گروه شهری: جدایی ری از تهران، باعث خدشه به عدالت اجتماعی و اقتصادی می‌شود و هم‌پیوندی شمالی و جنوبی تهران را از بین می‌برد، ضمن اینکه به دیدگاه «شهر اسلامی» ضربه می‌زند و در نهایت باعث تخریب جریان توسعه پایدار شهر تهران می‌شود.

کارشناسان شهرسازی و طراحان شهری با اعلام این مطلب اظهار داشتند که جدا کردن ری از تهران طرحی غیرکارشناسی و غیرعملی است.دکتر مصطفی بهزادفر در این‌باره گفت: اگر ما شهر را به‌عنوان یک واحد فضایی کالبدی تلقی کنیم، به شرطی شهر می‌تواند کارکرد خوبی داشته باشد که یکپارچگی اجتماعی، سیاسی، زیست‌محیطی، اقتصادی و فرهنگی خود را حفظ کند. به گفته این استاد دانشگاه، شهر‌ری داخل متن فضایی کالبدی تهران قرار دارد و از این دیدگاه نمی‌توان این محدوده را از شهر تهران جدا کرد.

دکتر بهزادفر با اشاره به شکل‌گیری تهران مدرن اظهار داشت: از ابتدای قرن حاضر و از سال 1304، تهران که شامل سه بخش شمیرانات، تهران و شهر ری بود، به‌صورت یک واحد یکپارچه پیوستگی بنیادین با هم یافت. درست از همان موقع بحث هم‌پیوندی تهران و شهرری مطرح بود. از نیم قرن پیش نیز با تدوین نخستین طرح جامع شهر تهران، این هم‌پیوندی توسعه یافت.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به فعالیت‌های اخیر شهرداری تهران تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته شهرداری تهران تلاش بسیاری برای کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران انجام داده است. با جدایی شهر ری از تهران بی‌تردید، مسلما شمال شهر شمال‌تر و جنوب نیز جنوب‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به جریان توسعه پایدار در شهر تهران گفت: در توسعه پایدار مولفه‌هایی مانند رونق اقتصادی، عدالت اجتماعی و یکپارچگی اکولوژیک مطرح می‌شود که جدایی ری از تهران توسعه پایدار این شهر را به هم می‌ریزد. به گفته دکتر بهزاد‌فر ممکن است جدایی ری از تهران در کوتاه‌مدت به‌دلیل توجه ویژه دولت موجب رونق اقتصادی این منطقه شود، اما از آنجا که درآمد شهر ری براساس هم‌پیوندی اقتصادی همه مناطق از سوی شهرداری تهران تأمین می‌شود، در بلندمدت این جدایی باعث آسیب جدی اقتصادی این محدوده خواهد شد.

عضو هیأت عملی دانشگاه علم و صنعت در پایان با اشاره به توسعه مناسب شهرها تصریح کرد: توسعه‌ای در شهرها مناسب است که یکپارچگی عواملی مانند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در برداشته باشد. اما اگر یک تقسیم بندی تنها مبتنی بر توسعه سیاسی رخ دهد، مطلوبیت لازم را نخواهد داشت و باعث بروز مشکلات در یکپارچگی کالبدی - فضایی شهر می‌شود.

از طرفی مهرداد مال عزیزی نیز با اشاره به طرح تفصیلی شهر تهران گفت: با ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران در ابتدای سال‌جاری، این امید وجودداشت که بالاخره تهران بعد از نیم قرن از بلاتکلیفی درآمده است اما هنوز چند‌ماه از ابلاغ این طرح نگذشته که جدایی ری از تهران مطرح شده است و به‌نظر می‌رسد قابلیت اجرایی نداشته باشد.

طراح بافت شهری محله‌های علی آباد و علایی تهران در ادامه افزود: اساسا شهر‌ری درگذشته یک مرکز شهری گرانقدر و حدواسط طبرستان قدیم و مرکز ایران بوده است. این منطقه به‌عنوان یک مرکز فعال می‌توانست در طول سال‌های گذشته، طرح توسعه ویژه خود را داشته باشد اما در تدوین طرح تفصیلی شهر تهران، توسعه این محدوده با تهران درنظر گرفته شده و نیازی به جدایی به این منظور ندارد.
مال عزیزی با اشاره به اینکه جدایی ری از تهران یک طرح سیاسی است اظهار داشت: برای آنکه برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه تهران محقق شود، انتظار می‌رود که دست‌کم 10سال از اجرای طرح تفصیلی بگذرد، آنگاه بر تحقق پذیری توسعه منطقه شهرری می‌توان قضاوت کرد.

کد خبر 185692
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز