تمکین نمی‌کنند. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مسئولان ما در قوای سه‌گانه چقدر روحیه پرهیز از اشرافی‌گری دارند، گفت که در دولت‌های دهم و نهم یک وجه تمایز نسبت به دولت‌های دیگر داشت و آن ساده‌زیستی در اوایل دوره فعالیتش بود ولی این ساده‌زیستی تداوم نیافت.

پرهیز از اشرافی‌گری در دولت نهم برجسته‌تر بود اما در دولت دهم بعضی مسائل و حواشی پیش آمد که این جنبه مثبت دولت را کمرنگ کرد. اگر آن ساده‌زیستی تداوم پیدا می‌کرد و به اقدامات گذشته جنبه تکمیلی می‌بخشید، قطعا تأثیراتش را می‌توانستیم شاهد باشیم. او گفت: در مجلس هشتم هم گام‌هایی در زمینه پرهیز از اشرافی‌گری برداشته شد، به‌خصوص آنکه جنبه مهم طرح نظارت بر رفتار نمایندگان پرهیز از روحیه اشرافی‌گری و کنترل رفتار و کلا ساده‌زیستی و عدم‌اتصالشان به بانک‌های ثروت و قدرت بود که هنوز عملیاتی نشده است.

بلیه‌ای برای انقلاب

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل در مجلس و عضو ناظر مجلس هشتم در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در این‌باره می‌گوید: یکی از عوامل رخداد انقلاب اسلامی، تنفر مردم از رفاه‌طلبی خاندان پهلوی و وابستگان خاندان پهلوی بود. در آن زمان مردم از اینکه امکانات کشور در اختیار بخش خاصی بود به ستوه آمده بودند.او ادامه داد: متأسفانه وقتی سیاست طولانی‌مدت شود به‌خودی خود برای مسئولان و مدیران رفاه طلبی را می‌آورد.

اگر خود مسئول هم رفاه طلب نباشد خانواده‌ و بچه‌هایش ممکن است به سمت رفاه‌طلبی کشیده شوند. متأسفانه الان سمت و سوی مسئولان به سمت رفاه‌طلبی یک بلیه برای انقلاب است. یوسفیان ملا گفت: یکی از چیزهایی که مبانی عدالت را می‌تواند مخدوش کند رفاه‌طلبی است و این رفاه‌طلبی خود فسادآور است.

مسئولان از رانت استفاده نکنند

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز تأکید دارد که زندگی نمایندگان و مسئولان باید عین مردم باشد نه اینکه وقتی کسی به مسئولیت رسید از جایگاه مسئولیتش، از رانت‌ها و عناصر ثروت و قدرت به نفع خودش سوء‌استفاده کند. کوثری گفت: پرهیز از اشرافی‌گری امروز در بین مسئولان به شعار تبدیل شده است، عده‌ای شعار ساده‌زیستی می‌دهند و در عمل طور دیگری رفتار می‌کنند. برخی فکر می‌کنند وقتی به مسئولیت رسیدند باید بار خودشان را ببندند اما مردم قطعا خوب تشخیص می‌دهند و خوب می‌دانند کدام مسئول ساده زیست است و کدام رفاه طلب.

رفاه در زندگی طبقاتی

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان هم با اشاره به اینکه یکی از اهداف انقلاب ما خشکاندن ریشه اشرافی‌گری عده‌ای خاص بود، گفت: در آن زمان عده‌ای در کاخ‌های آنچنانی و عده‌ای دیگر در حلبی‌آبادها زندگی می‌کردند. حضرت امام(ره) آن زمان می‌گفتند حاضر نیستم یکی از این کوخ نشین‌ها را با ده‌ها کاخ‌نشین معاوضه کنم. وقتی اشرافی‌گری ترویج می‌کند عدالتی دیگر وجود ندارد، اگر عدالت در کشور ما به تمام معنا اجرا شود ما عده‌ای را نخواهیم دید که در کاخ‌های آنچنانی زندگی اشرافی داشته باشند و عده‌ای هم در حلبی آبادها زندگی کنند. این است که آقا فرمودند مسئولان ما جوری عادلانه رفتار کنند که این زندگی‌های طبقاتی به‌وجود نیاید.

تفاوت سفره مردم و مسئولین در سرکشی به روستاها

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان می‌گوید: اغلب مسئولان ما ساده‌زیست نیستند و این مرام در نوع ماشین، منزل، نوع خوراک و نوع روابطشان با پولدارها متجلی است. او در این زمینه اظهار داشت: اگر مسئولی اشرافی نباشد وقتی برای بازدید به یک منطقه می‌رود دستور می‌دهد خوراک ساده بیاورند. مثلا مسئولی، استانداری، وزیری یا نماینده‌ای به روستایی می‌رود که ساکنان روستا سالی یک‌بار در سفره‌شان گوشت نمی‌بینند اما جلوی پای این مسئول قربانی می‌شود. او با انتقاد از گاوکشی در مقدم یکی از رؤسای قوا در سفر به اردستان در هفتم تیر سال گذشته می‌گوید: ما باید با فرهنگ گوسفندکشی و گاوکشی و شترکشی مبارزه کنیم.

این خود، مرام اشرافی‌گری است. کامران می‌گوید: در اصفهان دو سه بار سر میز صبحانه وزرا 10رقم خوراکی از عسل، مربا، کره، خامه، تخم‌مرغ و غیره دیده است و ادامه می‌دهد: موضوع اینجا اندازه و مقدار خوراکی‌ها نیست. بحث رفتار یک مسئول است. ما هم به شترخوری گیر می‌دهیم و گاهی هم به صبحانه مسئولان.

این رفتار اربابی است. مردم نمی‌توانند با این مسئول ارتباط برقرار کنند. مسئولان ما تا قبل از اینکه کاره‌ای شوند، متواضع هستند و وقتی به جایی می‌رسند، متکبر می‌شوند. این نماینده مردم اصفهان می‌گوید: رهبرمعظم انقلاب فرمودند ما نوکر مردم هستیم و این یعنی ما مخالف فرهنگ اربابی هستیم.

شما برگردید به سال 58 و به اوایل انقلاب. مسئولان ما برای دروی محصول به روستاها می‌رفتند. سربازان ما در جبهه‌ها با نان خشک سر می‌کردند. فرهنگ انقلاب و فرهنگ جبهه آثار و برکاتی دارد که نباید بگذاریم از بین برود. فرهنگ اشرافی‌گری اگر در دل سیستم رخنه کند، سیستم را آسیب‌پذیر می‌کند.

کد خبر 176373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز