گروه اقتصادی: رئیس مرکز آمار ایران به جای عمل به وعده خود مبنی بر انتشار جزئیات نرخ بیکاری در بهار 1391 به توجیه علت محاسبه اشتغال یک ساعته در برآورد نرخ رسمی بیکاری پرداخت و گفت: پزشکان و اساتید دانشگاه از گروه‌هایی هستند که طبق تعریف سازمان جهانی کار می‌توانند با یک ساعت کار در هفته شاغل محسوب شوند.

عادل آذر هفته پیش به خبرنگاران قول داده بود که برآوردهای مرکز آمار از نرخ بیکاری در بهار امسال را این هفته منتشر کند اما تا لحظه تنظیم این خبر، وعده او محقق نشد جز اینکه در گفت‌وگویی اظهار کرد مبنای کار ما در اعلام آمارهای بیکاری، خوداظهاری افراد است. به گزارش مهر، عادل آذر درخصوص اختلاف‌نظری که درخصوص روش محاسبه نرخ بیکاری و اشتغال افراد در کشور مبنی بر استفاده از تعریف سازمان جهانی کار و محاسبه یک ساعت کار در هفته برای شاغل دانستن افراد وجود دارد، گفت:

تعاریف بر مبنای نظر سازمان بین‌المللی کار است و بر همان اساس بررسی‌ها صورت می‌گیرد. رئیس مرکز آمار ایران با تأیید اینکه امروز یک ساعت یا هشت ساعت کار در ایران متضمن تأمین معیشت افراد نخواهد بود، اظهار داشت: اساس کار ما در زمینه شناسایی وضعیت بیکاران و شاغلان در کشور، خوداظهاری است. آذر خاطرنشان کرد: به‌عبارتی، از افراد در مورد اشتغال آنها پرسیده می‌شود و ما برای این منظور سند و مدرکی از آنها نیاز نداریم. او افزود:

با این حال معمولا در بررسی‌ها کسانی عنوان می‌کنند شاغل هستند که درآمد مکفی داشته باشند و بتوانند زندگی خود را بچرخانند. وی تأکید کرد: حال اگر ما یک ساعت را به 10 تا 15ساعت کار در هفته نیز برای شاغل دانستن افراد افزایش دهیم، بازهم در زمان خوداظهاری، افراد با استدلال و چارچوب‌های مدنظر خود پاسخ خواهند داد.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار داشت: در بررسی‌هایی که برای شناسایی تعداد شاغلان و بیکاران کشور انجام می‌دهیم، نه‌تنها یک سؤال بلکه حداقل 10 سؤال مختلف از افراد پرسیده می‌شود. رئیس مرکز آمار ایران، در این ارتباط که تعداد پزشکان با درآمد بالا و یا اساتید دانشگاه‌ها نمی‌توانند نمونه‌ای واقعی از وضعیت درآمدی افراد جامعه باشند و اساسا درصد کمی از شاغلان کشور را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: به هر حال، طبق تعاریف بین‌المللی برخی می‌توانند با یک ساعت کار در هفته معیشت خود را تأمین کنند.

کد خبر 179615
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز