همشهری آنلاین: اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرح ممنوعیت احداث ابنیه در عرصه بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران را تصویب کردند.

به گزارش همشهری آنلاین،در جریان چهارصد و هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، اعضای شورا به ساخت‌وسازهایی که در پارک‌ها صورت می‌گیرد اعتراض و یک فوریت طرح ممنوعیت احداث ابنیه در عرصه بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران را تصویب کردند.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران در این جلسه و ضمن تصویب این فوریت گفت: پارک‌ها و بوستان‌های شهر با هدفی ساخته می‌شود اما بعضا استفاده‌هایی مغایر با هدف اصلی پارک‌ها از فضای آن صورت می‌گیرد.

دانشجو ادامه داد: به عنوان مثال در برخی موارد بخشی از فضای پیاده رو یا بوستان به جانبازان واگذار می‌شود و بعدا مشخص می‌شود که این اقدام تخلف بوده است.

وی با بیان اینکه این تخلفات علاوه بر هزینه مالی، هزینه اجتماعی هم دارد، افزود: مسئولان شهرداری تهران نباید در این باره اغماض کنند.

در ادامه معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز گفت: ظاهرا بخشنامه‌های شهرداری در رابطه با جلوگیری از ساخت‌وساز در پارک‌ها و اشغال فضای پیاده رو‌ها کافی نبوده است.

وی خواستار تدوین ضوابط و استانداردهایی در موضوع ساخت ابنیه در بوستان‌ها شد و گفت: شهرداری باید حتی برای ساخت سرویس بهداشتی هم ضوابط و استانداردهای از پیش تعیین شده‌ای را تدوین کند.

ابتکار با اشاره به واگذاری پارک پردیسان به بخش خصوصی گفت: قرار بود مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه امروز در این باره توضیح دهند اما با وجود دعوت قبلی در جلسه امروز حاضر نشده‌اند.

رییس شورای شهر تهران نیز در ادامه در این‌باره گفت: شورا از رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای حضور در جلسه امروز و ارائه توضیحات درباره پارک پردیسان دعوت کرده بود اما به دلیل سفر ایشان، در جلسه امروز حاضر نشد و هفته آینده به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

همچنین دانشجو نیز با تاکید بر اینکه جلوگیری از ساخت و ساز در بوستان‌ها باید با حساسیت بالایی پیگیری شود، گفت: تخریب باغات و پارک‌ها به دست کسانی که آن را ایجاد می‌کنند، رخ نمی‌دهد و اگر شورا به سازمان پارک‌ها و فضای سبز تذکر می‌دهد، مراد اصلی مسئولان این سازمان نیستند بلکه روی تذکر ما به مناطق شهرداری است.

به گفته وی تقریبا هیچ ساخت و سازی در مناطق بدون کسب مجوز از شهرداری منطقه صورت نمی‌گیرد و در شرایطی که اگر تل سیمان مقابل خانه یکی از اهالی باشد، مسئولان شهرداری آنرا پیگیری می‌کنند، امکان ندارد که از ساخت و ساز در پارک‌ها بی‌اطلاع باشند.

وی با انتقاد از ساخت شهربازی‌های غیر استاندارد در برخی بوستان‌ها افزود: در برخی از موارد نیز مجوز ساخت نمازخانه توسط شهرداری صادر می‌شود اما در ‌‌نهایت ساختمان احداث شده به اغذیه فروشی اختصاص می‌یابد.

دانشجو تاکید کرد: قطعا شهردار تهران با این تخلفات مخالف است چرا که در قالب دو بخشنامه بر این موضوع تاکید کرده است اما برخی شهرداران مناطق تخلف می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در این جلسه تقوی، معاون امور حقوقی شهردار تهران هم در این رابطه گفت: قطعا در قالب طرحی که یک فوریت آن در حال بررسی است، بسیاری از مسائل و مشکلات فعلی برطرف خواهد شد.

وی گفت: مشاور بر اساس استاندارد‌ها دستور ساخت نمازخانه را صادر می‌کند اما اینکه این فضا به محل کسب تبدیل شود قطعا تخلف است و با آن برخورد خواهد شد.

وی با تخریب ساخت‌وساز غیر مجاز در پارک ملت در صبح امروز اشاره کرد و گفت: شهرداری این ساخت و ساز غیر قانونی را با خاک یکسان کرد.

تقوی از شورای شهر تقاضا کرد که لیست آدرس‌های دقیق فضای سبز و پیاده‌روهایی که بر خلاف مقررات اشغال شده است را به شهرداری تهران ارائه کند تا با این موضوع به صورت ریشه‌ای برخورد شود.

معاون شهردار تهران با تاکید بر حساسیت مدیریت شهری به هر گونه تغییر و تحول در فضای سبز گفت: یک گروه ضربت ویژه برای حراست و حفظ فضای سبز ایجاد شده و قرار است که با موضوع ساخت‌وسازهای غیرقانونی نیز برخورد کند تا به این ترتیب از حجم این قبیل تخلفات کاسته شود.

بر این اساس، در ‌‌نهایت یک فوریت طرح ممنوعیت احداث ابنیه در عرصه بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

کد خبر 183486
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز