گروه اقتصادی: رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران از نهایی‌شدن فهرست اولویت‌های 10گانه گروه‌های کالایی واردات خبرداد و گفت: براساس تقسیم‌بندی در کارگروه تخصصی، دو گروه اول و دوم شامل کالاهای اساسی، داروهای انسانی و تجهیزات پزشکی کماکان در اولویت‌های تعریف‌شده قبلی قرار دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است به جز برخی کالاها نظیر کولرگازی. به گزارش ایرنا، حمید صافدل افزود: دراولویت سوم، گروهی از کالاها به‌عنوان گروه مواد پایه تولید صنعتی و کشاورزی، اقلامی مانند ن‍ژادهای مولد دامی، یا گروهی از کالاهایی که اقلام پایه حوزه صنعت اعم از پایه صنعت در حوزه فلزات یا محصولات شیمیایی به شمار می‌روند، به‌صورت متمرکز جای گرفته‌اند.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گروه چهارم با عنوان مواداولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی شامل محصولاتی همچون انواع هیدروکربورها یا رنگرزی و سنگ‌سازی‌ است و محصولاتی که برای مرکب‌های چاپ و انواع محصول مربوط به فیلم و زینگ استفاده می‌شوند به‌طور متمرکز در یک گروه با عنوان گروه چهارم کالایی شناخته شده‌اند.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران درباره گروه پنجم اولویت‌های وارداتی در ویرایش نهایی گفت: این گروه مواد و قطعات واسطه‌ای را دربر می‌گیرد. صافدل تأکید کرد: با توجه به تقسیم‌بندی جدید، پنج گروه اولیه به‌طور عمده کالاهایی از جنس مواداولیه هستند. وی درباره فهرست اولویت‌های گروه شش نیز عنوان کرد: این گروه شامل قطعات و اجزای منفصله خودرو است.

صافدل با اشاره به اینکه گروه هفت نیز شامل گروه کالاهای نیمه‌ساخته برای مونتاژ است، افزود: کالاهایی که بخشی از آنها مکمل یا مونتاژ شده است، در ترکیبی از گروه شش و گروه‌های بالاتر قرار می‌گیرد. به گفته، صافدل گروه هشتم شامل کالاهای سرمایه‌ای، ماشین‌آلات صنعتی با ترکیب ساخته شده و آماده‌مصرف است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در دو گروه انتهایی، گروه 9شامل کالاهای نهایی بادوام و گروه 10کالاهای نهایی و مصرفی غیرضرور یا غیرنیاز، دسته‌بندی شده‌اند. وی با طرح این موضوع که ثبت سفارش اولویت هشتم از روز دوشنبه 29 آبان‌ماه در مرکز مبادلات ارزی آغاز شده است، گفت: قرار شده که ارز مورد نیاز گروه هشت دراین مرکز تأمین‌شود. رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران تأکید کرد: گروه هشتم در شکل جدیدی دسته‌بندی شده که شامل انواع ماشین‌آلات خط تولید و کارگاهی و ماشین‌آلات تجهیز کارگاهی است.

واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی براینکه به‌تازگی اعلام شده که لوازم خانگی از فهرست ممنوعیت‌های وارداتی خارج شده است، گفت: ثبت سفارش واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است. وی درباره برداشت برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه همزمان با شروع تخصیص ارز به گروه کالایی هشت، لوازم خانگی نیز ثبت سفارش می‌شود، گفت:

برخی براساس تقسیم‌بندی گروه کالایی هشت، با ارتباط دادن این گروه با لوازم خانگی، اینگونه برداشت کرده بودند که لوازم خانگی در این گروه قرار می‌گیرد، حال آنکه اینگونه نیست. صافدل تأکید کرد: در بخش لوازم خانگی فقط امکان ثبت سفارش اقلامی چون کولرهای گازی با تفکیک صورت گرفته، کماکان با روش قبلی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات امکان‌پذیر بوده و ثبت سفارش سایر اقلام ممنوع است.

کد خبر 191970
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز