فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر درحالی برگزار خواهد شد که سپاهان، استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی با چهره‌ای متفاوت نسبت به فصل گذشته بازی‌ها را آغاز می‌کنند.

فصل قبل زردپوشان اصفهانی قهرمان ایران شدند و تراکتورسازی و استقلال رده‌های دوم و سوم را از آن خود کردند ولی پرسپولیس در یکی از بدترین سال‌های تاریخ خود در جایگاه دوازدهم ایستاد. حالا ترکیب این چهار تیم با درصدهای مختلفی دچار تغییر شده و هواداران این تیم‌های سرشناس فوتبال ایران در انتظار هستند تا ببینند تیم محبوبشان در لیگ دوازدهم چه روزهایی را تجربه خواهد کرد.

سپاهان قهرمان سال گذشته همچنان با زلاتکو کرانچار کارش را ادامه خواهد داد. خیلی‌ها فکر می‌کردند این تیم ترکیب اصلی‌اش را حفظ خواهد کرد ولی جدایی بازیکنان تأثیرگذاری مثل محسن بنگر، جلال حسینی، رحمان احمدی، مهدی سیدصالحی، مهدی کریمیان و... باعث نگرانی هواداران سپاهان شده است. خیلی‌ها معتقدند اضافه‌شدن بازیکنانی مثل محمدغلامی، فرشید طالبی، میلاد زنیدپور، عادل کلاه‌کج و... نمی‌تواند بار مثبتی برای قهرمان فصل گذشته داشته باشد.

هرچند کرانچار و دستیار ایرانی‌اش علیرضا مرزبان از خریدهای سپاهان دفاع کرده‌اند ولی برخی معتقدند این تیم در فصل جدید ضربه خواهد خورد. البته عده‌ای هم اعتقاد دارند که سپاهان در یک دهه اخیر هیچ‌وقت به بازیکن و مربی متکی نبوده و همیشه جزو مدعیان قهرمانی محسوب می‌شود. آنها که با سه قهرمانی پیاپی رکورد بی‌نظیری را برجا گذاشته‌اند، امیدوارند که امسال نیز در کورس قهرمانی لیگ برتر قرار گرفته و در آسیا هم تا مراحل پایانی پیش بروند.

تراکتورسازی با اینکه لیگ را با نتایج رؤیایی به پایان رساند اما چند روز بعد در شوک ازدست‌دادن امیر قلعه‌نویی قرار گرفت. تراکتور می‌توانست با این مربی در فصل جدید به قهرمانی فکر کند ولی این مربی که معمولا بعد از گرفتن نتایج خوب در هر تیمی از آن جدا می‌شود، تصمیم به ترک تراکتور گرفت. مدتی بعد تونی اولیویرا به‌عنوان سرمربی تراکتور انتخاب شد و حالا هواداران تیم سرخپوش تبریزی در انتظار شروع فصل هستند تا ببینند آیا تراکتور می‌تواند موفقیت سال گذشته را تکرار کند یا اینکه اتفاقات دیگری رقم خواهد خورد.

آنها چند بازیکن تأثیرگذار مثل حدادی‌فر، سیاوش اکبرپور، امیرحسین صادقی و رودریگو توزی را از دست دادند ولی اضافه‌شدن محمد نصرتی، قاسم دهنوی، مهدی کریمیان، مهدی سیدصالحی و دو بازیکن پرتغالی باعث شده که تراکتور از لحاظ بازیکن افت نکند. با این حال خیلی‌ها معتقدند که این تیم نمی‌تواند موفقیتی بیشتر از موفقیت سال گذشته را به دست آورد و قهرمان لیگ شود.

استقلال اما با تغییر و تحولات زیادی مواجه شد. مهم‌ترین اتفاق، کنار گذاشتن پرویز مظلومی و بازگرداندن قلعه‌نویی به این تیم بود. این مربی رکورددار قهرمانی در لیگ برتر است که بین هواداران استقلال طرفداران خاص خودش را دارد. طرفداران متعصب قلعه‌نویی معتقدند که او بدون تردید این تیم را قهرمان لیگ خواهد کرد و حالا باید دید پیش‌بینی‌ها درست از آب درمی‌آید یا خیر. هر چند استقلال مهره تأثیرگذاری مثل آندرانیک تیموریان را از دست داد ولی اسکلت اصلی این تیم حفظ شده‌است. البته برخی معتقدند بازیکنانی مثل اکبرپور، صادقی، بیک‌زاده، مبعلی و منوچهری خریدهای چندان خوبی برای این تیم محسوب نمی‌شوند ولی قلعه‌نویی ترجیح داده بازیکنانی را بیاورد که سابقه کار‌کردن با آنها را دارد.

پرسپولیس اما در بین این چهار تیم بیشترین تغییر و تحولات را داشت. تماشاگران این تیم از تماشای بازی‌های تکراری برخی از بازیکنان خسته شده بودند و جدایی بیش از 10بازیکن پرسپولیس به‌طور حتم باعث خوشحالی آنها شد. پرسپولیس امیدوار بود مصطفی دنیزلی بماند تا با توجه به شناختی که از پرسپولیس و فوتبال ایران دارد این تیم را قهرمان کند ولی او تصمیم به ترک پرسپولیس گرفت.

مسئولان این باشگاه برای انتخاب سرمربی، زمان زیادی را از دست دادند و حالا خیلی‌ها معتقدند که پرسپولیس به‌دلیل دیر انتخاب‌شدن سرمربی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. هرچند ستاره‌های فوتبال ایران به این تیم آمده‌اند ولی آنها فرصت کمی داشتند تا با سرمربی جدید کار کنند و حالا آینده‌ای مبهم در انتظار سرخپوشان تهرانی خواهد بود.

پرسپولیس آخرین‌بار با افشین قطبی، قهرمان ایران شد ولی حالا هواداران این تیم امیدوارند که پس از چند سال با این همه ستاره دوباره طعم شیرین قهرمانی در لیگ را بچشند. این‌بار پرسپولیس قرار است لیگ را با مانوئل ژوزه آغاز کند؛ مربی‌ای که کارنامه‌ای قابل دفاع دارد، هرچند که خیلی‌ها معتقدند در فوتبال ایران هیچ تضمینی برای موفقیت مربیان خارجی مطرح هم وجود ندارد.

 

فوتبال

 

کد خبر 177000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز