همشهری آنلاین: در حوزه به جای اینکه به ذی‌المقدمه پرداخته شود بیشتر به مقدمه پرداخته می‌شود، تمامی علوم حوزوی مقدمه‌ای برای فهم کلام خداوند است؛ در حالیکه در متون آموزشی کمتر به قرآن پرداخته می‌شود؛ کمبود توجه به قرآن در نظام آموزشی حوزه به دلیل عدم تدبیر مسئولین حوزه علمیه است.

قرآن

حجت‌الاسلام و المسلمین جواد مطهری استاد علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) تصریح کرد: برای ایجاد یک نسل قرآنی ابتدا باید معارف و الفاظ قرآن و فرهنگ قرآنی در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش پتانسیل بسیار زیادی در این زمینه دارد اظهار کرد: اگر تنها در این دوران تحصیل فقط به علوم طبیعی نپردازند و به علوم قرآنی توجه شود و آن را در نظام آموزشی نهادینه کنند در طول 12 سال تحصیل در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان می‌توان پایه‌‎های اصلی نسل قرآنی را ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام مطهری افزود: نهاد دیگری که برای ایجاد کردن نسل قرآنی بسیار تأثیر گذار است نهاد خانواده است؛ محیط خانواده بهترین جایی است که می‌توان در آن فرزندان را با قرآن و علوم قرآنی انیس کرد تا در آینده یک نسل قرآنی داشته باشیم.

این استاد علوم قرآنی با بیان اینکه قوانین در جامعه باید بر اساس آموزه‌های قرآن تدوین شود تأکید کرد: یک بازبینی بر قانون بر اساس فهم قرآن باید انجام شود؛ هر سوره‌ای از قرآن یک جهت از ابعاد فردی اجتماعی انسان را بازگو می‌کند و این مطلب ارتباط عمیق قرآن و قوانین جامعه را نشان می‌دهد.

مطهری با اشاره به آیات 151 تا 153 سوره انعام تصریح کرد: خداوند در این آیات مراحل معرفت انسان نسبت به خدا و کلام وحی را بیان کرده است، ابتدا خدا انسان را به تعقل توصیه کرده است سپس به تنبه و تفکر و در آخر به تقوی توصیه کرده است.

وی اضافه کرد: اگر این مراحل اجرا شود و از خانواده شروع کرده و برای ایجاد یک نسل قرآنی حرکتی شروع شود تمام ریشه‌های اخلاقی و رفتاری مبتنی بر قرآن درون خانواده و سپس در مدارس و مراکز آموزشی و نهایتا در جامعه شکل می‌گیرد.

وی ایجاد نسل قرآنی را وظیفه حکومت و نظام اسلامی عنوان کرد و افزود: باید فرهنگ قرآنی در جامعه جا بیافتد؛ درست است که این امر در نگاه اول بسیار سخت به نظر می‌رسد؛ اما بسیاری از کارهای سخت پس از انقلاب در کشور ما انجام شده است و ایجاد نسل قرآنی در پرتو حمایت نهاد خانواده و آموزش و پرورش انجام شدنی است.

این استاد علوم قرآنی در مورد دوری حوزه‌های علمیه از قرآن اظهار کرد: این امر باید آسیب‌شناسی شود؛ در حوزه به جای اینکه به ذی‌المقدمه پرداخته شود بیشتر به مقدمه پرداخته می‌شود، تمامی علوم حوزوی مقدمه‌ای برای فهم کلام خداوند است و این کمبود توجه به قرآن در نظام آموزشی حوزه به دلیل عدم تدبر مسئولین حوزه علمیه است.

وی ادامه داد: اگر منابع قرآنی را در دروس حوزه زیاد کنند و به جای اینکه در کتب درسی که از پایه اول تا پایه دهم مثال‌هایی از اشعار و متون ادبی دیگر استفاده می‌شود از آیات قرآنی به کار گرفته شود، دروس حوزه پویا می‌شود زیرا تمام حرکت و برنامه حوزه و طلاب برای فهم قرآن و احادیث است.

مطهری با اشاره به اینکه علامه طباطبایی در این ارتباط بیان کرده است که در نظام حوزه یک طلبه می‌تواند به اجتهاد برسد بدون اینکه یک ورق از قرآن را بخواند تأکید کرد: ما راه خود را گم کرده‌ایم و باید خودمان را به قرآن و احادیث مجهز کنیم تا به سعادت واقعی برسیم.

استاد علوم قرآنی ابراز کرد: کار حوزه کار معرفتی است و منبع معرفتی ما قرآن است، وظیفه اول هر طلبه این است که قرآن را درست بخواند و اگر طلبه نتواند قرآن را درست بخواند همه از دین زده می‌شوند و در مقابل اگر بتواند به درستی و زیبایی بخواند اثر حرفش چند برابر می‌شود.

وی ادامه داد: وظیفه بعدی طلاب فهم قرآن و تفهیم آن است؛ اگر هر انسانی با قرآن مأنوس باشد تمام حرکات و سکناتش قرآنی می‌شود و کسی که قرآن را حفظ کند، دنبال فهم و عمل کردن به قرآن می‌رود، لذا یکی از کارهایی که طلاب برای انس بیشتر با قرآن می‌توانند انجام دهند حفظ آیات نورانی آن است.

مطهری تصریح کرد: آموزش و پرورش و خانواده برای ایجاد نسل قرآنی نیازمند زیرساخت‌هایی هستند که حوزه باید با تربیت نیروهای متخصص در این زمینه این زیرساخت را در اختیار آنها قرار دهد.

کد خبر 182529
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز