همشهری آنلاین: رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پنجمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی استان تهران با اشاره به حاکم بودن فضای قرآنی در جامعه ایران، تأکید کرد: رمز موفقیت کشور ما نسبت به سایر جوامع اسلامی تدبر و فهم در معانی قرآن بوده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، پنجمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی استان تهران شب گذشته دوشنبه، 23 مرداد ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام حسین احمدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران و برخی از پیشکسوتان قرآنی این استان در آستانه مقدسه امام‌زاده سید ناصرالدین (ع) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ابتدای سخنان خود گفت: ماه رمضان با همه شکوه، عظمت، صفا، لطف و دلدادگیش در حال سپری شدن است. این ماه، ماه غفران، برکت، معرفت و ماه قرآن و خداست، شب‌های قدر هم سپری شده است و آنچه در روایات آمده است این است که شب 27 ماه مبارک رمضان نیز شب قدر است.

وی در ادامه تصریح کرد: ماه مبارک رمضان برکت عظمی است و انسان به هیچ بیانی قادر نیست این لطف خداوند متعال را توصیف کند مگر اینکه در پیشگاه امام سجاد(ع) زانو بزند و درک از ماه مبارک رمضان را یاد بگیرد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در ادامه به فرازهایی از دعاهای 45 و 46 صحیفه سجادیه اشاره و اظهار کرد: این دو فراز زیبا مربوط به ورود و خروج از ماه مبارک رمضان است که در هیچ جای دیگری چنین مناجات عاشقانه‌ای برای معبود وجود ندارد. امام سجاد(ع) در این دعا با آهی عمیق، رفتن رمضان را حسرتی بزرگ می‌داند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: ما در واقع درکی که از ماه مبارک رمضان داریم مربوط به ظاهر این ماه است، ان‌شاء‌الله به برکت صاحب شب‌های قدر معرفت ما نسبت به این ماه مبارک بیشتر از گذشته شود.

پرداختن به بخشی از وصیت‌نامه حضرت علی(ع) بخش دیگری از سخنرانی حجت‌الاسلام پورمحمدی در پنجمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی استان تهران بود، وی در ادامه اظهار کرد: در ابتدای یکی از فرازهای وصیت‌نامه امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) آمده است «الله، الله بالایتام» و در انتهای همین فراز جمله «الله، الله بالقرآن» آمده است یعنی خدا را خدا را به رعایت قرآن.

وی افزود: در این وصیت‌نامه حضرت امیرالمؤمنین(ع) می فرماید شما را به خدا گواه می‌گیرم که به قرآن توجه کنید و مواظب باشید که دیگران در عمل به قرآن نسبت به شما پیشی نگیرند. البته در تحف‌العقول به جای عمل، علم آمده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: در این فراز چند نکته نهفته است اولاً ما را به قرائت، حفظ، تدبر و فهم قرآن کریم دعوت می‌کند و تأکید آن حضرت بر این است که دیگران در عمل و علم به قرآن از ما سبقت نگیرند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در ادامه به تبیین این سخن و وصیت حضرت علی(ع) پرداخت و با طرح این سؤال که مگر می‌شود دیگران که حتی اعتقادی به قرآن ندارند در عمل و علم و تدبر در قرآن از مؤمنین سبقت بگیرند، گفت: در واقع حضرت علی(ع) با این وصیت دارد به ما هشدار و خبر می‌دهد از این امر که دیگران نسبت به عمل به قرآن از مؤمنان سبقت بگیرند.

وی افزود: حضرت علی(ع) در جای دیگری در مورد تدبر و فهم قرآن می‌فرماید آگاه باشید سود چندانی در قرائتی که در آن تدبر نباشد وجود ندارد و آگاه باشید عبادتی که در آن فهم عمیق نباشد آن عبادت هم سود زیادی در برابر فهم و تدبر در عبادت نخواهد داشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به یکی از سخنان امام صادق (ع) اشاره و ابراز کرد: زمانی که از حضرت صادق(ع) سؤال شد که قرآن کریم چه خصوصیتی دارد که هر چه از آن نشر و توسعه داده می‌شود چیزی از آن کم نشده، حضرت(ع) جواب داد خداوند قرآن را برای یک زمان محدود قرار نداده است، قرآن برای هر زمانی است و در هر زمانی مطلب نو و جدید مناسب با مردم آن زمان دارد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود در پنجمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی استان تهران به فضای قرآنی حاکم در کشورمان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز جامعه ما جامعه‌ای است که رنگ و بوی قرآنی به خود گرفته است و این امر به برکت انقلاب اسلامی ایران و امام (ره) به وجود آمده است.

وی در ادامه رمز موفقیت جامعه ما را نسبت به سایر جوامع اسلامی که بعضاً حافظان قرآن بسیار زیادی هم دارند را وجود تدبر در قرآن در کشورمان دانست و خاطرنشان کرد: تدبر در قرآن، عقلانی شدن، الهام‌بخش شدن و روشن‌گری جامعه ما را به دنبال داشته است و قرآن آمده است تا ما را به بهترین و استوارترین راه هدایت کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان سخنان خود در پنجمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی استان تهران گفت: جامعه قرآنی، عقلانی، با تدبر و متفکر است و می‌تواند از حقوق خود به خوبی دفاع کند، به رشد و تعالی برسد، جامعه قرآنی مانند جامعه ما الهام‌بخش در بیداری اسلامی می‌شود.

 

کد خبر 181086
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز