یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

تغییر ساختار نظام آموزشی کاری پرهزینه است. تغییر شکل و فرم، آسان ولی تغییر ماهوی، بسیار سخت است.

اکنون در هیاهوی تغییر شکل،‌ محتوا فراموش شده و به نقد کارشناسی توجهی نمی‌شود و تخریب قلمداد می‌شود. تغییر نظام آموزشی از راه اصلی منحرف شده و این روش به سر منزل مقصود نمی‌رسد. این کار باید با کمترین هزینه و تنش انجام شود. شتاب‌زدگی زیان‌های فراوانی دارد که بیش از همه گریبانگیر دانش‌آموزان می‌شود. امروز باید چاره‌اندیشی کرد که فردا دیر است.

براساس اعلام وزیر آموزش و پرورش ساختار نظام آموزشی کشور از مهر‌ماه امسال به 3-3-6تغییر می‌کند. به این مفهوم که دانش‌آموزان شش سال در ابتدایی سه سال در راهنمایی و سه سال در دبیرستان تحصیل خواهند کرد. مسئولان آموزش و پرورش مدعی‌اند این تغییر نظام آموزشی براساس سند بنیادین تحول آموزش و پرورش است، درحالی‌که در این سند به چهار دوره سه ساله اشاره شده است.

با استقرار نظام آموزشی 3-3-6از امسال پایه اول راهنمایی تشکیل نمی‌شود و دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای رفتن به پایه اول راهنمایی به پایه ششم ابتدایی می‌روند. محتوای کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی تلفیقی از کتاب‌های پایه‌های پنجم دبستان و اول راهنمایی‌ است، وزارت آموزش و پرورش بدون مهیا شدن الزامات پیش‌بینی شده در سند سعی در اجرای شتابان این طرح دارد و طوری وانمود می‌شود که این تغییر ساختار نظام آموزشی بر سایر بندهای سند تحول ارجحیت دارد و همچنین اگر در دولت دهم این طرح اجرا نشود سند نافرجام می‌ماند.

در این پرونده اجرای شتابزده طرح تغییر ساختار نظام آموزشی کشور و عواقب و پیامدهای آن را با برخی از محققان و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت و دست‌اندرکاران پیشین تدوین سند تحول آموزش و پرورش مورد بررسی قرار داده‌ایم.

کد خبر 179115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز