مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

قرار است تهران تا پایان سال91 دارای 10خط سامانه اتوبوس تندرو شود.

اتوبوس تندرو

برنامه‌ای که از سال1387 آغاز شد هر ساله راه‌اندازی دو خط را درنظر گرفته بود و هر سال که گذشت، تهران شاهد راه‌اندازی دوخط اتوبوس تندرو بود. براساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، برای پوشش هر چه بیشتر سفرهای شهری و رسیدن به برنامه جامع مدیریت مصرف سوخت و حمل‌ونقل عمومی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید، 10خط اتوبوس تندرو برای پوشش سامانه مترو برنامه‌ریزی شده بود. اگرچه به‌دلیل عدم‌همکاری دولت در اجرای این مصوبه مجلس، شهرداری تهران در اجرای این برنامه تلاش کرد و هم‌اکنون شاهد راه‌اندازی بیش از هفت خط اتوبوس تندرو هستیم. به گفته مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، تمامی خطوط مصوب در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

تنها دو خط این سامانه که منتهی به بزرگراه صدر است، به اجرا درنخواهد آمد و منتظر پایان طرح طبقاتی‌شدن بزرگراه صدر خواهد شد. پس از تکمیل بزرگراه طبقاتی صدر بلافاصله این دو طرح نیز به اجرا در خواهد آمد تا تهران براساس برنامه پیش‌بینی شده بتواند صاحب 10خط سامانه اتوبوس تندرو شود. با راه‌اندازی این سامانه تهران ازجمله معدود شهرهای جهان خواهد بود که با 161کیلومتر سامانه تندروی اتوبوسرانی، در جهت حمل‌ونقل شهری گامی بزرگ برداشته است.

1 سامانه اتوبوس تندرو
طول مسیر: 18/7کیلومتر؛ تعداد ایستگاه: 26
مسیر: میدان آزادی- خیابان آزادی- میدان انقلاب- میدان فردوسی- خیابان انقلاب- میدان امام حسین- خیابان دماوند- چهارراه تهرانپارس

2 سامانه اتوبوس تندرو
طول مسیر: 18/7کیلومتر؛ تعداد ایستگاه: 26
مسیر: پایانه آزادی- میدان آزادی- بزرگراه آیت‌الله سعیدی- خیابان قزوین- خیابان هلال‌احمر- خیابان مولوی- مولوی‌شرقی- خیابان 17شهریور- خیابان خاوران- پایانه خاوران

3 سامانه اتوبوس تندرو
طول مسیر:14/3کیلومتر؛ تعداد ایستگاه: 18
مسیر: پایانه علم و صنعت- بزرگراه رسالت- خیابان آیت- میدان امامت- خیابان امامت- 30متری نیروی هوایی- میدان کلاهدوز- بزرگراه بسیج- میدان بسیج- پایانه خاوران

4 سامانه اتوبوس تندرو
طول مسیر: 21/5کیلومتر؛ تعداد ایستگاه: 16
مسیر: چهارراه پارک وی- بزرگراه چمران- میدان توحید- خیابان توحید- میدان جمهوری- بزرگراه نواب- میدان بهمن- بزرگراه بعثت- پایانه جنوب

نقشه مسیرهای اتوبوس تندرو در تهران

5 سامانه اتوبوس تندرو
طول مسیر: 22کیلومتر؛ تعداد ایستگاه: 16
مسیر: پایانه علم و صنعت- بزرگراه رسالت- میدان رسالت- بزرگراه رسالت- تونل رسالت- بزرگراه حکیم- میدان نور- بزرگراه حکیم- بلوار دهکده المپیک

6 سامانه اتوبوس تندرو
طول مسیر: 19کیلومتر ؛ تعداد ایستگاه: ---
مسیر: بزرگراه شهید بابایی- بزرگراه صدر- بزرگراه مدرس- بزرگراه چمران- بزرگراه چمران- بزرگراه نیایش- بزرگراه اشرفی اصفهانی- میدان پونک

7 سامانه اتوبوس تندرو
طول مسیر: 17/5کیلومتر؛ تعداد ایستگاه: 27
مسیر: میدان راه‌آهن- خیابان ولیعصر- میدان منیریه- خیابان ولیعصر- میدان ولیعصر- خیابان ولیعصر- میدان ونک- خیابان ولیعصر- میدان تجریش

8 سامانه اتوبوس تندرو
طول مسیر: 6/2کیلومتر؛ تعداد ایستگاه: ---
مسیر: بزرگراه بعثت- میدان بسیج

9 سامانه اتوبوس تندرو
طول مسیر: 17کیلومتر؛ تعداد ایستگاه: ---
مسیر: پایانه بعثت- بزرگراه بعثت- خیابان ذوالفقاری- خیابان خاوران- بزرگراه شرق- میدان محلاتی- ادامه بزرگراه امام علی- خیابان مهام- خیابان صفا- خیابان علوی- خیابان دماوند- خیابان فتاحی منش- خیابان مدنی- بزرگراه امام علی- بزرگراه شهید بابایی

10 سامانه اتوبوس تندرو
طول مسیر: شش‌کیلومتر؛ تعداد ایستگاه:---
مسیر: میدان پونک- بزرگراه اشرفی اصفهانی- فلکه دوم صادقیه- بزرگراه محمدعلی جناح- پایانه آزادی

جایگاه خطوط اتوبوس‌های تندرو در تهران

احداث 10خط پیشنهادی دارای مسیر ویژه، مکانیزم سوار و پیاده‌کردن سریع مسافر، دریافت هزینه سفر قبل از سوار شدن با اطلاع‌رسانی از طریق نقشه، SMS، نمایشگرهای دیجیتال در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران منعکس و توسط شورای اسلامی شهر تهران و همچنین شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور، در تاریخ 20اسفندماه 1387به تصویب رسیده است. نظر به افزایش حجم تقاضای سفرهای درون‌شهری و جهت پاسخگویی به این تقاضا و غلبه بر معضلات ترافیکی، سامانه اتوبوس‌های تندرو انتخاب و نخستین خط آن در سال1388 راه‌اندازی شد که پس از انجام تحقیقات میدانی و مطالعات تکمیلی و بررسی عملکرد و حصول اطمینان از کارایی سامانه اتوبوس‌های تندرو مبادرت به توسعه و افزایش خطوط اتوبوس‌های تندرو شد و در برنامه پنج ساله تدوین شده، 10خط به طول 167کیلومتر برای راه‌اندازی پیش‌بینی شده است. در حال حاضر شش خط سامانه اتوبوس‌های تندرو فعال اتوبوس تندرو به طول 105کیلومتر و قریب به 1216دستگاه اتوبوس از نوع تک‌کابین و دوکابین در خطوط فعال است که امکان جابه‌جایی یک‌میلیون و 800هزار نفر مسافر را فراهم کرده است.


نمودار مصرف گازوئیل در خطوط اتوبوس‌های تندرو و تولید گازهای CO، HC در شهر تهران

نمودار مصرف گازوئیل در خطوط اتوبوس‌های تندرو

برنامه آینده

خط تندرو 5(پایانه دردشت- دهکده المپیک) به طول 22کیلومتر که در فاز اول از پایانه دردشت تا پایانه بیهقی به طول 2/9کیلومتر و خط تندرو(پایانه خاوران- پایانه جنوب) به طول 2/6کیلومتر که ارتباط سامانه تندرو 3(پایانه علم و صنعت- پایانه خاوران) و سامانه 2(پایانه آزادی- پایانه خاوران) است، امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

تعداد اتوبوس از رده خارج شده از سال 85 تا 91

تعداد اتوبوس  از رده  خارج شده  از سال 85 تا 91

اتوبوس‌های خطوط

اتوبوس‌های فعال در خطوط تندرو، دارای سیستم تهویه مطبوع، سیستم ترمز ABS، استاندارد موتور Eureo3 ، طراحی مناسب فضای داخلی و چیدمان صندلی‌ها، سیستم تعلیق و اکسل ZF، دیواره‌های جلو و پشت از نوع دولایه نوسانی، پنجره‌های از نوع فشاری سخت شده، سیستم پخش، نمایشگر تاریخ، ساعت، هشدار‌دهنده توقف و وجود سیستم اطفای حریق هوشمند موتورهستند.

روند احداث و توسعه خطوط سامانه اتوبوس‌هاس تندرو از سال 86 تا 90

روند احداث و توسعه  خطوط سامانه  اتوبوس‌هاس تندرو  از سال 86 تا 90

وجود سیستم‌های GPS

لزوم کنترل ناوگان اتوبوسرانی و برداشت آمار صحیح خصوصا به‌صورت لحظه‌ای(REAL TIME) یکی از بایدهای هر سیستم حمل‌ونقل عمومی پویا و کارآمد است؛ چرا که توزیع مناسب ناوگان بر حسب پراکندگی نقاط تجمیع مسافران، فاکتور و عاملی تعیین‌کننده در جوابگویی به نیازمسافران در سطح شهر، بالا بردن درآمد شرکت حمل‌ونقل و خصوصا پایین آوردن ترافیک شهری است. سیستم «Automatic Vehile Location» سیستمی است که با استفاده از دستگاه GPS قادر است در هر لحظه مختصات جغرافیایی خودروی مورد نظر را به همراه تاریخ و زمان قرار‌گیری در آن موقعیت به‌دست آورد و این اطلاعات را با استفاده از یک بستر مناسب همانند فیبر نوری یا رادیو به مرکز ارسال کند. بدین‌ترتیب مرکز می‌تواند اطلاعات حرکتی خودرو را در تمام مدت ردیابی و مسیر حرکت خودرو را روی نقشه جغرافیایی مشاهده کند و از این‌رو در بسیاری از سیستم‌های کنترلی بهره‌گیری از سیستم AVL بسیار سودمند خواهد بود. در حال حاضر اتوبوس‌های خط هفت سامانه اتوبوس‌های تندرو دارای دستگاه GPS است.

کد خبر 180647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز