به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، ادارهکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش آییننامه نهایی و مستندسازی شده مدارس قرآن را با امضای رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش به ادارات آموزش و پرورش استانها و شهرستانهای کشور ارسال و ابلاغ کرد.
در آغاز این آییننامه به اشاره به مصوبه هشتصد و شصت و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع «آییننامه نحوه راهاندازی مدارس قرآنی» آمده است: با عنایت به نقش آموزش و پرورش در فراهم آوردن زمینه تربیتپذیری دانشآموزان، مبتنی بر معارف انسانساز قرآن کریم و سیره تعالیبخش پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) و با توجه به ضرورت تقویت و تعمیق شایستگیها و مهارتهای پایه تربیت قرآنی دانشآموزان و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین، شورای عالی آموزش و پرورش مقرار میدارد؛
ماده 1- مدارس قرآنی به مدارسی اطلاق میشود که در آن دانشآموزان مستعد و علاقهمند، علاوه بر برنامه رسمی و ساعات مقرر در جداول مواد درسی دورهها و رشتههای مختلف تحصیلی، حداکثر شش جلسه آموزشی در هفته، معارف، شایستگیها و مهارتهای تکمیلی قرآنی را فرا میگیرند.
تبصره 1- مدارس دولتی و غیردولتی در تمام دورههای تحصیلی، با اولویت دوره ابتدایی، میتوانند با رعایت مفاد این آییننامه و براساس دستورالعملی که وزارت آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ میکند نسبت به اجرای این مصوبه اقدام کنند.
تبصره 2- مجوز تأسیس این مدارس برابر ضوابط، به درخواست ادارهکل آموزش و پرورش استان و موافقت معاونت پرورشی و فرهنگی صادر میشود.
ماده 2- اهداف مدارس قرآنی، علاوه بر اهداف مصوب دورههای تحصیلی، عبارت است از:
الف) زمینهسازی برای تربیت قرآنی دانشآموزان،
ب) رشد و توسعه معارف، مفاهیم و سواد قرآنی دانشآموزان،
ج) فراهمآوردن زمینه حفظ آیات، تدبر در آنها و توانایی بهرهگیری از آموزههای قرآن کریم در زندگی فردی و اجتماعی،
د) ارتقای جایگاه مدرسه به کانون تربیتی محله و اعتلای فرهنگ و تربیت قرآنی در جامعه،
ماده 3- فضای آموزشی و تربیتی حاکم بر مدرسه، منابع و مناسبات انسانی، روشهای یاددهی ـ یادگیری، شیوههای ارزشیابی، مدیریت آموزشی و رهبری تربیتی جاری در مدرسه، باید با الهام از تعالیم حیاتبخش قرآن کریم، زمینه تربیتپذیری و تقویت اخلاق قرآنی دانشآموزان را بیش از پیش فراهم آورند.
ماده 4- راهنمای برنامه و برنامههای آموزشی و تربیتی و محتوای فعالیتهای تکمیلی و مهارتی این مدارس، مبتنی بر مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی، تدوین و پس از بررسی و تایید کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی، ابلاغ میشود، این برنامه به برنامه و سرجمع ساعات درس قرآن در پایه مربوط اضافه میشود و عنوان مستقلی برای آن منظور نخواهد شد.
تبصره- محتوای آموزشی و تربیتی این مدارس همسو با برنامههای درسی شامل برنامهها و فعالیتهای تقویت روخوانی، قرائت، درک مفاهیم ومعارف قرآنی، حفظ قرآن کریم و فعالیتهای تربیتی قرآنی است.
ماده 5- چگونگی ارزشیابی تربیتی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان این مدارس در راهنمای برنامه درسی موضوع ماده 4 این آییننامه تعیین میشود.
ماده 6- به دانشآموزان این مدارس، علاوه بر مدرک تحصیلی رسمی، پس از کسب موفقیت در برنامههای مقرر، برابرضوابط، گواهینامه اعطا میشود.
ماده 7- منابع انسانی شاغل در این مدارس، اعم از مدیر، معاون، مربیان، معلمان و سایر کارکنان علاوه بر ضوابط عمومی، متخلق به اخلاق قرآنی بوده و از حسن شهرت برخوردار باشند و همچنین شرایط اختصاصی مدیر مدرسه و معلم درس قرآن به شرح زیر خواهد بود.
الف ـ مدیر و معاون پرورشی
1ـ اولویتدار بودن مدرک تحصیلی فوق لیسانس در رشتههای مرتبط با علوم قرآنی و یا معادل حوزوی آن
2ـ دارا بودن حداقل 5 سال سابقه موفق مدیریت برای مدیر مدرسه و 3 سال سابقه موفق معاونت پرورشی برای معاون پرورشی مدرسه
3ـ توانایی برقراری تعامل اثربخش و سازنده با مرکز و سازمانهای قرآنی و مساجد محله
ب ـ معلمان درس قرآن
1ـ دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل لیسانس در رشتههای مرتبط با علوم قرآنی و یا معادل حوزوی آن
تبصره ـ دوره ابتدایی از شمولیت این بند مستثنی بوده و آموزش قرآن به عهده معلم مربوط است.
2ـ توانایی و تسلط کافی و لازم در آموزش قرآن با اولویت آشنایی با مفاهیم و معارف قرآنی
3ـ آشنایی با روشهای فعال تدریس و فناوریهای نوین و توانمندی به کارگیری آنها در فرآیند تدریس
ماده 8 ـ این مدارس باید از فضای آموزشی و تربیتی مناسب، امکانات و تجهیزات لازم و کافی برای تحقق اهداف مورد نظر برخوردار باشند.
ماده 9 ـ این مدارس میتوانند به صورت هیئت امنایی اداره شوند و از اختیارات و امتیازات مدارس هیئت امنایی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش برخوردار شوند.
ماده 10 ـ منابع مالی این مدارس براساس منابع مندرج در ذیل ماده 11 قانون شوراهای آموزش و پرورش(اعتبارات دولت که به صورت سرانه دانشآموزی پرداخت میشود، کمکهای مردمی، سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش از عوارض اخذ شده در اختیار مدرسه قرار میگیرد و وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوقبرنامه) تامین میشود.
ماده 11 ـ مدارس عادی میتوانند تمام یا بخشی از برنامههای آموزشی و تربیتی و محتوای فعالیتهای تکمیلی قرآنی، موضوع ماده 4 این آییننامه را به صورت فوقبرنامه در نوبت دوم به دانشآموزان علاقهمند خود ارائه و برابر مفاد ماده 9 گواهینامه مربوط اعطا کنند.
تبصره ـ سایر افراد علاقهمند به معارف قرآنی (مانند دانشآموزان دیگر مدارس، کارکنان آموزش و پرورش، والدین دانشآموزان، افراد علاقهمند محله) با رعایت دستورالعمل مذکور میتوانند در کلاسهای آموزش قرآن این مدارس که به طور جداگانه تشکیل میشود، شرکت کنند و از برنامههای آموزشی و تربیتی آن بهرهمند شوند.
ماده 12 ـ مواردی که در این آییننامه اشاره نشده، تابع مقررات مورد عمل در وزارت آموزش و پرورش است.
ماده 13 ـ گزارش ارزیابی دوسالانه اجرای این آییننامه توسط پژوهشگااه مطالعات آموزش و پرورش با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی تهیه و برای اتخاذ تصمیم، به شورای آموزش و پرورش ارائه خواهد شد،
موضوع: آییننامه نحوه راهاندازی مدارس قرآنی در هشتصد و شصت و یکین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 2 / 3 / 1391 به تصویب رسید.