مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

پنجمین اجلاس شورای‌عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و معنوی با ثبت 360پرونده در فهرست میراث تاریخی و معنوی کشور به‌کار خود پایان داد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به پایان کار پنجمین اجلاس شورای‌عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و معنوی کشور، به ایسنا گفت: 395پرونده در دو حوزه تاریخی و معنوی به این اجلاس ارائه شد که از این تعداد، 360پرونده در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آتوسا مومنی گفت: 280پرونده در حوزه‌ میراث ملموس و 115پرونده در حوزه میراث ناملموس بود. وی افزود: از میان 280پرونده میراث ملموس 263پرونده با تأیید شورای‌عالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و 17پرونده نیز مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین از 115پرونده ثبتی در حوزه میراث ناملموس، 97پرونده با تأیید شورای‌عالی ثبت در فهرست میراث معنوی قرار گرفت و 18پرونده نیز مورد تأیید قرار نگرفت.

آتوسا مومنی درباره آثار شاخص ثبت‌شده در این اجلاس نیز گفت: هرچند همه آثار ثبت‌شده به‌دلیل ارزشمند بودن، شماره ثبت گرفت، ولی برخی آثار برجسته مانند بزرگ‌ترین تپه متعلق به عصرآهن در استان زنجان، محوطه‌ای استثنایی در گیلان، دو غار استثنایی در قزوین و کردستان و حتی یکسری معماری‌ها و بناها در حوزه خلیج‌فارس (که می‌تواند به شناسایی بهتر مکتب معماری آنها کمک کند.) قابل‌توجه است. مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ثبت معنوی «مناسک حج ابراهیمی» را برجسته‌ترین پرونده در حوزه میراث ناملموس دانست و افزود: قرار است مراسم نکوداشت آن در 15روز آینده با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی و سازمان حج و زیارت در موزه ملی ایران برگزار شود.

کد خبر 184396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز