بر خلاف آنچه ممکن است در این عکس که مربوط به لحظه "شکستن دیوار صوتی" بوسیله یک هواپیمای جت است به نظر برسد، منظور از "دیوار صوتی" سرعت سیر امواج صوتی بسته به محیطی که در آن حرکت میکنند است، نه پردهای واقعی که دماغه هواپیمای جت آن را سوراخ کند.
اما پدیدهای بصری که در این تصویر میبینید به علت قطرات آبی است که درمیان دو سطح پرفشار هوا به دام میافتند.در شرایط آب و هوایی مرطوب بخار آب میتواند بین دو ستیغ امواج صوتی ایجاد بوسیله هواپیمای جت تجمع یابند.
این اثر لزوما با شکستن دیوار صوتی همزمان نیست، اما ممکن است همراه آن هم رخ دهد.
شکستن دیوار صوتی برای اولین بار در تاریخ هوانوردی در 14 اکتبر 1947 بوسیله سرهنگ چارلز ییگر با یک هواپیمای پژوهشی به نام Bell XS-1 که برای سرعتهای مافوق صوت طراحی شده بود، در امریکا انجام شد.
امروزه هواپیماهای بدون سرنشین بوسیله ناسا با سرعت 10 برابر سرعت صوت (10 ماخ) به پرواز درآمدهاند.
کلمه ماخ از نام ارنست ماخ فیزیکدان اتریشی گرفته شده است که در سال 1887 اصول حرکت مافوقصوت را تبیین کرد. "عدد ماخ" نسبت سرعت یک شیئ به سرعت صوت در محیط محلی است.
صوت امواج ناشی از ارتعاش جو است و بنابراین سرعت آن به درجه حرارت و فشار هوا بستگی دارد.
صوت در سطح دریا در حرارت 15 درجه سانتیگراد با سرعت 1223 کیلومتر در ساعت حرکت میکند.
پرواز کردن هواپیما با سرعتی بیش از این صدایی گوشخراش ایجاد میکند.
هنگامی که هواپیما با سرعت تحتصوت (کمتر از یک ماخ) پرواز میکند ارتعاشات در فشار هوا ( یا همان امواج صوتی) عموما در همه جهات پخش میشوند.
اما هنگام به اصطلاح شکستن دیوار صوتی (یا افزایش سرعت هواپیما به بالای سرعت صوت) میدان فشارهوای اطراف هواپیما از عقب هواپیما به صورت یک "مخروط ماخ" – یک موج ضربهای که یک "غرش صوتی" را بوجود میآورد- گسترش مییابد
Live Science, 23 Mar., 2007