گروه ادب و هنر- احمد افشار: فرهنگ جولایی متولد 1332در زاهدان است. او از سال 1347با رادیو آشنا شد و سال 1355پس از تجربه کار گزارشگری و نویسندگی نخستین برنامه رادیویی‌اش را تولید کرد.

 ازجمله کارهای وی در طول سال‌های گذشته داوری جشنواره‌های رادیویی در داخل و خارج از کشور بوده است. همچنین تولید برنامه‌های اجتماعی، طنز، صبحگاهی، ورزشی، برنامه ارتباط مستقیم با مسئولان و برنامه صبح جمعه با شما از جمله برنامه‌هایی است که جولایی به‌عنوان تهیه‌کننده در آنها حضور داشته است.

  • شما ازجمله برنامه‌سازان پیشکسوتی هستید که در عرصه برنامه‌سازی رادیو سالیان زیادی به‌عنوان تهیه‌کننده حضور داشتید. از سال‌های حضورتان در رادیو بگویید.

من از زمانی که با رادیو آشنا شدم صدایی که از رادیو می‌شنیدم، صدای دوستان پدرم بود و این ماجرای جالبی برایم بود که به قول پدرم همان‌هایی را که همیشه می‌دیدم، صدایشان را از چنین وسیله‌ای بشنوم. این مسئله باعث اشتیاق بیشتر من برای رفتن به رادیو شد و دنبال این بودم که هر طور شده به رادیو راه پیدا کنم که بالاخره در 16-15سالگی به‌عنوان مهمان در برنامه جوان شرکت کردم.

این مسئله برمی‌گردد به سال 1347و دیدم به همان جایی که دوست داشتم آمدم و از آن تاریخ به بعد با دستیاری و گزارشگری کارم را شروع کردم تا سال 1355که به‌عنوان تهیه‌کننده در 23سالگی به برنامه‌سازی پرداختم. بعد از انقلاب هم به‌عنوان نخستین تهیه‌کننده‌ای بودم که پخش رادیو را در 22بهمن به‌عهده گرفتم. بعد از انقلاب برنامه ورزش کلا تعطیل شده بود و ما نه شبکه‌ای داشتیم و نه بخش ورزشی و گروه ورزشی و حتی هیچ نشریه ورزشی هم نداشتیم. لذا ورزش را برای نخستین بار در این برنامه شروع کردیم؛ یعنی ورزش در رادیو را هم برای نخستین بار من راه‌اندازی کردم؛ برنامه‌ای که گوینده‌اش مهران دوستی بود. بعد از آن هم در برنامه راه شب و برنامه در انتهای شب و برنامه در خلوت بیداران به‌عنوان تهیه‌کننده بودم. بعد در برنامه صدای آشنا برای ایرانیان خارج از کشور تهیه‌کننده بودم.

اواخر سال63 برنامه صبح جمعه با شما را برای نخستین بار راه‌اندازی کردیم که من به‌عنوان تهیه‌کننده و فرهاد خسروی مسئولیت گروه را داشت و محمد حاج حسینی، احمد سیدنیا و جمشید عظیم‌نژاد هم نویسنده‌های برنامه بودند. در سال 65تهیه‌کننده برنامه رادیو جبهه بودم که با طراحی و مدیریت حمید خزایی بود. همچنین تهیه‌کننده برنامه‌هایی در ارتباط با موسیقی ازجمله ترانه سرزمین مادری، برنامه نی لبک، برنامه‌های شبانه رنگ شب و ضیافت دوست را به‌عهده داشتم. از سال 1364تا 1375تهیه‌کننده عصر جمعه با رادیو بودم. در واقع خیلی از فرم‌های رادیویی که شما الان می‌شنوید از همان برنامه جاافتاد. برنامه نمایش رادیویی را سال 78داشتم. سال 84 ‌عنوان تهیه‌کننده برتر انتخاب شدم. ضمن اینکه در طول سال‌های گذشته داوری جشنواره‌های رادیویی در داخل و خارج از کشور ازجمله کارهایم است. هم‌اکنون تهیه‌کننده برنامه گلستانه هستم که پنجشنبه‌ها ساعت 11صبح از شبکه فرهنگ پخش می‌شود.

  • ورود نیروهای جوان برای تهیه و اجرای برنامه‌های رادیو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ببینید نیروهای جوان در کنار نیروهای پیشکسوت معنا پیدا می‌کنند. امروزه سرعت عمل و نیرو و انرژی جوان با راهبری و سابقه و فکر و تجربیات بزرگ‌ترها در کنار هم می‌تواند به رادیو کمک کند برای جذب شنونده. در حال حاضر بعضی شبکه‌ها نظرشان براین است که باید جوانگرایی کرد. به‌نظر من جوانگرایی در هنر اساسا معنایی ندارد. بعضی مواقع می‌بینید کسی در سنین بالا هم همان انرژی جوانی را دارد؛ مثل مرحوم محمد نوری که در 80سالگی خیلی عالی می‌خواند. به همین دلیل در هنر بازنشستگی معنایی ندارد.

  • با توجه به موفقیت شما در مقام تهیه‌کنندگی رادیو، فکر می‌کنید چه عواملی در جذب مخاطب رادیو مؤثر است؟

به‌نظرم اگر در هر کاری برنامه‌ریزی و مدیریت نباشد نمی‌تواند مخاطبان خوبی جذب کند. حتما باید با برنامه‌ریزی و تجربه همه عوامل دست به‌دست دهند تا برنامه خوبی ساخته و در نتیجه باعث جذب مخاطب شود. وقت‌شناسی و نظم و شناخت موسیقی و مخاطب، همه کمک می‌کنند تا برنامه شکل زیبایی به‌خود گیرد. همیشه عادت داشتم دو ساعت قبل از پخش برنامه در استودیو حضور یابم. چون برنامه زنده بود باید مطالب آن را می‌خواندم تا اگر لازم باشد موسیقی‌اش را انتخاب کنم و هماهنگی لازم را انجام دهم و زمانی که وارد استودیو می‌شدم کاملا آماده بودم. البته با رعایت نظم و ترتیب، استفاده درست از عوامل و ابزار برنامه‌سازی (مطلب و موسیقی)‌ مناسب می‌توان در جذب مخاطب موفق بود. ضمن اینکه با کلام بجا، درست و باصداقت و با موسیقی مناسب و با استفاده از گوینده مناسب که اگر همه اینها را با هم ترکیب کنیم و بدانیم چطور استفاده کنیم، حتما شنونده جذب می‌شود تا به حال نشده برنامه‌ای داشته باشم که بدون مخاطب باشد.

من آرشیو بزرگی در خانه‌ام دارم که شامل آرشیو کلامی، نوشته‌های نویسندگان و عکس‌العمل‌ شنونده‌ها و روابط عمومی سازمان است و وقتی آنها را مرور می‌کنم، می‌بینم در زمان خودش برنامه‌‌های خانواده و سلام صبح‌بخیر، مخاطبان زیادی داشته‌اند؛ لذا در رادیو تمام عوامل مهم هستند؛ در واقع همه از همه مهم‌ترند. اگر یک‌نفر کارش را درست انجام ندهد قطعا برنامه دچار اشکال می‌شود.

کد خبر 181820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز