گروه بورس: همزمان با کاهش زیاد سود سهام شرکت‌های خودروساز، مدیرعامل بورس تهران از بررسی مشکلات این صنعت خبر داد و معاون وی اعلام کرد: بورس تهران همیشه شنوای مشکلات صنایع است و برای حل این مشکلات تلاش می‌کند.

طرح

به گزارش همشهری، از مدت‌ها پیش سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا مورد توجه فعالان بازار بود و سهام این دو شرکت به سهام سنتی بورس تبدیل شده است به‌طوری‌که بسیاری از سهامداران آسیب‌پذیر ازجمله بازنشسته‌ها با اعتمادی که از گذشته به این دو تولید‌کننده خودرو پیدا کرده‌اند، سهام این دو شرکت را به سبد دارایی‌های خود اضافه کرده‌اند، اما بیش از چند سال است که مشکلات مالی این دو شرکت بزرگ نوسان‌های غیرقابل پیش‌بینی را برای سهام این شرکت‌ها در بورس به‌وجود آورده است؛

ضمن اینکه در سال‌جاری میزان سود سهام این شرکت‌ها بیش از گذشته کاهش یافته است و گویا این شرکت‌ها با مشکلاتی در عرصه تولید کشور مواجه هستند. در چنین شرایطی دیروز مدیرعامل سایپا درباره کیفیت تولیدات این شرکت گفت: پراید مثل هندوانه در‌بسته است، گویا این ابهام در تولیدات این شرکت‌های خودروساز به بازار سرمایه هم سرایت کرده و سهام آنها را هم مانند هندوانه دربسته غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

در همین رابطه روز گذشته حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران از بررسی مشکلات صنعت خودرو در بورس خبرداد و معاون وی اعلام کرد: مشکلات صنعت خودرو‌سازی‌ پیش از این در بورس بررسی شد اما بورس تهران همواره آمادگی دارد مشکلات صنایع مختلف بورس را بررسی کند و شنوای مسائل آنهاست. محمدرضا عربی در گفت‌وگو با همشهری افزود: تاکنون مشکل صنایع بورس طی دو مرحله بررسی شده است که نشست اول به صنعت سیمان و نشست دوم به صنعت خودرو اختصاص داشت. وی تأکید کرد: در میز صنعت خودرو از مسئولان این صنعت، مسئولان دولتی و وزارت صنعت و همچنین نمایندگان سازمان بورس دعوت شد تا ضمن بررسی مشکلات این صنعت راهکار‌های خود را ارائه دهند.

این میز به‌منظور اطلاع‌رسانی و کمک به صنایع و رفع مشکلاتشان برگزار شد. عربی ادامه داد: در این میز مسائلی همچون مشکلات مالی خودرو سازان، نحوه قیمت‌گذاری انجام شده از سوی سازمان حمایت، افزایش قیمت دلار و همچنین تحریم‌های اقتصادی مطرح بود که نهایتا کل موضوعات در قالب یک گزارش به سازمان بورس منتقل و قرار شد این مشکلات از طرف سازمان بورس پیگیری شود.

وی تصریح کرد: شرکت‌های خودرو‌ساز به‌دلیل وقوع تحریم‌ها با کاهش تولید مواجه شده‌اند ضمن اینکه یکی از دغدغه‌های این شرکت‌ها در حال حاضر تأمین منابع مالی برای واردات قطعات مورد نیاز است که باید راهکارهایی در این زمینه اندیشیده شود. عربی در پاسخ به این پرسش که آیا میز صنعت خودرو باز هم برگزار خواهد شد گفت: مشکلات صنایع مختلف در بورس به نوبت بررسی می‌شود اما ما همواره آمادگی داریم مسائل صنایع مختلف را در بورس بررسی و برای حل آنها تلاش کنیم.

کد خبر 190806
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز