همشهری آنلاین: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روند نگارش و آسیب‌های موجود در تفاسیر نوشته شده پس از انقلاب، عنوان کرد: اگرچه تاکنون اقدامات مؤثری در حوزه تفسیرنگاری انجام شده است، اما هنوز در آغاز راه هستیم.

نمازی

آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به روند تفسیرنگاری پس از انقلاب و بررسی رویکردهای جدید در این حوزه، گفت: فعالیت‌های مؤثری در حوزه تفسیرنویسی پس از انقلاب انجام شده است، اما هنوز در آغاز راه هستیم. اگر چه بعد از انقلاب به اهتمام کارشناسان این حوزه موضوعات مختلف علمی، ادبی، فلسفی و... در قالب تفسیر مورد بررسی قرار گرفته، اما هنوز حق مطلب ادا نشده است.

وی با بیان اینکه قرآن اقیانوس است و از بطون مختلفی تشکیل شده، افزود: قرآن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. در بخشی از این کتاب آسمانی به شیوه‌ و روش‌های گوناگون و به وسعت اقیانوس‌ معارف نابی نهفته است که قصص قرآنی، بیان مسائل تاریخی، موضوعات علمی، فلسفی و... از آن جمله است. ضرورت دارد با توجه به عمق این مسائل بیشتر به بررسی موضوعات مختلف از آیات وحی بپردازیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به اینکه تاکنون چه موضوعاتی از منظر مفسران بررسی نشده است، یادآور شد: تطبیق دادن عملکردها، رفتارها و شیوه زندگی انسان‌های عصر حاضر از جمله موضوعاتی است که با توجه به اهمیت موضوعی، هنوز به آن پرداخته نشده است.

تفسیرنویسی پس از انقلاب، روش‌های جدیدی را تجربه کرده است

به گفته مؤلف «تفسیر هدی»، حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تفسیرنویسی انجام داده‌اند و آیات وحی را از منظرهای گوناگون مورد بررسی قرار داده‌اند. بررسی نیازها و پرسش‌های مطرح در جامعه امروز از جمله اقدامات مؤثری است که در سه دهه گذشته از سوی کارشناسان حوزه‌های علمیه پیگیری و انجام شده، اما با وجود این هنوز کار انجام نشده در این حوزه بسیار است.

نمازی درباره روش‌شناسی تفاسیر پس از انقلاب، تصریح کرد: بعد از انقلاب آثار متعددی در این حوزه به چاپ رسیده است که هر یک از مؤلفان شیوه‌ای جدید برای بررسی و تبیین آیات وحی در پیش گرفته‌اند که در این میان برخی از روش‌ها برای نخستین ‌بار در این حوزه انجام شده است. از جمله این موارد می‌توان به بررسی و مقایسه آیات وحی با نظریه‌های علمی در تفاسیر اهل سنت اشاره کرد.

کد خبر 181095
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز