به گزارش لایوساینس، مطالعه جدید نشان میدهد اندوه منجر به بروز پدیدهای میشود که به سوگیری در لحظه شهرت داشته و طی آن افراد خوشیهای آنی را در اولیت قرار داده و فرصتهایی که در طولانی مدت میتوانند برای آنها مفید واقع شوند را رد میکنند.
محققان دانشگاه هاروارد به گروهی از داوطلبان تصاویر ویدیویی نشان دادند که برای غمگین شدن داوطلبان طراحی شده بود، پس از آن سه آزمایش بر روی آنها انجام دادند که طی این آزمایشها داوطلبان باید تصمیماتی مالی میگرفتند.
نتیجه این آزمایش نشان داد افرادی که پیش از آزمایشها تصاویر ویدیویی را دیده بودند، تمایل بیشتری به اتخاذ تصمیمهایی داشتند که برای آنها دستاوردهای کوتاه مدت در بر داشته و در طولانی مدت برای آنها سود بسیار کمی داشت.
داوطلبان غمگین در طی آزمایشها درآمد بسیار کمتری نسبت به آنهایی داشتند که ویدیوها را ندیدهبودند داشته و سود طولانی مدت آنها 13 تا 34 درصد کمتر از دیگر داوطلبان بود. به گفته دانشمندان نتیجه این تحقیق نشان میدهد اندوه به هیچ وجه انسان را باهوشتر نمیکند، بلکه برعکس، او را کوتهبین کرده و از تصمیمگیری درست برای منافع آیندهاش باز میدارد.
دستیابی به درک بیشتر از چگونگی تاثیرگذاری حالات روحی بر روی تصمیمگیریهای مالی میتواند به مهار مشکلات اقتصادی که به واسطه رشد میزان استفاده از کارتهای اعتباری به وجود آمده،کمک کند.